Jump to content

Vaihteisto ja moottori, ammattiapua kaivataan. E-Pohjanmaa, Pirkanmaa tai pääkaupunkiseutu


Nikamat

Recommended Posts

Allekirjoittaneella on ollu vm. 1969 Morris MKII entisöinti-/kunnostusprojektina jo monta vuotta. Itse asustelen pääkaupunkiseudulla, mutta mini sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla Ylihärmässä (nyk. Kauhava). Ymmärrettävästä syystä projekti on edennyt verkkaiseen tahtiin ja nyt on ehtinyt vierähtää jo hyvästi vuosi siitä, kun olen viimeksi ollut kädet rasvassa. Projekti on siinä pisteessä, että olin jo testilenkin päätteeksi varaamassa katsastusaikaa, kunnes havaitsin että vähänkään nopeammassa vauhdissa vaihteet ei putoa pienemmälle - rattaat hakkaa ja välikaasukaan ei auttanut asiaa. Sen seurauksena turhautumisen vallassa onnistuin sössimään oletettavasti vähän kaikki säädöt kaasaria myöten siihen pisteeseen, että enää ei lähde edes käymään. Ennen tuota mitään käynnistysongelmia ei ollut pitkänkään tauon jälkeen ja kone kuulosti vallan terveeltä.

Moottorihan ei ole alkuperäinen 850cc, vaan 998cc pre-verto, eli A sarjalainen? Myös kansi on eri koneesta ja laatikko alkuperäisen 850cc vaihteisto. Tän projektin varrella on ollut jos jonkilaista vaistoinkäymistä ja odottelua, koneistuksessa paljastunutta lohkon halkeamista ja mitä näitä nyt on. Taikasauvakin on vaihtunut alumiinitunneliin, joten syitä huonosti vaihtuville vaihteille on varmasti monia. Luultavasti välystä löytyy tunnelivaihtajan liitoksista ja en myöskään tiedä, voiko tuota laatikkoa jotenkin säätää kullosenkin moottorin mukaan? Kaikki on toiminut verstasta ympäri ajaessa ja konetta käyttäessä, joten ihan toivoton tapaus tän ei tulisi olla. Itsellä on vain aika ja motivaatio aika kortilla, joten kaipaisin nyt osaavanpaa apua ja laittajaa, joka voisi tuon koneen nostaa konetilasta ja pistää vaihteiston kuntoon. Myös pakoputken ja imu-pakosarjan liitos kaipaa vähän huomiota, sillä pakosarjan kurkku on niin iso, etten siihen oikein sopivia länkiä löytänyt mistään - on siis pysynyt kiinni lähinnä purkalla ja pyhällä hengellä. En nyt suoraan muista, oliko muita miinoja, mutta monesta muusta selviän kyllä itsekkin. Nestejouset, joten purkaminen on hieman veemäisempi operaatio. En luota enää omaan osaamiseen, joten en kovin mielelläni lähtisi itse taistelemaan tuon kanssa ja työntämään sormea suuhun.

Onkos foorumilaisilla hyviä kontakteja otsikossa mainituille alueille tai intoa auttaa mini tien päälle? Trailerillahan tuo kulkeutuu myös talviteloilta pääkaupunkiseudun tai pirkanmaan suuntaan.

 

PS: Toivottavasti tää tuli suht oikealle alueelle.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...