Jump to content

Kaikki Suomen Minit rekisteri


Idefix

Recommended Posts

Tervehdys Ministerit ympäri Suomea

 

Niille joille tulee “Ministeri” lehti, tietääkin jo että olen nyt kesän aikana käynnistellyt kaiken kattavan Mini rekisterin päivittämistä, sen siirtämistä sähköiseen muotoon ja laajentamista.

 

Taustaa: Minikerho Flying Finns on vuodesta 1982 lähtien kerännyt vapaaehtoista rekisteriä jossa kerholaiset ovat lähettäneet paperiversion vapaamuotoisesta ’Minun Mini’ lappusesta. Näitä rekisterikaavakkeita on täytettynä kerhon arkistossa (minun hyllyssäni) satapäin – ellei yli tuhat. Luulisin että Suomessa liikenteessä olevista Mineistä se kattaa noin 30 – 50%. Valitettavasti suurin osa tiedoista on kuitenkin vanhentunutta, sillä vuonna 1982 täytetty lappu tuskin pitää paikkansa edes rekisterinumeron saati omistajan suhteen. Mobiliassa moni bongasi omistamansa auton vanhasta rekisteristä.

 

Olen nyt pitkän suunnitteluvaiheen jälkeen käynnistämässä rekisterin elvyttämistä, ja muutamia paperipäivityksiä onkin tippunut postilaatikkooni. Mutta suunnitelmani tämän AJONEUVOHISTORIALLISESTI KORVAAMATTOMAN arkiston suhteen on seuraava:

 

- Olen ottanut yhteyttä eri oppilaitoksiin ja ohjelmisto, tietokannan hallinta ja sen käyttöliittymä tehdään oppilastyönä jossakin oppilaitoksessa talven aikana.

 

- Rekisteri on netissä, eikä minun tai kenenkään muun koneella muiden ulottumattomissa...

 

- Parhaillaan tutkin mahdollisuuksia hakea rahoitusta (esim EU) siihen kovaan työhön joka tehdään kun arkistointiohjelma on valmis, eli nykyisten paperitietojen manuaaliseen syöttämiseen järjestelmään. Muitakin mahdollisuuksia tutkitaan.

 

- Tarkoitus on saada järjestelmästä Tietosuojavaltuutetun vaatimukset täyttävä rekisteri josta jokainen suomen kansalainen voi tutkia (tiukoin yksilösuojarajoituksin) Suomessa liikenteessä olevaa ja OLLUTTA Minikantaa.

 

- Rekisteriin voi lisätä kuvia (mieluiten koko elinkaaren ajalta)

 

- Ylläpito on tietyillä MCFF ry:n nimen alla toimivilla henkilöillä, mutta tietoja omasta autosta pystyy täydentämään kuka tahansa jolla on oikeus autoon...Eli tulevaisuudessa rekisteriä pitää yllä minä tai joku muu nimetty henkilö, mutta tietoja siihen voi syöttää kuka tahansa Ministi.

 

Rekisterin tarkoitus on palvella nykyistä tai tulevaisuuden Miniharrastajaa, joka voisi seurata autonsa historiaa rekisterin kautta, oli kyseessä sitten auto jonka juuri olet ostanut, tai vastaavasti myynyt 80 luvulla eteenpäin. Rekisteriin kuuluisi nykykäytännöstä poiketen KAIKKI MINIT, niin ajokuntoiset tai peltoraadot (pelkkä säilynyt runkonumeropalkki periaatteessa riittää), Classic Minit ja BMW Minit, kerhoon kuuluvat ja myös kerhoon kuulumattomat !!!

 

Nyt keräilen vaatimuksia ohjelmistoa varten niin tietosuojalain vuoksi, mutta myös käytön osalta. Miten rekisteriin syötetään tietoa, miten sitä editoidaan, miten sieltä saa tehdä omistajavaihdoksen jne. Onko runkonumero se tunnussana jolla pääsee editoimaan rekisteriä, sillä omistaja ja rekisterinumerokin voi ajan myötä vaihtua – runkonumero pysyy samana. Voisiko hakua tehdä runkonumeron, rekisterinumeron (myös entisen), omistajan tai vaikka paikkakunnan mukaan ?

 

Minulla on jo aika pitkä lista ajatuksia, mutta päätin tuoda nyt julkisen kysymyksen Mini Forumin väelle. Onko ideoita ja mielipiteitä? Tietosuojavaltuutettu on hyväksynyt suunnitelmani, ja sieltä on ohjeistus tiedossa. Nyt kyselen että mitä kaikkia ominaisuuksia tähän täytyy saada mukaan.

 

Laita keskustelua tämän jatkoksi, tai ota suoraan yhteyttä mini.rekisteri (ät) gmail.com

 

Kiitos etukäteen, Sami

Link to comment
Share on other sites

Hyvin kannatettava ajatus! Kun on joku joka viitsii tällaista touhuta!

Niitten paperiversioitten pohjalta ei kyllä paljon kannata alkaa laatia. Minultakin taitaa olla siellä kolmen Minin tiedot, enkä ole pariinkymmeneen vuoteen omistanut niistä yhtäkään.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se täytyy siitä paperikasasta lähteä perkaamaan jotta pohja saadaan.

 

Ymmärrän täysin että täysin kattavaa rekisteriä tästä ei ikinä tule olemaan sillä päivittämisen tekee vain muutama aktiivinen ja innostunut Ministi. Mutta jos edes tuon 20 % autokannan kattaminen onnistuisi yhteistyöllä, niin vaivannäkö on ollut sen arvoista.

 

Rekisteriin syöttäminen on vaivalloista juurikin tuon tietojen paikkaansapitävyyden vuoksi, ja sen vuoksi siihen tarvitaan lisävoimia. Sen enempää mainostamatta yksityiskohtia, on useampiakin tahoja haastateltu näitten tietojen helpon päivittämisen osalta...mitään tosin ei ole luvattu ja sovittu...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...