Jump to content

Laatikkoremonttia


Guest minimaalinen

Recommended Posts

Laatikko on auki ajatuksena remontoida se. Kaikki laakerit ja tiivisteet menee ainakin vaihtoon sekä planeettapyörien akseli. Onko jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa/tarkastaa erityisen huolellisesti samalla?

 

Laakerit on aivan uskomattoman väljät ja laatikossa on melko paljon klappia kun pyörittelee akselilta. Kuluvatko hammaspyörät usein käyttökelvottomaan kuntoon?

Link to comment
Share on other sites

Meinasin muuten laittaa samalla kun laatikko on auki ~3:1 perän. Ajelen 10" pyörillä nyt ja jatkossa ja ajattelin piristää konetta (1275cc) sopivasti.

 

Onko mielipiteitä puolesta tai vastaan? Pitää harkita tarkaan ku noi perät maksaa niin p......sti.

 

Saakohan noita mistään käytettynä?

Link to comment
Share on other sites

En muista missään nähneeni haarukoille mitään arvoja, mulla on parikin tehtaan manuaalia. Itse olen käyttänyt tervettä järkeä. Pahimmillaan on ollut luokkaa 1 mm välystä ja se on jo liikaa. Mä olen purkulaatikoista säästänyt hyvät siirtäjät jemmaan, niillä on usein saanut jatkoaikaa kulahtaneelle laatikolle jos omistaja ei ole malttanut ostaa uusia. Jonkin verran olen saanut uusia osia ostettua Saksasta nettihuutokaupasta.

 

Paljon muuten vaikuttaa ajotapakin noihin laatikoihin, itse käytän välikaasua alas vaihtaessa eikä synkat ja siirtäjät kulu niin pahasti. Tonnarien laatikoissa huomaa hyvin sen että siirtäjät ja synkat kuluu huolella jos repii ilman välikaasua alaspäin.

 

Noista rattaista sen verran että yleisin syy pistää ratas roskiin on nimenomaan synkronihampaat (kuluneet tai lohkeilleet). Itse rattaat voi muuten olla virheettömät mutta synkkahampaat on entiset.

 

Samoin periä on ollut silloin tällöin Saksassa kaupan, hinnat pyörii jossain 50-100 euron välillä, siihen sitten parikymppiä rahtia päälle. IMM on Tanskassa 3 viikon päästä, ja noita periä on tyypillisesti ollut IMMeissä tarjolla. Sen välityksen suhteen kannattaa sitten miettiä mitä hakee. 3,1 välitys pudottaa noin 10 % matkakierroksia mutta vähän taas saattaa kiihtyvyys kärsiä.

Link to comment
Share on other sites

Matkustusmukavuutta ajatellen meinasinkin vaihtaa. Mikä on perä Saksaksi, vai millä sanalla olet hakenut?

 

Tanska on vähän liian kaukana lähteä hakemaan perää, vaikka olisihan IMM:ssäkin kiva käydä.

Link to comment
Share on other sites

Übersetzung

Differenzial

Getriebe*

 

Noilla kun hakee ebay.de niin voi napsahtaa kohdalleen. Paljonko tommoinen välitys saisi maksaa jos semmoinen tulee Tanskassa vastaan ?

 

Jos on alkuperäinen laatikko niin 3,44 pitäisi välityksen olla.

Link to comment
Share on other sites

Remontti eteni ja stoppasi mutteriin. Miten sen mutterin, joka on saman akselin toisessa päässä kuin nopeusmittarin ulosotto, saa auki? En saa pidettyä akselista millään kiini.

 

Jos ei muu auta, niin ajattelin tehdä työkalun, jolla voisi pitää kiinni pinionin spooreista. Löytyisikö keneltäkään tuhottua pinionia, johon voisi hitsata varren kiinni?

 

Toi 3.25 perä vois olla aika hyvä kompromissi 3.1 ja 3.44 välillä.

Link to comment
Share on other sites

ERA:n tai käytännössä metro turbon perä oli 3,21. Se ei käytännössä ihan hirveitä pudota matkakierroksia.

 

Tankovälitteisessä askissa on perän kopan läpi tulevan vihteensiirtovivun ympärillä teräksinen holkki. Sitä puolestaan pitää paikoillaan oikean poskikopan alla oleva teräskuula, jousi ja holkki. Eli perän koppa irti. Vaihde vapaalle. Nyt vaihdevipua vastapäivään pyörittämällä tuo vipu/holkkipaketti pitäisi tulla kaikkien siirtäjävipujen halhosta ulos. Kun ne ovat ulkona, vedä vipua taaksepäin niin pitkään kun ne tulevat.

 

Nyt menee kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle. Itse laitan yleensä pakin ja 4-vaihteen. Seuraava ongelmaonkin sitten se, miten pitää laatikko paikallaan kun avaat sitä mutteria...

Link to comment
Share on other sites

Kuuluuko siinä kytkimeen tulevassa hammaspyörässä molempien laakeriholkkien olla tiukasti kiinni?

 

Mulla ulompi on kiinni rattaassa, mutta sisempi (laipallinen) pyörii siinä vapaasti ja laippa on lohjennut. Ei varmaankaan mene enää pelkällä laakeriholkin vaihdolla jos sen pitäisi olla krympillä kiinni.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...