Jump to content

Rover Mini Cooper S teho?


Guest rankko

Recommended Posts

Hienoa että on tällaisiakin harrastajia Minillä.

Kaikilla ei vain käytännön/järkisyistä ole mahdollista yhdistää harraste ja arkiautoilua.

Jotta ollaan tarpeeksi mettässä aiheesta, niin kerronpa että työkaveri kauppasi juuri appiukkonsa 98 mallin 1,6 farkku Corollaa, ajettu 30 000 km !, virheetön,ei talviajoa. Hp 7000 eur. Jokainen perheellinen voi miettiä (vaikka olisi kuinka fanaattinen miniharrastaja) kumman ottaa käyttöautokseen? 16 te maksavan Minin vai edellä mainitun Corollan.? Mutta näistä asioista ei voi, eikä kannata kinastella.

Link to comment
Share on other sites

Väitelläkin voi ja voi olla aivan hyvin erimieltäkin, kunhan perustelee mielipiteitä, jotta vastapuolet tai kannattajat ymmärtävät keskustelukummanin ajatuskulkua. Samaamieltä olemalla ei maailma kehity.

 

Vuonna 2003 olisi Corolla 8tkm ajettuna ollut ehkä hieman kalliimpi?

 

Perheellisyyden ja minin yhdistämiseen ei mielikuvitukseni riitä - tosin autottomiakin perheitä tiedän olevan olemassa.

 

Mun itse ostamani kulkuneuvot:

1) Yamaha XS 650 SE U.S. Custom vm. 1980. Eli jytä-jammu. Ostin vuonna 1985.

2) Mini 1.3i vm. 1998. Ostin vuonna 2003.

 

Vuosien 1985-2003 välillä ajoin vanhempien autoilla. Toki kesällä jytällä. Isän Ford Granada olen ajanut niin pitkään kuin kortti on ollut ja sain auton kokonaan käyttööni 90-luvun loppupuolella ja ajoin vuoteen 2006 asti, jolloin annoin auton kavereille, jotka ajoivat sillä lomamatkan Transilvaniaan, jonne auto jäi. Granada ja Mini täydensivät toisiaan hyvin, mutta liian kallis käyttövoimavero ja vakuutus ja vain 10-15tkm ajot vuoteen ei olleet kannattava yhdistelmä.

 

 

Mieluummin kerron vanhana papparaisena kavereille/sukulaisille/... , että on tullut ostettua vain legendaarisia kulkineita kuin että olen ajanut Toyota Corollalla tms. tavanomaisuudella. Mutta toiset tykkää harmaista vaatteista tai samanlaisista kuin muillakin ja toiset haluaa nimenomaan tehdä kaiken mieluummin eri tavalla, vaikka vain muita huvittaakseen/vitsinä.

 

Corollalla voin hetkellisesti ajaa, jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, mutta ajoneuvo pitää saada ilmaiseksi käyttöineen. Penniäkään en Corollasta maksaisi - Toyota MR 2/Opel Speedster tai joku muu poikkeuksellinen auto olisi mulle sopiva, mutta Mini on huomattavasti käytännöllisempi ja edullisempi ajettava ja omistettava. Minissä on kaiketi halvimmat vakuutukset, mitä autoihin saa ja kohta myös vuotuinen ajoneuvovero putoaa minimiin...

Link to comment
Share on other sites

Meidän köyhien perheellisten on vain tyydyttävä tähän "harmaaseen "massatuotantoon ja suhtauduttava arkikulkuneuvoonkin kuin esim."paistinpannuun".

Kaikki muut syyt 16 te maksaneella Minillä ajamiseen käyttöautona ymmärrän täysin, mutta käytön/omistamisen edullisuudesta voi olla toisiakin mielipiteitä.

Hehkutetaan nyt oikein kunnolla!!!

Link to comment
Share on other sites

HYVÄ JIIKOO sanoit seuraavaa:

"Käyttämättömänä oleva auto - tarvitsisin moisen omistamiseen ehkä 10te/kk palkan... Eli, mikäli käyttöä vehkeelle ei ole, niin se varmaankin siirtyy lumihankeen lahoamaan, paalaamoon tai harrastajalle."

SITTEN SANOIT SEURAAVAA:

"Mun itse ostamani kulkuneuvot:

1) Yamaha XS 650 SE U.S. Custom vm. 1980. Eli jytä-jammu. Ostin vuonna 1985."

AJATKO JYTÄJAMMULLAKIN TALVET VAI PAATKO SEISOMAAN?

he,he! :)

Link to comment
Share on other sites

"AJATKO JYTÄJAMMULLAKIN TALVET VAI PAATKO SEISOMAAN?

he,he! :)"

 

Tuossahan tuo on pihassa ollut muutaman vuoden. Yli vuosi on aikaa kun viimeksi sain käyntiin. Vois yrittää ens kesänä seuraavan kerran, jos kerkee ja viitsii. Vaatii kaasuttimen purkamisen, öljynvaihdon ja uuden akun... Tai paaliin? :(

Link to comment
Share on other sites

"Kaikki muut syyt 16 te maksaneella Minillä ajamiseen käyttöautona ymmärrän täysin, mutta käytön/omistamisen edullisuudesta voi olla toisiakin mielipiteitä."

 

Oon ite seurannut kulunkeja jopa tarkemmin kuin autolehdissä tekevät ja päätynyt samanlaisiin kuluihin kuin pienellä autolla yleensä saavat kestotesteissä. En itse vaihda edes öljyjä ja huoltoa tulee teetettyä tiuhempaan kuin tarvitsisi ohjekirjan mukaan. Ruostepisamia osaan jopa itse korjailla! Itse tekemällä ois selkeästi halvempaa. Juuri tämän päivän tilanne käyttökulut 17.4 snt/km ja auton ostohinta 17.0 snt/km. Noin 19500 km/vuosi (53.4 km/vrk) 4v2kk ajalta, mittariin siis pyörahtänyt 20000 per vuosi keskimäärin (55 per/vrk). Kaikkine varusteineen, auton hinta ja käyttökustannukset yhteensä on kuluttanut tässä ajassa hieman yli 30te rahnaa kukkarosta. Rahalla ois saanut uus-MINIn tms. 30te auton, mutta kilometriäkään ei olisi saanut ajettua. Uus-MINIssä maksaa jo yksittäinen varaosa niin paljon, että sellaisen hinnalla saa monen vuoden huollot tai isohkon ruostekorjauksen maksettua vanhaan Miniin.

 

Minissä on pienet vakuutukset, kulutus kohtuullisen pieni, varaosat halpoja.

 

Alunperin autoa ostaessani odotukseni olivat täysin päinvastaiset. Auton piti olla erittäin epäluotettava ja näin kallis ajaa. Ja siksihän ostinkin mahdollisimman uuden, mikä oli peukalo-keskellä-kämmentä -henkilölle varsin hyvä valinta.

 

Paljonko maksaa vaikkapa Corollalla, Puntolla, Pololla, tms. ajaa vastaava rupeama? Putoaako kilometrikustannukset merkittävästi? Mihin putoaminen perustuu?

Link to comment
Share on other sites

ville.sankari: Jytä ei oo myynnissä. Ollut mulla yli 22 v. ja on suurimmalta osin paremmassa kunnossa kuin ostettuna. Akku ja kaasarihuollon jälkeen, voi toki tilanne tuon myynnin suhteen muuttua... Vastuu kuulijalla/lukijalla, kun savolainen kirjoittelee. Mutta jotenkin tuntuu, että mun toivetilanne ois se, että ainoat ostamani kulkineet tulis olemaan Jytä, Mini ja joku kolmas legenda. Siis mitä koskaan ostan... Jytästä saisin rahnaa muutaman kuukauden bensoihin Minillä, joten eipä hirveesti muinaismuiston myyminen houkuttele.

Link to comment
Share on other sites

Siirsin jytän taasen terassille, katon alle. Lämpöpumpun komressorin viereen. Varastoon en saa itse laitettua - painaa niin pirusti, eikä oo lankkuja... Ensi kesänä ihan pakko ottaa tuo harrastepeli käyttöön. On vaan liikaa harrastuksia ja pystyy keskittymään vain yhteen kerrallaan. Löytyy: sukellusvehkeet, golf-bägi, Olmo -kilpapyörä & rullat talviharjoitteluun, DVDeitä tonnilla-parilla vuodessa lissee, sarjakuvia lukemattomia hyllymetrejä, Jytä ja Mini. Miniin tuntuu aika riittävän siinäkin vain ajamiseen. Pääsispä äkkiä eläkkeelle... ;D

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...