Jump to content

Mikä öljy ja termari talveksi?


soppa

Recommended Posts

Itse suosin mineraaliöljyjä Minissä, lähinnä sen takia että vaihdelaatikon synkronointi on suunniteltu sille. Tosin mitään vahinkoa ei synteettisillä saa aikaan, koska synkkarenkaat eivät ime synteettisen lisäaineistusta sisäänsä, eikä normaalikäyttäjä välttämättä huomaa edes sykronoinnin hidastumista.

 

Jähmepiste olisi hyvä olla 5W, mutta kyllä 10W:kin toimii. Minin termari on ihan perusmallia, kyllä sellaista pitäisi jokaisesta varaosaliikkeestä löytyä, tai ainakin tilaamalla saada.

Link to comment
Share on other sites

Termariko vaihdetaan vanhoissa autoissa talveksi eri versioksi? :o

 

Jos auto on riittävän vanha, niin sen alkuperäisen manuaalin suosittelemaa öljyä ei ole enää olemassakaan, joten on pakko laittaa parempaa kuin suositellaan. Itse en ole vielä laittanut manuaalin suosittelemaa (-20 .. +30 ilmastossa 10W-30), vaan alussa auton tuoja laittoi 10W-40 Mobil Superia, jolla en uskaltanut pitkään ajella, koska halusin laittaa parempaa ja sitten onkin ollut täyssynteettiset sisässä. Alussa 10W-40, sitten 5W-40, sitten 5W-50 ja nykyisin 0W-40. Jos oikein varoihin tulis, niin vois jonain talvena kokeilla 0W-30 (ja kesällä 5W-30), että putoaako kulutus vai ei. Öljyn lämmöt on helteitä lukuunottamatta minimissä (helteellä hieman nousee alimmasta lämmöstä). 5W-50:llä öljyn lämmöt oli korkeemmalla, mutta voi olla että ajoin silloin kovempaa, koska auto kuluttaa nykyisin vähemmän.

 

90-luvun autoon en mineraaliöljyä laita. Ja talvella 5W on maksimi ja 0W mieluummin. Mutta tietysti tuollainen vanhempi, jolla on jo kilsoja 3-400000 takana, tarvii hieman paksumpaa ainetta, jolloin 10W-60 voisi olla jopa optimi. Alle 100tkm ajettu auto on kuitenkin vielä niin uusi, ettei sellaiseen tartte paksua öljyä. Ainakaan talveksi.

 

Mutta mun tyyli ei ole siis suositus, tosin tehtaan suositus on vielä kauempana ministerien suosittelusta, joten 1998-versio lienee sitten erilainen kuin tavallinen Mini...

Link to comment
Share on other sites

Ei pakko ole mutta käy kone ainakin hiukan lämpösenä talvella...jos käy ::) kesällä toissii päin
Aaa, onkos tämä sama asia kuin, jos laittaa ilmanputsarin torven talviasentoon (joissain autoissa olen nähnyt) tai, jos asentaa pahvin tms. syylärin eteen. Itse yritin laittaa joskus kokeeksi pahvia omaan Miniini, mutta oli liian ahdas reitti, joten kokeilen seuraavan kerran, kun olen laittanut ensin säleikön pikairrotusruuvit paikalleen. Niistä on hyötyä öljynsuodattimen irrotuksessa ja muissa huoltotoimissa.
Link to comment
Share on other sites

90-luvun autoon en mineraaliöljyä laita.

 

Ei kannata noin ehdoton olla, jotkut autonvalmistajat suosittelevat kaikkein kireimpiin sarjatuotantomoottoreihinsa nimen omaa puolisynteettisiä/mineraaleja. Mineraaliöljyillä on hyviäkin puolia synteettisiin verrattuna, tosin eipä ne kunnon mineraalit ole mitenkään halvempiakaan kuin täyssynteettiset.

 

Pieni huomautus kanssa merkinnöistä. Sana synteettinen purkin kyljessä ei tarkoita että ostat synteettistä öljyä, ostat öljyä missä on 1-100% synteettistä öljyä. Täyssynteettinen sitten taas aina takaa sen että on 100% kamaa. Lisäksi API luokituksiin pääsee halvoilla lisäaíneistuksilla missä ei kesto ole kova, eli Biltema/King/Motonet yms öljyt. Kannattaa katsoa esim MB:n tai VW:n luokituksia purkin kyljestä mikä on oikeasti laatu pidemmällä kestolla. Dieselin öljyistä esim jos täyttää MB:n 228.5 luokituksen, on kyseessä yksi parhaimmista öljyistä mitä löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Alkuaikoina käytin Teboil Diamondia (10W-40 ja 5W-40) ja sittemmin Mobil 1 RF:aa (5W-50 ja nyttemmin siis 0W-40). Muut vaihtoehdot, jotka kelpais, on kyllä aika kalliita noihin käyttämiini verrattuna. Tai, no maksoihan tuo 0W-40 kuitenkin viimeksi yli 42[ch8364], kun edellisellä kerralla sain alle 30[ch8364] hintaan purkillisen. Mutta eihän tuo öljy kuitenkaan kilometrikuluihin paljoa vaikuta, joten tuplahintakaan ei vielä konkurssia aiheuttaisi. Varsinkin, jos bensan kulutus putoaisi hiemankin...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...