Jump to content

Laatikkoremonttia


Guest minimaalinen
 Share

Recommended Posts

Guest minimaalinen

Laatikko on auki ajatuksena remontoida se. Kaikki laakerit ja tiivisteet menee ainakin vaihtoon sekä planeettapyörien akseli. Onko jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa/tarkastaa erityisen huolellisesti samalla?

 

Laakerit on aivan uskomattoman väljät ja laatikossa on melko paljon klappia kun pyörittelee akselilta. Kuluvatko hammaspyörät usein käyttökelvottomaan kuntoon?

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

No ainakin synkkarenkaiden kunto kannattaa tarkistaa sekä siirtohaarukat ettei oo kulunut liikaa.Lähinnä noi rattaiden kytkentähampaat kuluu/sorvaantuu.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

OK.

 

synkkarenkaat olikin listalla mutta unohtu mainita.

 

Onko korjaamokäsikirjassa jotain kulumisrajoja noille haarukoille, vai minkä perusteella pitäisi tuomita väljäksi?

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Remontti etenee.

 

Miten ne vetarin koneen puoleiset nivelet lähtee irti perästä? Nivelet on siis sitä tyyppiä missä on kuulat sisällä.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Ne lähtee irti lyömällä ulospäin, siihen on olemassa erikoistyökalu mut lähtee ne ilmankin. Lukituksena akselil on jousirengas mikä lukittuu nivelessä olevaan uraan.

Link to comment
Share on other sites

Guest 970s

Tuli kerran semmoinenkin loota vastaan missä perän nivelet oli jostain syystä hitsattu ulostuloakseleihin. Niitä ei sitten enää irroitettukaan...

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Joo,tollanen voi olla hiukka hankala tapaus. Muistaaks 970s et onks noihin siirtohaarukoihin jossain raja-arvoja kulumiselle?

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Meinasin muuten laittaa samalla kun laatikko on auki ~3:1 perän. Ajelen 10" pyörillä nyt ja jatkossa ja ajattelin piristää konetta (1275cc) sopivasti.

 

Onko mielipiteitä puolesta tai vastaan? Pitää harkita tarkaan ku noi perät maksaa niin p......sti.

 

Saakohan noita mistään käytettynä?

Link to comment
Share on other sites

Guest 970s

En muista missään nähneeni haarukoille mitään arvoja, mulla on parikin tehtaan manuaalia. Itse olen käyttänyt tervettä järkeä. Pahimmillaan on ollut luokkaa 1 mm välystä ja se on jo liikaa. Mä olen purkulaatikoista säästänyt hyvät siirtäjät jemmaan, niillä on usein saanut jatkoaikaa kulahtaneelle laatikolle jos omistaja ei ole malttanut ostaa uusia. Jonkin verran olen saanut uusia osia ostettua Saksasta nettihuutokaupasta.

 

Paljon muuten vaikuttaa ajotapakin noihin laatikoihin, itse käytän välikaasua alas vaihtaessa eikä synkat ja siirtäjät kulu niin pahasti. Tonnarien laatikoissa huomaa hyvin sen että siirtäjät ja synkat kuluu huolella jos repii ilman välikaasua alaspäin.

 

Noista rattaista sen verran että yleisin syy pistää ratas roskiin on nimenomaan synkronihampaat (kuluneet tai lohkeilleet). Itse rattaat voi muuten olla virheettömät mutta synkkahampaat on entiset.

 

Samoin periä on ollut silloin tällöin Saksassa kaupan, hinnat pyörii jossain 50-100 euron välillä, siihen sitten parikymppiä rahtia päälle. IMM on Tanskassa 3 viikon päästä, ja noita periä on tyypillisesti ollut IMMeissä tarjolla. Sen välityksen suhteen kannattaa sitten miettiä mitä hakee. 3,1 välitys pudottaa noin 10 % matkakierroksia mutta vähän taas saattaa kiihtyvyys kärsiä.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Matkustusmukavuutta ajatellen meinasinkin vaihtaa. Mikä on perä Saksaksi, vai millä sanalla olet hakenut?

 

Tanska on vähän liian kaukana lähteä hakemaan perää, vaikka olisihan IMM:ssäkin kiva käydä.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Ittellä oli vakilaatikolla 3.44 perä ja pidän sitä parhaana kompromissina matka-ajoa/suorituskykyä ajatellen, toi 3.1 sopii mun mielestä paremmin ahdin ym.hyvävääntöisiin koneisiin(1400cc ylöspäi).

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Mikä perä -77 1000 koneessa on vakiona? Olin siinä uskossa että siinä olisi juurikin tuo 3.44. Ainakin siinä kone huutaa mielestäni liikaa matka-ajossa.

Link to comment
Share on other sites

Guest 970s

Übersetzung

Differenzial

Getriebe*

 

Noilla kun hakee ebay.de niin voi napsahtaa kohdalleen. Paljonko tommoinen välitys saisi maksaa jos semmoinen tulee Tanskassa vastaan ?

 

Jos on alkuperäinen laatikko niin 3,44 pitäisi välityksen olla.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Remontti eteni ja stoppasi mutteriin. Miten sen mutterin, joka on saman akselin toisessa päässä kuin nopeusmittarin ulosotto, saa auki? En saa pidettyä akselista millään kiini.

 

Jos ei muu auta, niin ajattelin tehdä työkalun, jolla voisi pitää kiinni pinionin spooreista. Löytyisikö keneltäkään tuhottua pinionia, johon voisi hitsata varren kiinni?

 

Toi 3.25 perä vois olla aika hyvä kompromissi 3.1 ja 3.44 välillä.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

OK! eipä tullut itelle mieleen, vaikka kaikenlaista kokeilin.

 

Pitääkö niitä vaihteenvalintavipuja irrotella ennenkuin onnistuu, vai meneekö ihan työntämällä holkkeja?

Link to comment
Share on other sites

Guest 970s

ERA:n tai käytännössä metro turbon perä oli 3,21. Se ei käytännössä ihan hirveitä pudota matkakierroksia.

 

Tankovälitteisessä askissa on perän kopan läpi tulevan vihteensiirtovivun ympärillä teräksinen holkki. Sitä puolestaan pitää paikoillaan oikean poskikopan alla oleva teräskuula, jousi ja holkki. Eli perän koppa irti. Vaihde vapaalle. Nyt vaihdevipua vastapäivään pyörittämällä tuo vipu/holkkipaketti pitäisi tulla kaikkien siirtäjävipujen halhosta ulos. Kun ne ovat ulkona, vedä vipua taaksepäin niin pitkään kun ne tulevat.

 

Nyt menee kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle. Itse laitan yleensä pakin ja 4-vaihteen. Seuraava ongelmaonkin sitten se, miten pitää laatikko paikallaan kun avaat sitä mutteria...

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Kuuluuko siinä kytkimeen tulevassa hammaspyörässä molempien laakeriholkkien olla tiukasti kiinni?

 

Mulla ulompi on kiinni rattaassa, mutta sisempi (laipallinen) pyörii siinä vapaasti ja laippa on lohjennut. Ei varmaankaan mene enää pelkällä laakeriholkin vaihdolla jos sen pitäisi olla krympillä kiinni.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...