Jump to content

moottorin vaihto


Guest munmini

Recommended Posts

Jos löydät jostain Allegron tai Mailerin 1100:n koneen, niin menee heittämällä paikoilleen eikä tarvitse mitään muita muutoksia. Tulee n. 10 hp. lisää.

Allegron,Mailerin ja Metron 1275 konekin menee yhtä helposti paikoilleen, mutta sitten tarvitaan myös levyjarrulliset etunavat ja tehostin. Siitä tulee n. 20 hp:tä lisää. Puhutaan siis ihan vakio moottoreista.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on piristetty 1000:nen kone Minissä. Tehoja on siinä 65-70hv:n välillä, kyllä toi kone kivasti kiekuu ja on melko kierros herkkä. Joten jos sulla on tonninen kone vakiona etkä lähde hakemaan mitään kauheita tehoja, niin mun mielestäni tollainen tonninen kone on hyvä viritys aihio. Toi mun kone voi tulla kohta myyntiinkin, jos kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

kiitos vastauksista,

katotaan mitä teen. Tämä motti tulee myyntiin kyllä jos toiseen vaihdan ja otan sitten kyllä yhteyksiä. ja kirjoittaja mini1980, kyllä aina kiinnostaa, joten jos myyntiin päätät laittaa, jätäpä viestiä tännepäin, niin keskustellaan lisää.

Link to comment
Share on other sites

Marina on takavetoinen,eli kampura ei käy.Lohko(pienin muutoksin),kanget ja kansi on käypäsiä.Mailerin ja metron jarrut käy,täytyy olla vaan säädettävät/pitkät alatukivarret että saa kulmat kuntoon.Allegron jarruista en tiedä,ehkä joku on viisaampi niitten suhteen.

Link to comment
Share on other sites

riippuu vähän tehostimesta. Vanhanmalliset erilliset tehostajat yksipiirisissä systeemeissä olivat apukuskin sisälokasuojassa kiinni. Kaksipiiriseen systeemiin noita on laitettu siten että vain etupiiri on tehostettu. Omakohtaisia kokemuksia moisesta ei ole, muuten yksipiirisessä nuo tehostimet ovat ihan käypäsiä. Hyväkuntoiset alkavat vain olla harvinaisia enkä ole varma miten hyvin niihin saa enää korjaussarjoja.

 

Viimeisissä Mineissä oli sitten pääsylkky/tehostinpaketti joka vaatii omat polkimet. Tossa paketissa plkimet on normaalisti kuskin edessä (yllättäen ...) ja jarrupolkimessa on yhdystanko apparin puolelle. Siitä sitten työntötanko konehuoneeseen.

 

Pääsylkky ja tehostin on kiinnitetty alkuperäisiin kiinnikkeisiin joita varten on reiät valmiina. Koko hässäkkä vaatii ainoastaan yhden uuden reiät apukuskin puolelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Muistaisin jonkun sanoneen, että allegron jarrut eroaa niin, että allegron navoissa on ala ja yläpallonivelelle kartio reijät ja taas minissä ja esim metrossa on ala ja yläpallot niissä navoissa.

Oliko vaikeasti selitetty. Mutta kuitenkin ovat ylä ja alapallonivelet käänteisessä järjestyksessä keskenään elikkä eivät sovi keskenään.

Voin olla väärässäkin.

Link to comment
Share on other sites

Sori nyt vaan mutta minkä helvetin takia pitää väkisin tunkea joitain allegron napoja kun Minin omiakin saa ? Molemmat vaatii joka tapauksessa isot pyörät. Eikä ne edes ole suhteettoman kalliita (ellei välttämättä halua 7,5" jarruja). Se on vähän kun veren kaivamista nenästä, tulee ongelmaa pyöränkulmista, tukivarsista yms. Minin niveliä saa vaivatta, allegron vastaavia voi jo joutua etsimään kissojen ja koirien kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Ihan hyvin oli selvennetty. Taidan luopua ajatuksesta, jos niitä ei sinne helposti saa.

 

Olipas Allegron navat arka aihe. Yritin vain selvittää on siinä mitään ideaa.

 

Onhan se melko järkevän tuntuista käyttää Allegron jarruja jos ne sinne olisi helposti sopinut ja kun hintakin on niinkin edullinen kuin 0 euroa. Minin omat navat on vielä jossain maailmalla x hintaan.

 

Alkoi kyllä hieman himottamaan noi 7,5 tuuman jarrut. Ei mene enää kauan kun niiden tarpeellisuus on perusteltu itselle :D

Link to comment
Share on other sites

Ei se mikään arka aihe ole, kukin saa tehdä mitä tykkää. Olen vain sen verran paljon sovitellut eri merkeistä kotoisin olevia osia toisiinsa että tiedän että siinä palaa sekä aikaa että rahaa (vaikkei se siltä tuntuiskaan). Loppumetreillä homma ei enää olekaan erityisen halpaa. Mini on autona hyvä ajettava mutta aina kun mennään ronkkimaan ohjauskulmia uuteen uskoon niin pitäis tietää mitä tekee. Minissä pallonivelien välinen etäisyys on suht pieni ja Metrossa, Mailerissa tai Allegrossa ko. mitta on suurempi. Se taas vetää camberin reilusti plussan puolelle jota taas tarvii korjata ylipitkällä alatukivarrella. Eri asia on saako niitä edes valmiina. Metron navoilla kait riittää tehdastekoiset ylipitkät mutta muiden kanssa voi tulla ongelmia. Lopputuloksena voi tulla paketti joka toimii jotenkin suoraan ajettaessa mutta mutkissa aiheuttaa ongelmia. Eli kuten jo aiemmin sanoin, jos lähtee tekemään moisia niin pitäisi tietää oikeasti mitä tekee.

 

Minin jarruista sen verran että itse olen ostanut Saksasta 12" jarrupaketteja about 10 satsia ja pistänyt niitä sitten eteenpäin tarvitseville. Hinnat ovat pyörineet 200-300 euron välillä riippuen kunnosta. Ne eivät enää ole hinnalla pilattuja.

Link to comment
Share on other sites

Tossa linkki sivulle, josta löytyy eväät Fiestan satuloiden ymppäämiseet Minin navoille.

 

http://www.drjing.com/Mini/TechFiles/FiestaBrakes.htm

 

Siinä tarvitaan levyjarrulliset olkanavat ja Metron vetolaipat. Huono puoli tossa paketissa on se, että olkanavoista porataan satulan jengat veks eli niihin ei enää saa Minin omia satuloita kiinni (jos jostain syystä semmoista haluaisi). Nypläämistä ja sovittamista eikä loppumetreillä ole enää edullinenkaan...

Link to comment
Share on other sites

Itellä on tuo fiestan jarrusysteemi ollut käytössä keväästi asti ja hyvin on pelittänyt.

 

Ite päädyin tuohon ratkaisuun kun alumiinisatulat tuntuivat turhan kalliilta. Eniten tuossa hintaa tulee jarrupaloille (siis jos päätyy muihin kuin normipaloihin, tässä tapauksessa ebc:n greenstuffiin joissa on ihan ok jarrutusteho) sekä sitten liittimet ja jarruletkut. Jos jostain löytää muut kuin Goodridgen koottavat osat, niin siinä säästää. Noi letkut tuli maksamaan jotain satasen luokkaa, mutta ompahan nätit jos ei muuta :) Itse jarrusatulat maksoivat purkaamolta 50e.

 

Ja kyllä siinä hieman sai sovitella ennen kuin istui ihan keskelle levyä, mutta kyllä se mielestäni kannatti.

Link to comment
Share on other sites

Mitähän hienoa/käytännön tuntuvia eroja on alumiinisatuloissa verrattuna tavallisiin normaalissa katuMinissä?

Varmaan se että voi sanoa jarrusatuloitten olevan alumiinia !?

Siitä en itse kyllä olisi valmis maksamaan euroakaan ylimääräistä.

Minin omilla 7,5" tuuman levyjarruilla on ajettu aikojen kuluessa kaikki mahdolliset kisat, joitten vaatimuksia ei tämän päivän "katucruisailijoitten" tarpeisiin voi verratakaan.

Link to comment
Share on other sites

Siitähän kaikki voivat päätellä tarvitsevatko sellaisia katuMiniin.

S:n omat jarrut tehostimen kanssa ovat varmasti riittävät niihin tehoihin, mitä Ministä oikeasti saadaan.

Mutta eihän näitä rakenteluja aina pelkästään järkisyillä tarvitse perustella ja hyvä niin.!

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...