Jump to content

Miten kytkeä jarrut


Guest sik

Recommended Posts

Miniprojekstiin (-70 Clubman 1.3 koneella) pitäisi saada askarreltua jarrut.

 

Lähtötilanne ns. melko puhtaalta pöydältä, eli ensimmäistäkään putkea/letkua ei ole paikallaan. Takajarruissa motonetista ostetut sylinterit, etujarruiksi olisi Metron nelimäntäiset kilkkeet. Pääsylinteriksi olen ajatellut kaksipiiristä tehostamatonta.

 

Nyt olisi hyvä tietää miten kytkeä putket, eli jaetaanko piirit etu-taka, vai etu vasen taka oikea jne. Molempia olen kuullut käytettävän. Entäs jarrusäädin takakelkassa, onko tarpeellinen kaksipiirijarruissa? Vanhassa kelkassa sellainen oli.

 

Myös noiden Metron satuloiden kaksi reikää jarruletkuille/putkille arveluttaa.

 

Kaikki ideat ja vinkit otetaan ilolla vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa nyt olisi ainakin alkajaisiksi noihin metron jarruihin kuvalliset vinkit:

 

http://www.16vminiclub.com/forums/viewtopic.php?t=15053

 

Itse ainakin jakaisin nuo jarrut etu/taka. Ei kyllä tulisi mieleenkään jakaa oikea/vasen, koska silloin tulisi vähintäänkin mielenkiintoinen jarrutus jos toinen puoli ei toimi lainkaan.

Link to comment
Share on other sites

Siinähän oli selkeät kuvat, kiitos linkistä. Eli tuollaiset banjopäiset väliletkut tarvisi hommata. Saakohan tuollaisia jostain tarvikeliikkeista yleismallisia?

 

Tuolla jarrujen jakamisella tarkoitin ns. ristiinjakamista, eli "vastakkaiset nurkat" samassa piirissä.

Link to comment
Share on other sites

Jep, äkkiähän noista irtopalikoistakin hintaa kertyy. Ja näyttäisi valuuttakurssitkin olevan kohdillaan tällä hetkellä.. Täytyypä samalla miettiä muutakin tarpeellista.

 

Onkohan kaksipiirijarruista muuta hyötyä kun luotettavuus vikatilanteissa? Varmaan saman poljinvoiman tarvii oli yksi- tai kaksipiirinen tehostamaton jarru? Kuinkahan tarkkaan näitä yleensä rekisteröintikatsastuksessa syynätään?

 

Helpommalla ja halvemmalla tietysti pääsisi kun laittaisi yksipiirisysteemin..

Link to comment
Share on other sites

Taisi jonkin vuoden jälkeen tulla pakollisiksi nuo 2-piirijarrut ja nimenomaan turvallisuussyistä. Joku muu varmaan muistaa vuoden.

 

Tässä kohtaa ei kyllä kannata säästää sitä paria kymppiä kun ajattelee koko projektin kustannuksia. Varsinkaan kun on kyse osista joista on henki kiinni pahimmassa tilanteessa.

Link to comment
Share on other sites

-70 mallin clubmanissa oli yksipiirijarrut joten voit "huoletta" säilyttää ne. Tosta on monta käsitystä mikä on hyvä ja mikä ei, mutta henk.koht suosin kyllä 2-piirisysteemiä ihan turvallisuussyistä. Mulla on omassa Clubmanissa samat hilppeet kuin sullakin, ja piirit jaettu etu/takapiiriksi. Taakse tarvitsee ehdottomasti paineenrajoitusventtiilin, mulla on säädettävä versio. Mun jarrut on vaihdettu joku 15 vuotta sitten ja satuloissa väliletku on tavallista jarruputkea. Siihen aikaan ei vielä hifistelty teräspunosletkoilla. Voin napata kuvan jos haluat päästä halvemmalla.

Link to comment
Share on other sites

Kerkesin jo tilaamaan tuon letkusarjan ja kasan muita osia. Harmi sinänsä, halvempikin ratkaisu olisi kelvannut.

 

Täytyy varmaan koittaa saada ebaystä kohtuuhinnalla kaksipiirinen pääsylinteri. Suomesta saisi näköjään uutena ~200 eurolla, mutta se on liikaa tähän rojektiin..

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sillä yksipiirisellä tulee hyvin toimeen, jos kaikki on uutta niin mihin ne nyt yhtäkkiä pääsis katoamaan, ei ne putket hetkessä mene ja tuskin uudet sylinterit ihan heti rupee vuotamaan. Ja muutenkin yksipiiri systeemi on kevyempikin ;) .

Link to comment
Share on other sites

70 luvun Clubmannissa voi minun mielestäni aivan hyvällä omallatunnolla säilyttää yksipiirijarrut. Jarrutehoissa ei ainakaan häviä 2-piirijarruille. Yksinkertaisemmat/edullisemmat systeemit. Jos kaikki laittaa uutta, niin on kyllä varmuuden maksimointia muuttaa jarrut 2-piirisiksi turvallisuussyistä.Varsinkin jos nuukuuksissaan hommailee käytettyjä palikoita, kun samalla rahalla saa kaikki uudet 1-piiripalikat. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut jarrujen 1-piirisyyden takia, enkä ole koskaan kuullut vaaratilanteista, jotka olisivat johtuneet Minin 1-piirijarruista.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on ksipiirinen pääsylinteri tilattu. Pitäisi olla kaikki osat kasassa jarrujen rakentamista varten, kunhan posti tuo.

 

Ilmeisesti tuo paineensäädin ei ole pakollinen kaikkien takasylinterieiden kanssa? Luin jostain, että Cooperin sylintereissä olisi niin pieni halkaisija, että ei paineensäädintä tarvisi? Luultavasti noi motonetin sylinterit ei kuitenkaan ole Cooperin.

 

Putsasin alkuperäisen ruostuneen paineensäätimen, ja näytti olevan sisuskaluiltansa ihan hyvän näköinen. Laitan varmaan sen ensihätään paikalleen, voi sitten joskus testailla ja säätää jarrutasapainoa jos auton saa ajoon..

Link to comment
Share on other sites

Paineensäädin takapäähän on kaikissa yksipiirisysteemeissä! Oli 850,1000 tai cooperi/S levyjarruilla.

Muistaakseni 2-piirijarrusysteemeissä ei ole paineensäädintä!!??

Itse en ole koskaan omistanut 2-piirijarrullista Miniä.

Link to comment
Share on other sites

Yksipiirisen paineenrajoitinta ei ollut kaksipiirisissä, osassa 2-piirisiä oli ns. inertiaventtiili, joka tiukassa jarrutuksessa plokkasi takapään pois pelistä. Ne poistui kaiketi 70-luvun puolivälissä ja sen jälkeen kaiketi pelattiin sylinterin halkaisijan kanssa. Ei se venttiili mun mielestä pahitteeksi ole, ainakaan ei takana ole liikaa jarruja. Mini ei muutenkaan tarvi niin hirveästi takajarruja, korkeintaan leimalla...

 

Mun auto on kerran hylätty "huonojen" takajarrujen vuoksi, ei inssi uskonut ettei siellä ole enempää. Uusintanäytöllä sitten jo suostui uskomaan kun kävi kysymässä kaverilta. Vi**uili vielä että kai on hyväksyttävä jos sinne ei paremppia jarruja saa. Sanoin siihen että saa toki mutta sitten hiihtää ihan simona... Samoilla eväillä on nyt menty yli 10 vuotta eikä ole moista sirkusta enää tullut vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen myös joutunut joskus kauan sitten 850 Minin kanssa hyppäämään konttorilla uusintanäytöissä 3 kertaan, koska inssi jääräpäisesti vaati että takapään on lukkiuduttava. Mitkään selitykset ei auttaneet,pahensivat vain tilannetta. Lopulta piti ottaa koko säädin murikka pois ja korvata tavallisella T-kappaleella,sitten juuri kelpasi. Jossain vaiheessa inssi huomasi olevansa väärässä, mutta tämä tapahtui 80-luvulla jolloin Valtion virkamies ei koskaan voinut/saanut myöntää virhettään!!

Jo ennen dynamometrejä Minin takajarrut tarkastettiin momenttiavaimella ja pyörän piti lähteä pyörimään jostain määrätystä voimasta (jota en muista)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...