Jump to content

Rover Mini Cooper S teho?


Guest rankko

Recommended Posts

Ainoa tieto, jonka olen löytänyt 90-luvun " Rover Mini " Cooper S:n ( 1300 cc ruisku ) tehoista on 46 kilowattia eli reilut 62 hp !?! En oikein tahdo uskoa, kun 25 vuotta aiemmin löytyi isosta ässästä jo 75 hp.

Oisko tietoa?

Link to comment
Share on other sites

Ei ole olemassa 90-luvun S:ää. Sensijaan on mahdollista olla sellainen 90-luvun Mini, johon on asennettu John Cooper Works viritys, jolla tehot muuttuu 90 hevoiseen eli Minin suurimpaan laillisesti sallittuun. Saattaa jo kulkee liiankin kovasti noilla tehoilla, mulle tuo 63 hevoistakin on - varsinkin talviajossa - välillä aivan liikaa. 120 km/h matkanopeus menee melkein pintakaasulla. Huiput 150 (mittarissa tällöin 170). 27 heppaa lisää tuonee huippuja ainakin 15 lisää? Mene ja tiedä.

 

Väännöt on mpi versiossa vedetty mukavan alas, joten taajamassa voi ajaa suurimmalla eli 4-vaihteella jostain 45:n nopeuksista ylöspäin. Toisaalta kolmosellakin pääsee huippunopeutta. Auto on varsin äänetön sataseen asti. 111 km/h (mittarinopeus 122) ottaa kierroksia 3333. Sopii erittäin hyvin mukavaan matka-ajoon.

 

Eli, kuten tuossa edeltäjät sanoivat, eivoida puhua samana päivänä, koska autot kuuluu aivan eri kastiin...

 

Mutta aivan turhaa/epähedelmällistä on tuollainen OIKEET Minit hehkutus/provoilu. Hirveesti saa arvostusta varmaan, mutta äärimmäisen pienissä piireissä. Sitäkin enemmän tulee sitä vastakkaista.

 

Kokoontumisissa on alkuperäisessä kunnossa olevat Minit niin harvassa. Joistain aivan erimerkkisistä autoista on laitettu osaa - Minit(kin) muuttuu ooppeleiksi tms. vanhoina... ;) Oikeen Minin määritelmiä tuntuu olevan enemmän kuin Miniharrastajia...

Link to comment
Share on other sites

Ee ole mitään uustuotanto minejä kyl niit on tehty koko ajan, ei oo vain tuotu suomeen. Eipä oo yhtään oopel miniä vieläkään tullut vastaan, ei taida olla kilvissä ku yks ei minin koneinen mini tällä hetkellä.

Link to comment
Share on other sites

"ooppeli" on lähinnä kuvaava nimi sille, että auton mitä tahansa osia (jarruja, syyläreitä, latureita, tehostimia, sähköhärpäkettä,...) vaihdetaan "parempiin", vaikka pitäis vaihtaa niihin parempiin 50-60-luvun osiin.

 

No, ei sille mitään voi, jos harrastaa autoa, josta ei pidä.

 

Minin maineesta puuttuisi yksi iso osa, jos sitä ei olisi valmistettu hyvin pienin muutoksin (lainsäädännön vaatimat ajanmukaistukset ja huononnuksetkin, kuten maalien osalta on todettava) samannäköisenä ja paljolti samalla tekniikalla yli 40 vuotta.

 

Kyse kun on henkilöstä riippuen autosta, harrastusvälineestä, persoonallisuuden osasta, vaatetuksesta, A-B kulkuneuvosta, käsitteestä, legendasta, romusta, paskasta, koriste-esineestä,... niin eipä voi ihmetellä, että porukka ei ymmärrä toistensa puhetta.

 

Mulle Mini on A-B väline, jolla on mielenkiintoinen maine. Lisäksi peli on ylivoimaisesti ajettavuudeltaan paras ja hauskin peli, mitä olen ajanut. Mun unelma-auto. Ja se, että pääsee unelma-autollaan ajamaan arkiajossa, ei tule jatkossa muilla autoilla onnistumaan, koska niissä hintalappuun tulisi isompi lukema kuin on asunnon hinta. Tai sitten on oltava erikseen sadekelille toinen auto (Lotus Sevenillä ei sateella ajeta - no Exige/Elise tai Opel Speedster voi tietysti olla vaihtoehtoja, mutta kuljetuskapasiteetti on murto-osa Minin vastaavista). Ferrariin ei tule olemaan varaa (en lottoa) muuten kuin vuokraamalla, joten yritetään ajaa tällä niin pitkään kuin henki pihisee. Toivottavasti auto lahoaa hitaammin kuin kuski... Jos ei, niin saattaa olla vaikeeta löytää vastaavaa lelua tilalle.

 

KAIKKI Minit on oikeita minejä - 50-luvun muodot ja tekniikka kuin museosta. 40-vuotta uudemmat yksilöt kunnioittavat perinteitä ja pitävät mainetta yllä vielä pitkiä aikoja. Autojen tekniikka ei ole kehittynyt merkittävästi 40-vuodessa, jos autosta saa tehtyä pienin muutoksin uuden lainsäädännön mukaisen. Ja ajo-ominaisuudet keksittiin jo muinoin, joten auto pysyy tiellä ja tarvittaessa jopa pysähtyy, ilman tietokoneiden apua.

 

Käytän omaa autoani tasan tarkkaan siihen käyttöön, mihin Sir Alec Issigonis sen alunperin suunnitteli. Taloudelliseen arkiajoon. Näin kunnioitan legendaarisen suunnittelijan työtä - auto soveltuu jokapäiväiseen käyttöön, kuten oli tarkoitus. Toki kyseessä on niin monipuolinen vehje, että se soveltuu (pienin muutoksin) melkein mihin tahansa mitä keksitään... :)

 

No, jokatapauksessa: Rover Mini Cooper S:ää ei ole ollut olemassa. ;D

Link to comment
Share on other sites

Minit on hienoja pelejä, mutta yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä... jokaisella on oma makunsa eikä näistä asioista pidä hernettä nenään vetää.

 

hyvä että täälläkin käydään välillä muuta keskustelua kuin että onko siinä unf tai unc kierre, pääasia että puhutaan mineistä.

 

hmmm, virkistävää.....

Link to comment
Share on other sites

Terve toverit. Olen aloittanut autoilun ja korjaamisen Minillä -70.luvun puolivälissä ja koko sen jälkeisen ajan olen pitänyt Miniä kerrassaan hienona kokonaisuutena. Niitä on eri versioita tehty vissiin 4,5 miljoonaa kaikkiaan. Mini on hieno auto ja Classic Car. Top ten, listalla lienee jossain 5-6 paikkeilla (kupla VW: paha kilpailija), joka on aika hyvä saavutus listalla, jossa kärkipaikkaa pitää joku Bugatti 5,8 l. Mini on nykyaikaisen auton esikuva poikittaismoottori, pyörät kulmissa, hammastanko-ohjaus, etuveto jne. Mullistava uutuus ja esittely tapahtui 1959. Tuttua itsestään selvää tekniikkaa nykyautoissa. En silti harrastajana vanhaa Klassikkoa raaskisi jokapäiväisessä ajossa pitää, vaikka esim. ajo-ominaisuudet eivät nykyautoja paljon häpeä. Mitä siihen sitten tulee, mitä omalle Minilleen saa tai ei saa tehdä on jokaisen oma asia, kun sen tekee hyvin. Omani saatoin alkuperäiseen asuunsa ja pistin eläkkeelle.

Link to comment
Share on other sites

Mitä eläkeläiselle kuuluu? Odottaa kevättä ja hyviä ajokelejä. (sateella ei ajeta ollenkaan). Muutaman käynnistyksen talvella ja jos säät sallivat käydään vähän ulkoilmassa jaloittelemassa, ettei totuus unohtuisi. Tänä talvena meinasin, että en ota edes akkua pois, käyn sen verran usein käyttämässä, että on keväällä öljynvaihtoa vaille valmis maantielle. Eikä tässä enää ole kuin 4 kuukautta ja 8 käyntä. Keväthuollosta pääsee aika vähällä, kun kaikki toimii jo vanhastaan.

Link to comment
Share on other sites

sama juttu, sateella en kyllä aja! seitsemän kesää ajettu rakentamisen jälkeen ja alusta on yhtä siisti kuin päällipuoli. Klassikkoa pitää helliä.... oon vähän miettinyt sen myyntiä pois mutta eihän sitä voi myydä jollekin Erkille (anteeksi kaikki Erkit) joka ajaa sillä heti rapakelillä.

Link to comment
Share on other sites

;)

Mutku sillä vaan on niin kiva ajaa ja kyllä se auton maine rapistuu, jos sillä ei tule toimeen tarkoituksessaan. Ja jos auto maksaa saman tai vähemmän kuin joku Corsa/Verso/Polo/WhoCares (mun peli maksoi 14000 + talvivarustus & muu päälle pari tonnia) ja ylläpito on jopa halvempaa ja päätä kääntyy ja kyselijöitä tulee huoltoasemilla enemmän kuin 200 tonnin autolla ajettaessa, niin huhheijaa, noita voi ostaa perus-Erkit muutaman vuoden välein uusia. Joku osaava laittaa niitä ajokuntoon sitten.

 

Nimimerkillä: Mini on ensimmäinen ostamani auto ja Minin jälkeen ei voi koskaan ostaa tavallista autoa...

 

Vuosisadan eurooppalainen auto ja vuosisadan auto maailmassa äänestyksessä T-Fordin jälkeen kakkosena.

 

Tuolla muuten tietoa Cooper S:n ja muidenkin koneiden tehoista yms. (tiedoston lopussa): http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm

 

Listalla ei ole mpi Miniä, jossa 0-100 on virallisesti 13.2 s ja huippunopeus 148 km/h ja tuon 3333 kierroksella olevan nopeuden kuistin hieman väärin se on 113, jolloin mittarissa on lukema 124-125 kesärenkailla ja 120-121 talvirenkailla. Taloudellinen, mukava & rento matkavauhti 80-120 rajoitusalueilla...

 

Terveisin,

 

Mr. Tasanopeus

 

P.S. Mulla kun ei oo autotallia, niin ajamattomana Mini lahoaisi kaiketi yhdessä talvessa. Nyt on viidettä talvea auto omistuksessani, ja taitaa pellit olla vieläkin ihan katsastuksessa hyväksyttävässä kunnossa. Eli ruostumisnopeus jopa hitaampi kuin vaikkapa samanikäisissä mersuissa super-hyper-galvanoituine pelteineen.

 

P.P.S. Kaikki ei oo (aika harvat on) miljonäärejä, joilla on varaa auton kokoisiin&hintaisiin koriste-esineihin. Käyttämättömänä oleva auto - tarvitsisin moisen omistamiseen ehkä 10te/kk palkan... Eli, mikäli käyttöä vehkeelle ei ole, niin se varmaankin siirtyy lumihankeen lahoamaan, paalaamoon tai harrastajalle.

Link to comment
Share on other sites

Kukin tavallaan. Mini on kohtalainen talviauto, kyllä sillä pärjäisi.Sillä minäkin ajelin töissä pari vuotta. Totuus on kuitenkin se, että ajan kuitenkin mielummin Skoda 1,9 TDI:llä, kuin Minillä ne vuotuiset pakolliset 30000 km. Kyllä minä olen sitä mieltä, että WV kupla, T-Ford, Mini, Austin A40, jne. ovat harrasteautoja, joiden hyötykäyttö on olematon. Harrastetarkoituksessa kaikki wanhat wehkeet ovat harrastamisen ja säilyttämisen arvoisia. Miljonääri ei tarvitse välttämättä olla, jos harrastaa vanhoja Brittejä. Onnea vain liikenteeseen ja voin vannoa, että kovin monta MINI:ä ei talvella vastaan tule.

Link to comment
Share on other sites

Tähän keskusteluun on pakko vähän pöyhäistä. Mä tein aikoinaan ajokaudella 1990 oman Clubmanin tyyliin tekniikka uusiksi. Eipä sinne alustaan ja konehuoneeseen jäänyt kauheasti vanhaa. Maalasin auton nuukuuksissani keinohartsivärillä joka aikaa myöten on menee aika surkeaan kuntoon. Ajoin sillä surutta kesät aina vuoteen 2004 syksyyn jolloin se meni maalausta varten purkuun. Siinä yhteydessä sitten pääsi vähän tutkimaan miten 70000+ km sateessa, rännässä ja lumessa (äitienpäivä -90-luvulla!) oli syönyt koppaa. Mun kori on ollut aina hyväkuntoinen, koko lailla hitsaamaton ja on sitä edelleen. Ei se sade nyt niin kauheita tee jos auto on muuten tiivis. Oli miten oli, auto alkaa olla taas nipussa. Tekniikan puolella ei kauheasti tarvinnut vaihtaa, etulevyt ja takarummut vaihdoin, samoin hammastangon kokonaan. Puslat vaihdoin suosiolla kun tukivarret oli muutenkin irrallaan. Kelkat kun oli irti niin ajattelin että joskus se orggis hammastanko kuitenkin alkaa myöhemmin oireilemaan.

 

Minoriin pätee sama juttu, auton pohja on tarkoituksella massattu. Sillä ajetaan just silloin kuin huvittaa, satoi tai paistoi. Jos lämppäri olis vanhuksessa yhtään parempi niin ajelisin sateella vielä enemmän. Se asia korjaantuu lähitulevaisuudessa. Mutta olen Rampen kanssa samaa mieltä siinä että nykyauto on aivan ylivoimainen silloin kun ajetaan pitkää matkaa erityisesti perheen kanssa. Valitettavasti Minissä näkyy jo sen suunnitteluaikakausi, se on auttamatta vanhanaikainen monessa suhteessa vaikka sen historia on kuinka hohdokas hyvänsä.

Link to comment
Share on other sites

Sehän on hienoa, että on monenlaisia harrastajia. Rakentelijoita,entisöijiä ja käyttöautona ylläpitäviä.

Näitä juttuja ei vaan voi vertailla samalla viivalla. Jokainen on omalla lajillaan hieno homma ja yhtä mielenkiintoista on kokoontumisissa kunkin aikaansaannoksia seurailla. Ite kun olen pääasiassa touhunnut näitten entisöintien ja 60 luvun pelien kanssa, niin on hieno seurailla näitten toisten tyylisuuntien puuhailuja.

Näistä vertailuista vanhan S:n ja 90/2000 luvun S:n kanssa . 60 luvun S:t tehtiin aika eri ajatuksella kuin nämä viimeiset. Ne oli aikansa erikoisautoja. Voisi vielä mainita, että 60luvulla sai 2 tavallista Miniä 1:n 1275 S:n hinnalla.

Link to comment
Share on other sites

;) Hyvä että on edes 60-luvun julkkisten autolla varaa ajaa. Halvempi tällä 98 vuoden Minillä on kuitenkin ajaa kuin millään 30te maksavalla uudella autolla - oli sitten bensa tai diesel. Joten, ehdottomasti kannattaa tuo käyttöosuus ajaa pois, kun perheen maksimikoko tulee olemaan 2 henkilöä, joista toinen on ikuinen poikkupoika ja haluaa leikkiä pikkuautolla. Sitten kun auto muuttuu epäluotettavaksi, niin siitä saa joku harrastaja harrasteauton. 14+2 te maksanutta koriste-esinettä ei ihan tavallisella työtätekevällä ihmisellä ollut varaa hankkia, vaan hyötyäkin pitää investoinnista olla muutamaksi vuodeksi.

Link to comment
Share on other sites

Mika Salo osti vaimolleen 90-luvun lopussa John Cooperin virittämän Minin. Eli vielä nykyajan "julkkiksetkin" Minejä osti.Muistaakseni myös Richard Petty jenkeistä hankki Minin aivan loppuvaiheessa. (Siis oikean Minin)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sillä 98 Minillä voi ihan huoletta ilman huonoa omaatuntoa ajella ympäri vuoden joka kelillä ja nautiskella, jos se itsestä siltä tuntuu. Ei ne maailmasta ole loppumassa.

16 te on tosiaan paljon rahaa Ministä kuin Ministä, niinkuin monesta muustakin autosta.

Link to comment
Share on other sites

Ja 30te on puolestaan tuplasti sen ja uus-MINI maksaa sen. Sillä kestäis huomattavan pitkään ajaa, että käyttökulut nousis auton hinnan tasolle. Nythän mulla on mennyt jo 4v2kk aikana 15te käyttökuluihin (bensa, vakuutukset, huollot, korjaukset) eli tavoite nro1 saavutettu. Harrasteautoksi joudun edelleen autoani kutsumaan, kunnes bensaa olen polttanut auton hinnan verran. Sitten voin sen noin 160tkm ajettuani sanoa, että auto on ollut käyttöauto. Olenhan arvioinut keräily- eli myyntiarvon nollaksi, joten ekana päivänä tuli ne suurimmat kulungit.

 

Hävettäis siirtyä tavallisen auton käyttäjäksi tämmösen pelin jälkeen. Jonkun se on harrastettava tästä ministelystä tatä ajamisosuuttakin, jolla se auton maine alunperin luotiin. Ja näkeehän tässä mun nettipäiväkirjasta, miten nopeasti/hitaasti galvanoimaton, ohutpeltinen, huonostimaalattu, jne. auto lahoaa. Kaikki tulee kirjattua jotakuinkin tieteellisen tarkasti. Tavoite on 10 vuotta käyttöä tällä autolla ja mikäli vain pystyy järkevällä vaivalla ylläpitämään senkin jälkeen, niin en vastustele.

 

Minit ei maailmasta ole loppunut, eikä lopu. Ja niitä saa uuden verotuksen ansiosta halvemmalla, joten miksei näillä vois tosiaan ajaa. Vai onko Corolla, Polo, Corsa, Punto, jne. oikeesti muka ministerin arvolle sopivia autoja? Nuo on samanhintaisia, mutta varaosat ja huolto? Arvonlaskuahan en ota huomioon, koska en hanki autoja myytäviksi/sijoituksiksi.

 

17 snt/km ei oo mun mielestä kovin paha käyttökuluille. Hieman yli 9 € per päivä. Ja ajoa siis yli 53 kilometriä (mittariin pyörähtää keskimäärin noin 55 kilsaa) päivässä koko omistusajalla.

 

Eli mun Miniharrastus on yhdeltä olennaiselta osaltaan seurata auton kestämistä arkiajossa ja tehdä kaikki havainnot päiväkirjaan. Kaikilla on omat tapansa harrastaa. Tilastot ja tiede kiinnostaa minua. ;D

Link to comment
Share on other sites

"Hieman" ollaan kyllä aloituksen aiheesta sivussa, mutta onhän tämä ihan piristävää, kun palstalla viriää välillä keskustelua, jota ehkä jossain kokoontumisissakin haluaisi/voisi myös rupatella. Jos niissä tarpeeks kävis. :(

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...