Jump to content

Minin ruostumisalttiita kohtia...


jiikoo

Recommended Posts

Ikuinen kilpajuoksu ruostetta vastaan... :'(

 

Tuulilasin ympäristö:

Koskapa netissä aiheesta paljon kerrottu ja muutamat ministeritkin on tuosta varoitelleet, vein Minin Siilinjärvelle korjattavaksi, vaikkei ulkoapäin mitään näkynyt. Kiitos vinkistä, ruostetta löytyi kuskin kohdalta tuulilasin alareunan kohdalta. Homma korjattavana tänään ja huomenna maalaamoon. Otan jatkossakin kiitollisena vastaan kaikki muut pahat paikat, koska tarkoitus ei paljosta ajamisesta huolimatta ole päästä autosta eroon mahdollisimman nopeasti ruosteen muodossa. Vaan ajaa tooosi piiitkään... Tässä yhteydessä tarkistetaan myös A-pilareiden alaosat, koska sekin kuuluu arkoihin kohteisiin.

 

Konepellin ja tuulilasin välissä oleva pelti:

Konepellin ja tuulilasin välisen pellin alapinta tuntui sormeen liukkaalta ja kiiltävältä, mutta sekin ois hyvä jotenkin suojata. Viimeistään ensi kesänä. Toivottavasti tuo ei ole maalaamatonta kiiltävää peltiä, kuten joissain kohdissa autoa on jostain käsittämättömästä syystä :o

 

Korin saumat ja peltien reunat:

Kaikki saumat peltien reunat (esim. valojen ympäristö) on tosi tärkeitä pitää suojattuna kosteudelta.

 

Korin reiät:

Kaikki kohdat joissa korissa on reikä ja reiässä on pultti/ruuvi ovat alttiita ruostumiselle, koska maali on rikkoutunut viimeistään ruuvaamisen yhteydessä.

 

Keula:

Etusäleikön alla oleva runko ruostuu vähintäänkin sen takia, että säleikkö on ruuvattu suoraan runkoon ruuvella. Millainen systeemi on etusäleikön pikakiinnityssysteemi, jolloin ko. rungon reikien ympäristöt voisi korjata? Saako 98-malliseen? Suositteletteko ja millaista versiota.

 

Peräkontin kohteet:

Akun navan pultti on hapettunut. Suihkaisin öljyä päälle, mutta tuo lienee ruostuvaa materiaalia, joten galvanoitu pultti kannattaa vaihtaa tilalle. Mikähän on tuon pultin koko?

 

Takakelkan kiinnityspultit on ruostuneet ja vaihdan ne galvanoituihin versioihin. Koko mulle on kerrottu, mutta en kiireessäni kirjoittanut muistiin.

 

Kuulemma peräkontin takareuna on myös altis paikka. No, ainakin siellä on pistehitasaatuja peltilevyjä, jotka rullataan johtonippujen ympärille. Nuo peltilevyt on maalaamattomat alapinnaltaan :o. Jos nuo ei ole ruostumisherkkiä, niin sitten ei mikään. Kunhan saan auton takaisin, niin nuo hion ja maalaan itse. Vai pitäisköhän vaan öljyä ruiskaista, niin sais säilytettyä esimerkin alkuperäisestä työn ;D laadusta... Hohhoijaa...

 

Lattia:

Maton alla tapahtuu kaikenlaista. Kannattaa ehkä vilkuilla välillä sinne alle, jos uskaltaa... Joku toinen paremmin tietävä vois kertoa tarkemmat kohteet.

 

Takakelkka:

Rakenteellisesti kyseinen osa on pistehitsaamalla pellistä tehty U-palkki. Joku voisi kertoa, miten tuon voi suojata? En ole vielä nähnyt pinnassa ruostetta, mutta tuo kai ruostuu sisältäpäin, joten ruosteen näkyessä osa lienee vaihtokunnossa?

 

---

Galvanoituja pultteja&ruuveja kannattaa käyttää mieluummin kuin rosterisia. Näin opetettiin kemian tunnilla joskus muinoin. Jos jostain sais sinkkisiä niittejä, niin niillä kannattais kai koristella koko kori ympäriinsä...

 

Joo ja tänne ois kiva saada lisää vastaavia tietoja, koskapa ei varmaan ole haitaksi, jos tietämys leviää ja saadaan Minit kestämään mahdollisimman pitkään.

Link to comment
Share on other sites

Ne takakontissa näkyvissä olevat: 5/16" UNF  :)
Kiitos uudelleen. Tälläkertaa kirjoitan muistiin... Bensatankin alla varmaan samankokoiset, mutta niiden vaihtaminen pitää siirtää myöhemmäksi. Oikeanpuoleiset luultavasti enemmän ruosteessa, koska siihen on kaadettu enemmän vettä päälle. Tuulilasinpesunestettä on kai joku 4 kertaa pitänyt lisätä ja jollain kerralla varmaan on kaatunut muuallekin kuin on pitänyt.
Link to comment
Share on other sites

"Galvanoitujen", eli sähkösinkittyjen pulttien käyttö ei kyllä millään lailla vähennä peltien ruostumista.

Eikä se estä pulttien kiinni ruostumistakaan pitemmän päälle. Sinkkikerros ruuveissa on niin ohut, että pari vuotta kosteutta ja suolaa, niin ovat umpiruosteessa.

Jos haluat välttää pulttien kiinniruostumisen, niin sivele kierteet molybdeeni rasvalla, kupari tahnalla tai tervalla. Tervaa käytetään esim Sisun kuorma-auto tehtaalla estämään pulttien ruostumista, vaikka käyttävätkin "galvanoituja" pultteja.

Link to comment
Share on other sites

"Galvanoitujen", eli sähkösinkittyjen pulttien käyttö ei kyllä millään lailla vähennä peltien ruostumista.

Eikä se estä pulttien kiinni ruostumistakaan pitemmän päälle. Sinkkikerros ruuveissa on niin ohut, että pari vuotta kosteutta ja suolaa, niin ovat umpiruosteessa.

Jos haluat välttää pulttien kiinniruostumisen, niin sivele kierteet molybdeeni rasvalla, kupari tahnalla tai tervalla. Tervaa käytetään esim Sisun kuorma-auto tehtaalla estämään pulttien ruostumista, vaikka käyttävätkin "galvanoituja" pultteja.

Jep. Näin kannattaa tehdä. Ja tärkeää on, että ei muodosta galvaanista paria millään materiaalilla, mitä laittaa toisiaan vasten.
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...