Guest jokinen Posted December 13, 2009 Report Posted December 13, 2009 onko kukaan laittanut kumielementtejä kiinni kelkkoihin ilman sitä erikoistyökalua ja jos on nii miten se voisi onnistua ilman, että joutuu ostamaan sen erikoistyökalun???
Guest leeharvey Posted December 15, 2009 Report Posted December 15, 2009 Taakse saattaa onnistua, mutta eteen en yrittäisi.
Guest rampe_58 Posted December 16, 2009 Report Posted December 16, 2009 Tästä erikoistyökalusta on ollut ennenkin juttua. Näitä varsinaisia löytyy kyllä harrastajien aarrekätköistä. Omatominen hitsari tekee sen 12 mm. kierretangosta ja sopivasta tuumaisesta pultista. Otetaan pätkä n.30 cm. kierretankoa ja hitsataan kumikartioon sopiva tuumainen pultti kierretangon siihen huonompaan päähän ja lisäksi tarvitaan pitkä m12 (jatko) mutteri. Meillä on täten valmistettuna erikoistyökalu, jonka toiminta on pääosin seuraava. Tuupataan kumikartio paikalleen, kierretään kierretappi kumijousen reikään, täytetään tarvittavat aukot isoilla prikoilla ja holkeilla, laitetaan liukastetta esim. vaseliinia väliin ja kiristetään mutteria tarvittava määrä. Riittävästi jousta puristettua asennetaan jousitrumpetti(työntövarsi) ja tukivarsi ja päästetään jousi vapaaksi. Itsellä on tällainen, kymppimillistä tosin ja käytän hylsyavaimia "fyllinä".
Guest jokinen Posted December 17, 2009 Report Posted December 17, 2009 jaahas tuo oli kuin apteekin hyllyltä vedetty että täytyy itse kyllä kokeilla. kiitoksia avusta!
Guest jokinen Posted December 30, 2009 Report Posted December 30, 2009 miten saan niistä kumielementeistä ne alumiini muotit irti( vai mitä ne oli) vai meneekö ne ryttyyn sitten asennuksessa?
Guest m1n1 Posted January 2, 2010 Report Posted January 2, 2010 Hetkinen.. nyt tarvitset kyllä jonkun asiaa tuntevan kaveriksi tuohon savottaan...
Guest jokinen Posted January 2, 2010 Report Posted January 2, 2010 nii tässä on tullu kyseltyä kaikilta minimiehiltä mut ku ei kukaa muista ja jos muistaa nii sanovat että se pitää ottaa se rauta(alumiini) siitä ennen irti ja sitten asentaa se kumielementti sillä työkalulla kiinni. mut toivottavasi täältä tulee neuvoja, nimittäin ennen en ala asentamaan mtn. elementtejä ennen kuin tietää tarkkaa mitä pitää tehdä.
Guest m1n1 Posted January 4, 2010 Report Posted January 4, 2010 Yksi konsti voisi olla morapuukolla kun talttaa alumiinin ja kumin välistä kiertäen pari - kolme kertaa koko pallon ympäri, niin pitäisi irrota. Sitten vain tilaansa ja trumpetti sitten kuulapään ja muovikupin kanssa.
Guest levyjarrut Posted January 5, 2010 Report Posted January 5, 2010 Kun asiat ja osien nimikkeet on noinkin paljon hakusessa, niin on melko hankala neuvoa. Mikset hanki korjauskirjaa, josta kokonaisuus/rakenne/nimikkeet aukenisivat!? Jousielementti tarttuu joskus aika jämäkästi alumiinitrumpettiin. Ruosteenirrotinta saumakohtaan ja koputtelua sopivalla tapilla Jousen puristusmutterin reijän läpi.
Guest jokinen Posted January 5, 2010 Report Posted January 5, 2010 kiitos avusta m1n1, täytyypi hankkia korjauskirja, mutta jos asiat tulevat paremmin esille täällä nii eihän sitä kirjaa sitten tarvita :)
Guest rampe_58 Posted January 15, 2010 Report Posted January 15, 2010 Se voi olla tiukassa joskus . Paineilmameisseliä ja ruosteen liuotita. Paineilmameisselin "tärinä" on aika kova sana siihen kumin ja trumpetin saumaan. Alumiiniosaa ei tietenkään saa rikkoa. Meillä on paineilmalla aina lähtenyt vanhatkin.
Guest jokinen Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 varovasti kun yrittää ottaa irti nii toivottavasti pysyy ehjänä
Guest rampe_58 Posted January 18, 2010 Report Posted January 18, 2010 Kyllä sieltä välillä alumiinit lentää. Se on sellainen "löysän piukka" asennus . Sen trumpetin pitäisi mennä työntämällä reikäänsä. Etuvarsia on vaikka kuinka ja paljon älä harjoittele takatrumpeteilla, niitä on hyviä vähemmän. Se pirulainen kyljestä syöpyi. Etupään lyhyitä on kyllä. Se syöpyminen johtui siitä, että kuraa ja muuta jäi kelkan (rautaa) ja työntövarren (kevytmetallia) väliin ja sähköiset ilmiöt söivät sekä kelkan, että työntövarren. Hyviä käytettyjä takapään osia on vaikea löytää. Ilmiö tuhosi pitkälti myös tukivarren. Lisäksi siellä oli ja on jos jonkinlaista kuralle otollista koloa Ja korroosio oli valmis (katastrofi oli valmis)
Guest niemikar Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Hommaa puristin. Tuo työkalu säästää hermoja ja aikaa. Itse vaihdoin taakse ilman tuota erikoistyökalua. Irtihän nuo kumikartiot työntövarsineen lähtee melko helposti jos/kun kumielementit on kuolleentunut. Hitollisen tiukassa oli toinen kartio työntövarressa. Kumikartiosta lähti vulkanoitu kuppi helpommin irti kuin se kuppi työntövarresta. Takaisin kumikartion saa melko helposti kun putsaa työntövarren esim, teräsharjalla. Itse laitoin vaseliiniä väliin, jotta seuraavan kerran kun niitä vaihtaa, niin jos tuurilla ei olisi niin junttaantunut kuin nyt oli. Tiedä sitten on mitään apua. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun työntövarret pitää saada takaisin uuden kumikartion kanssa. Itse sain ne takaisin kun työnsin menemään sopivaa jäykkää pellinpätkää pitkin takaisin kelkkaan, hienoisen väkivallan kanssa. Aikaa meni ehkä pari tuntia. Työkalun kanssa ammattimies vaihtaa taakse molemmat tunnissa. Auton perä nousi noin 15 cm, joten aloin ihmettelemään, että voiko olla oikein. Tässäkin mielessä tuon työkalun käyttö puolustaa paikkaansa, jotta kumi "hakee paikkaansa" ilman että sitä tarvii ajamalla tai muuten hieroa kunnolla paikoilleen. Etupään ideasta en oikein saanut tolkkua kirjasta enkä autoa tutkailemalla ja en ala purkamaan ilman tuota työkalua. Varsinkin kun on ajokausi päällä. Täytyy tehdä tuo työkalu itselle kun ei se tosiaan ole muuta kuin suora kierretappi. Osaako joku lyhyesti kertoa, miten tuo etupään kumielementtien vaihto tehdään, jotta en turhaan pura puolta autoa. Kiitos.
Guest mini1380 Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Ei siellä takapäässä mitään puristimia käytetä ne on etupäätä varten. Takaa ei tarvitse ottaa kuin iskarit irti rojut pois välistä uusi kartio varteen ja tunkilla ylös ja iskari takas. Usilla rojuilla menee aina aikaa hakea paikkansa tekee sen miten päin vaan.
Guest agm49 Posted June 14, 2010 Report Posted June 14, 2010 Juu, etupää on hankalampi: Saattaa joutua yrittämään useammallakin tavalla tuota irroitusta. Vaikka kumielementissä olevan kierteen (tuuma tai millikierre) hyvin puhdistaisi ja voitelisi, niin kierre voi olla niin huonossa kunnossa, ettei onnistu tuolla työkalullakaan. Melkein ainoa vaihtoehto silloin on irroittaa ylätukivarren akseli ja purkaa koko tukivarsi ensin pois. Alumiinisen joustintuen saa irroitettua kumielementistä kun naputtelee varovasti eri puolilta liitoskohtaa hyvin ohuella taltalla (jotta sopii joustin tuen ja kumielementin sisällä olevan teräskupin liitoskohtaan). Varottava lyömästä liian kovaa, ettei riko joustintukea ja sen uloketta kumielementin sisällä. Talttaa tai vastaavaa voi sitten vaihtaa paksumpaa kun osat alkavat toisistaan irrota. Tässäkin työ opettaa, kun homman on kerran tehnyt niin seuraava kerta on jo huomattavasti helpompi : )
Guest mtlmr Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 Moi. Noi tuli Saksan maalla vaihdettua hiekkaisella leirialueellamme IMMissä ja työkalua tarvi vain paikoilleen laitossa ja asennuksen helpoittamiseksi laitoin samalla myös "hilot" eteen jotta nykyiset voi säätää taas kohdalleen kunhan hetken asettuvat. Otettiin pois tukivarsineen joten kyllä ne sieltä tulee. Suurempi homma on saada se kumi ja trumpetti pois sieltä kelkasta..hiki voi tulla...
Guest inno75 Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Onneksi siellä Saksassa oli olutta ,niin toi hikoilu ei aiheuttanut sullekaan nestehukkaa. Nimimerkki"vieressä kattellu" ;-)
Guest levyjarrut Posted June 17, 2010 Report Posted June 17, 2010 Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että mikä voi kumijousi Minin etujousituksessa hajota niin, että pitää reissun päällä remonttia tehdä??
Recommended Posts