Jump to content

Audi A1


JPTT

Recommended Posts

Tulipa tuo minin kilpasisko viimein ajettua. Harmaavarpuseen saa hieman minimäisiä värejä ja leluja, mutta ajatuksena ei ole ollut tehdä minin suoraa kilpailijaa.

 

Ensiksi on todettava, että kyseessä on miniä pienempi auto, eli n. fiat 500/micra kokoluokkaa oleva peli. Takapenkille ei mahdu 175 cm pitkä aikuinen mitenkään. Katto on liian matalalla ja töyssyissä katkeaa takanaistujan niskat. Eli takapenkki on max ala-aste ikäisille. Lastenistuin mahtuu juuri ja juuri, kun edessä istuu keskikokoinen aikuinen. Takakontti on himpun miniä isompi, kun kontin lattian laskee alas. Miniin mahtuu taakse sentään iso aikuinen, ei tietenkään lapin reissulle, mutta tilapäisesti kumminkin. En tiedä onnistuuko päiväkoti ralli A1:llä.

 

Ajelin 1,4 litraista turbo s-tronic versiota 215/40/17 renkailla (ei runflat) ja urheilualustalla. Renkaat on liian matalaprofiliset autoon, valittavissa on pienempiä 45 ja 55 sarjalaisia. 15-16 tuumainen lienee paras, 18" on jo kyllä täysin posketon. A1 Urheilualusta on kyllä mainio. Ehkä tavan alusta on kumminkin parempi vaihtoehto jokapäiväiseen käyttöön, koska autoon ei saa alustan ominaisuuksia hyödyntävää moottoria. Hölmösti urheilualusta on naitettu parempaa varustelutasoon vakioksi.

 

7-portainen automaatti on käsittämättömän hyvä, mutta cooper s automaatin tyylisestä raketista ei ole kyse.

 

Kuskin penkki on ahdas sivusuunnassa, mutta muuten se on hyvä, vakiovarusteena ei ole kojenlaudan päällä olevaa infonäyttöä, mikä on hyvä ja selkeä, eikä juuri mitään muutakaan. Audi on hinnoitellut A1:n aika poskettomasti ja siitä saa helposti miniä kalliimman, varustepaketteja ei juuri ole, vaan kaikki pitää ostaa erikseen. Jopa hillhold on lisävaruste... Lisäksi varusteissa on runsaasti rajoitteita ristiin, ilmeisesti keskustietokoneessa ei ole riittävästi vapaita väyläpaikkoja tai jotain.

 

Ajofiilis A1:ssa on hyvä, paljon paljon parempi kuin polossa, ohjaus on kevyt verrattuna miniin, mutta tarkka. Itse en löytänyt mitään negatiivista, nurkkapyörityskin on iloa.

 

A1 on hyvin suuntavakaa ja hiljainen maantieajossa, joten voisin kuvitella että pidempää matkaa yksikseen työkseen taittava valitsee tämän ennemmin kuin minin, johon on pakkoahdettu meluavat runflatit.

 

Ei siis suora mini kopio, kuten DS3.

 

Koeajon jälkeen cooper s tuntui kyllä paremmalta, mutta kannattaa kyllä käydä A1 koeajamassa. Kaksoisahdettu 1.4 S1 lienee looginen jatke..

 

Hyvä että pikkuautoluokkaan tulee lisää ajajien autoja, eikä peruspullaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...