Jump to content

moottorin vaihto


Guest munmini

Recommended Posts

Minimaalinen, ota huomioon että tarvitset levyjarrupelin olkanavat. Ne ovat erilaiset kuin rumpujarrullisessa Minissä. Samoin tarvitset nimenomaan Metron vetolaipat. Minin vastaavat ei tossa muutoksessa käy kuten teksteissä todettiin. Kannattaa huomioida kustannuspuolella ennen kuin lähtee ostamaan romikselta noita Fiestan hilppeitä.

 

Mulla on omassa turbopelissä metron jäähdytetyt levyt ja siinä autossa ovat olleet perustellut. Jos välttämättä tarvitset Minin levyt niin voin myydä oman 8,4" jemmasarjan.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Kiitos huomautuksesta, mutta olin jo ottanut sen huomioon.

 

Pääasiassa kiinnostaisi se 7.5" sarja. 8.4" sarjakin kiinnostaa, mutta saako noita Metron vetolaippoja mistään? Fiestan jarrusatulat nyt luulisi löytyvän ja koneistaminen onnistuu. Laita 970s hintatietoja s-postilla. minimaalinen77(miukumauku)gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Saahan tuon fiestan jarrun laitettua rumpujarru napaiseenkin ja on niitä tuolla tonnari puolella käytettykin jonkun verran. Itse just kasailin vastaavat pikkuvetarein viimeviikolla ja konttorilla antoivat vihreetä valoa kun kävin näyttämässä. Jarrukilven paikalle laitetaan sovitelevy johon tulee kiinni fiestan jarrut. Mahtuu pienen spacerin kanssa 10" alujen sisään.

Link to comment
Share on other sites

Mitenkähän noi pikkuniveley pelittää pitkässä juoksussa 1300 koneen kanssa ? Onko siitä kellään kokemuksia ? Rumpujarrunavan kanssa voi käyttää myös levyjarrullisen vetolaippaa ja isoa niveltä jos pikkunivel epäilyttää.

Link to comment
Share on other sites

Ei tuolla tonnaripuolella ainakaan oo ollu nivelten kanssa ongelmia ja onhan sitä tehoa sielläkin jonkun verran. Ei oo ainakaan medän sakilla oo ollu ongelmia pikkunivelten takia kyllä ne ollu muista syistä johtuvia keskeytyksiä ollu. Laakerit ym muut vääristä momenteista johtuen on kyllä hajonnu mutta ei kertaakaan meillä nivelet oo menny, mutta ianahan se on mahdollista ja rakentaa saa muullakin lailla kyllä ja ideoita saa käyttää vapaasti ja on suotavaakin ettei kaikki MINIt oo toistensa kopioita.

Link to comment
Share on other sites

Puskeeko muuten tuota rengasta kuin paljon ulommas kuin rumpujarrulla? Tuota levyjarrunapaa käytettäessä ainakin itellä rengas tulee reippaasti toista senttiä ulommas kuin minin omilla levyillä.

 

Oletko muuten sorvannut levyn 7,9 vai 7,5" kokoon? Hyvällä tuurillahan saattais 7,5" levyllä mahtua peltivanteenkin sisään jos satulan laittaa mahd. lähelle levyä sovitepalaa mitoittamalla? Vai arvioinko nyt peltivanteen sisämitan ihan pieleen?

Link to comment
Share on other sites

Täytyy kyllä ihailla miesten rakenteluintoa.

Vaikka kyllä ne jarrut näin tekemällä ehkä voi saada halvemmalla, jos kaikki koneistukset pystyy itse tekemään ja on kunnon materiaalia edullisesti saatavilla, eikä laske työtunteja.

Ja kun on jarruista kyse, pitää homman kyllä olla muutenkin hanskassa. Mutta jos nämä kaikki ed.mainitut jutut joutuu teettämään vieraalla, niin miten on?

Tekijämies tekee varmasti paremmin kuin tehdas koskaan, mutta olen kerran nähnyt sellaiset omatekoiset levyjarruräpellykset Minissä että hohhoijaa.

Link to comment
Share on other sites

No omia työtuntejahan ei ikinä lasketa ja niin paljon tulee käytettyä suhteita koneistamoihin ja muihin paikkoihin mistä materiaalia halvalla voisi saada, että ittetekemällä tulee halvemmaksi kuin uuden vastaavan ostaminen. Ja onhan se tietenkin mukava sanoa, että itte tuli tuokin tehtyä.. vaikka muiden avustuksella :)

Link to comment
Share on other sites

Onhan niitä 10" aluvanteitakin joiden sisään ne levyjarrut pitää saada mahdutettua ;)

Aluvanteissa kun on muutama tarpeellinen milli enemmän tilaa verrattuna peltivanteisiin, joka mahdollistaa sen 7,9" levyn käytön joka taasen ei mahdu 10" peltivanteen sisään.

Link to comment
Share on other sites

Minifreak, onko tuo ihan faktaa tuo aluvanteen mitoitus ? Peltivanteet ovat paksuudeltaan luokkaa 3 mm ja väittäisin että valuvanteet ovat helposti 5-6 mm paksuudeltaan. Koska renkaan halkaisija on määräävä mittä niin äkkipäätä veikkaisin että peltivanteen sisällä on enemmän tilaa.

 

Riippuu toki vanteesta, ekat Cooperin peltivanteet tais olla niittaamalla kasattuja eivätkä kaikki niitinkannat mahtuneet pyörimään satuloiden ohi.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran faktaa se ainakin on, että mitä noilla englelsmannien foorumeilla ovat niitä kokeilleet ja mittailleet, niin järjestäen peltivanteissa on vähemmän tilaa (on tullut kyllä kokeiltua itsekin omilla peltivanteilla).

 

Piti ihan käydä äsken mittaamassa se sisähalkaisija, GB aluvanteessa se oli 243mm ja 3,5" peltivanteen sisähalkaisija oli 245mm (pahus, olin tuossa kohtaa väärässä, näin sitä viisastuu:), mutta syy miksi peltivanne ei käy, on se, että satula ottaa kiinni vanteen "pokkaukseen" vai miksi sitä käännöstä siinä nyt kutsutaan jota ei sileäpintaisessa aluvanteessa ole. Voisihan tuossa käyttää sitten spacereita ja pidempiä pultteja peltivanteitten kanssa, mutta ainakaan suoraan se ei siihen mene (vai menisikö 7,5" levyllä??).

Link to comment
Share on other sites

Kaikki tavallisen Minin 10" vanteet ei sovi S:n 7,5" levyjarrujen kanssa, vaikka ei olisi niittaamalla kasattukaan. Peltivanteet missä on Dunlopin merkki sopii. S:n omat sisäänpäin levittävät 4,5" ja 3,5" , ulospäin levittävät 4,5" ja myös osa ihan tavallisista 3,5":sta. Kaikki peltivanteet missä on sormenmentäviä pyöreitä reikiä kehällä sopii!

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...