Jump to content

Verta , hikeä ja ky,,, hmm kaljaa !


ULS-

Recommended Posts

Eli kertomus amatöörin etujousipallojen vaihto projektista , , jo talvella tilasin korkeussäädettävät trumpetit eteen ja uudet Alex sedän smoothta ride jousipallot eteen ja siihen sopivan jousipuristimen , niitä siinä hypistelin jo hyvissä ajoin ennen ajokautta , ja vasta nyt viime vikolla sadetta tallissa pidätellessä tunkkasin auton etupään ylös ja irroitin konepellin työskentelytilan maksimointiin ,yms valmistelut , kuskin puoleinen etukelkan pultti irtosi kuin vettä vaan , totesin että tämähan sujuu kuin tanssi (jota en harrasta) , sovittelin jousipuristinta paikoilleen ja totesin muutaman kierroksen sitä sisään kiertäessäni et kyll toi varmaan riittää , ja sitten puristelemaan palloa ja välillä koitin että joko tötterö irtoaa , ei vielä , otan vähän putkea ( 50 cm) avuksi kiristykseen , vielä puoli kierrosta ja !! PANG !!! , mitä helv..? seisoin auton vieressä jousipuristimen kierretanko kädessä josta oli kolme alinta kierreriviä häipynyt yhdessä pamauksessa , ilmeisesti siltikin olin kiertänyt liian vähän kierrettä sisään , no ei mitään , tilaamaan uutta työkalua Minitronilta kun isommat vapinat käsistä loppui , ajattelin että siinä olisi parhaimmillaan pari kolme sormea lähtenyt parempiin remontteihin jos olis osunut kohdalle , no , uutta työkalua sisään ja tälläkertaa varmaan kierre pohjaan asti , ja A´vot , sainkin mokoman tötterön pois , kumipalloa repiessäni ihmettelin miksi hiivatissa se ei sieltä suosiolla lähde irti ,vilkaisu Haynesiin ei tuonut valaistusta , netti auki ja Mini forumilta yms tietoa , ylätukivarsi on irroitettava jos meinaa saada kumipallon irti !, ja eikun availemaan pultteja ja akseli irti ! samperi taasen , neulalaakerit täysin ruosteessa ja rikki , akselinkin syöpynyt piloille , taas tilaamaan Minitronilta tavaraa , ajattelin että avaan samalla apukuskin puoleisen jousihässäkän pois , no samat esivalmistelut ja puristin kiinni ja ,,, noh onko se noin ruosteessa kun ei tuntunut että se menisi kunnolla kierteelle , vaseliinia , crc :tä ja vielä kierros kiristystä ettei käy niinkuin toisella puolella , noh mikäs nyt , ei lähtenyt edes pois mokoma työkalu ,( 2 osainen kierretanko / kiristin) ei perkule , mistään ei näe onko kierteellä tarpeeksi , suunnittelin jo alkuperäisen alumiini trumpetin katkaisua kun päätin ottaa riskin ja vetää pallon kasaan sen verran että saan ylätukivarren pois, no sitähän ei paljoa tarvinnutkaan kiristää kun jo oli mukavasti välystä , ylätukivarsi pois ja trumpetti putosi pois , mutta jousipallossa oli vielä kiinni puolimetrinen kierretanko joka ei sieltä kolosta olis pois suosiolla , no kiristimen yläpäästä T- mallinen poikkitanko jolla kierretanko kiristetään jousipallon kierteelle ,irti , jolloin sain sen T- kappaleen pois jolla pallo litistetään , vielä jäi 20 cm tankoa kiinni palloon joka oli jumissa , ajattelin että lyön jollain rautatangolla ja lekalla kumipallon pois siitä reiästä etukelkan sivussa , 20 min myöhemmin sain mokoman palleron lattialle , huh , sitä tarkastellessani huomasin että olinkin kiertänyt tangon jopa liiankin syvälle varmistaakseni ettei käy niinkuin toisella puolella ! vanha Dunloppi jousipallo on 2 cm lyhempi kuin uusi !, melkoisesti on menettänyt kimmoisuuttaan , mahtaako olla alkuperäinenkin (1980) , tähän samaan härdelliin käytin vielä noin 6 poranterää irroittaessani iskunvaimentimen alapään pulttia ja aikaa 2 tuntia siihenkin upposi , eli vielä jatkuu remontti kunhan korjaussarjat tulee ja alkaa kasaus , viikko menee kaikenkaikkiaan tähänkin remonttiin aikaa varaosatilausten odottelussa ja pitää välillä käydä palkkatyössäkin harrastuksen ylläpitämiseksi , ainakin seuraavaksi kun täytyy tehdä korjauksia tietää että pultit ja mutterit irtoaa kun joka väliin tunkee kuparitahnaa yms ettei jumita ,! pari oluttakin on mennyt mutta vielä ei ole hermot pettäneet harrasteeseen ja mitä vielä tulee kohdalle otetaan haasteena vastaan ! :P ps: Tämä kertomus niinkuin varoituksena muille amatööri itsekorjaajille että säästyy sormet näpräilyyn !

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...