Jump to content

Bensatankin koko?


Guest mini -98

Recommended Posts

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Mulla tyhjäksi ajettuun tankkiin menee 29,7 litraa, mutta bensapumpun ollessa tankin sisällä, on mahdollista, että tyhjässä tankissa on pohjalla 5 litraa, jos tehtaalla on jotenkin asennettu pumppu väärin. Mallia 98 mulla ja manuaalissa luvataan tankin kooksi 34 l.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedosta. On vähän epävarmuutta ton tankkaamisen kanssa, kun bensamittari näyttää mitä sattuu. Nytkin oli useemman päivän ollu jo punaviivalla ja tankkiin meni vaan vajaa 15 litraa. Oliskohan sille jotain tehtävissä? Ei ole kiva jäädä tienpäälle...

Link to comment
Share on other sites

En tiedä. Mulla aivan täyteen lirutetun tankkauksen jälkeen mittarin viisari menee yli 2 viisarin leveyttä (eli viisarin ja täysi-viivan välissä yli viisarin leveys väliä). Mittari näyttää täyttä vasta, kun on ajanut semmosen 40-50 km tankkauksen jälkeen. Puoliväliviivan kohdalla tankkausvälistä on - yllätys yllätys - ajettu puolet. Kun Viisari hipoo tyhjä-viivaa, niin tankkiin sopii selvästi alle 20 litraa. Tankka alkaa olla tyhjä, kun viisarin puoliväli ja tyhjä-viiva alkavat erota toisistaan (viisari ja viiva eivät ole linjassa). Alunperin viisarin ja tyhjä-viivan väliin jäi lähes viisarin leveys, kun ajoi tyhjäksi, mutta erään autoslalom kisan jälkeen tuo näyttämä muuttui (ja kisan jälkeen ajaessa ajoin tankin jälleen kerran tyhjäksi ;).

 

Kuskin ajoasento - eli silmien sijainti mittariin nähden - vaikuttaa oleellisesti edellä kerrottuihin mittarin viivat&viisarit suhteisiin. Ja myös mittarin asennuksen erot siellä tankin sisällä.

 

Mulla ei näytä miten sattuu vaan aina samalla tavalla.

 

Tankin tilavuuden voi testata kerran vuodessa ilmaiseksi, jos on hankkinut AL-Turvan. Toisaalta, homma on (siis olisi - en ole vielä itse kokeillut) mukavampaa ja nopeampaa (tosin omat näpit voi hieman likaantua), jos laittaa peräkonttiin kanisterillisen bensaa ja ajaa vain kylmän viileesti tankin tyhjäksi. Kanisterissa olevan bensan määrä tunnetaan tarkasti, lähimmällä asemalla tankki täyteen. Lasket keskikulutuksen tankkausvälillä ja sen perusteella saat sen kanisterikaadon ja lähimmän ensa-aseman välillä kuluneen bensan (x).

 

Kaavalla: kanisterin sisälmys + asemalla tankattu - x

 

saat tankkisi tilavuuden selville. Meikä siis 3 kertaa selvittänyt asiaa AL-Turvan ja ystävällisten tiepalveluhenkilöiden tai taksikuskien avustamana... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Taitaa olla imuputki "viturallaan"? En tosin tiedä näitten "uusien" värkeistä mitään, mutta kun vanhasta Ministä loppuu bensa, niin sinne menee 25 litraa. ja tankin koko ilmoitetaan 25:ksi.

Onko joku viritellyt sulle sinne vanhan mallin tankin ? :)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...