Jump to content

70vm miniin 14" vanteet..


Guest jari25

Recommended Posts

eli onko miten paljon liikkeellä vanhoja minejä joko 14" tai sitä isommilla vanteilla ja renkailla? itse olen nyt ajatellut ensi kesäksi laittaa alle borbet merkin t mallin vanteet 7" leveenä eteen ja 8 " taakse kumit olis 195/40-14 eli matalaa ja leveetä noi 8" tulee hiukan jopa levikkeist yli mut olin laskevani että renkaan kuviot pysyy siäpuolel =) mutta kysymys olis tosiaan onko paljon liikkeel ton tai tota isompia vanteita vanhois mineissä. jos jollain on niin kuvia jos sais tai tietää mitä vanteita on laitettu eli merkki ja malli tai edes jotai tietoa. niin ja jos jollain sattuu lojumaan suoraan edes 1 kappale jaon muutos spacereita mitkä tulee rumpuun kiinni minin omalla jaolla niin voisin olla kiinnostunut ostamaan malliksi uusille.paksuudella ei väliä koska niitä tulee muutamaa eri kokoa jotta saa eri vanteille oikeat koot =) kuvia voi laittaa sähköpostiin jarilindgren@yahoo.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Joskus 90-luvun puolivälissä Helsingin suunnalta liikkui muistaakseni mattamusta flippikeulainen Mini, jossa oli vähintää 14" vanteet! Olikohan jopa isommat. Mulla on/oli kuvakin siittä?Mutta missähän...

Kirpuksi kutsuttu kaveri taisi omistaa...?

Link to comment
Share on other sites

no tuota leveemmät taakse ja kapeemmat eteen juttuun sanoisin että johtuu oikeestaan vaan tyylistä mistä itse pidän. ku noi 8" vanteet tuossa t mallissa omaa 89mm huulen =) ja tuos 7 se on paljon pienempi. eli tulee tuo bemari tyyli esille ja tuonne eteen kun en halua sit taas tuota8" leveetä laittaa. mutta katsotaan nyt miltä homma alkaa näyttää. kesään on vielä aikaa =) itse olisin laittanut kanssa 15 mutta ku kehä kasvaa ihan liikaa jo tuossa koossa eikä niitä kunnolla saa tuonne vakio loksujen sisään ku toi 195/40-14 on sellanen koko mikä ei kasva kuin 7mm säde kokoon 165/60-12 nähden. ja taisin tonkia sen verta noita firmankin sivuja että pienin 15" minkä rengasnormikirja tuntee on 195/45-15 ku jos haluis minin vakio loksujen sisään ni pitäs olla vähintään 195/35-15 mut mielummin vielä matalempi =) loksuja muokkaamallla saahan tuonne alle vaikka mitä, koska 17" tuumasissa saa jo oikeesti matalaa kumia =) mutta liiallisuuksiin en halua mennä... mutta jso ei mini olisi noin hyvässä maalissa ja nätin näkönen noilla mun levikkeillä niin alle tulis sillo 15" pyörät mut nyt pitäs saada noihin tiloihin ne 14" mutta olis hienoa jos kuvia löytys niin näkis että minkä näkösiä laitteita mualimalla on hieman isommilla vanteilla ja minkä tylisiä vanteita..

Link to comment
Share on other sites

Kirpulla oli 15" vanteet Minissä ja tarisivat olla eestiatomic-versiot. ELi Virossa valetut vanteet. Briteissä on jokusia autoja joissa on 14" vanteet, yhdet tais olla TSW:t. Niitähän on sitten tuhottomasti eri malleja...

 

Ihan käytännön vinkkelistä semmoinen kysymys että meinaatko saada pyörätkin kääntymään ? 13" vanteet tuppaa hipomaan koriin ja tuskin leveät 14" paljon asiaa auttaa ?

 

Tohon ulkonäköpuoleen ei sen enempäää kommenttia, sakemannit tykkää noista isommista palloista takana. On joissain Mineissäkin ollut ylileveitä palleroita takana. Makuasia.

Link to comment
Share on other sites

Kuva ko. autosta Maarianhamiassa 2001 : http://www.tapsa.kopteri.net/images/ahv ... gwheel.jpg

 

Etupään lisäksi on olemassa myös ahdas takapää. Levike pitää olla vähintään 5" leveä (eikä taida edes riittää)ettei pyörä ota kiinni takatukivarteen ja on katsastuskelpoinen (????). Leveyden lisääminen vaatii jo poikkeusluvan, jos haluaa noudattaa lakeja ja asetuksia. Etupään offset-muutokset melko rajut.

Minin alusta on suunniteltu 10" pyörälle joka painaa x kiloa ja 14" pyörä painaa ainakin 4x kiloa, mitkä ovat ajo-ominaisuudet muutoksen jälkeen? Oma vastaukseni on: huonot.

Link to comment
Share on other sites

ensinnäkin paino asia on ihan varmasti raha asia.... eli jos ostat jotkut halvat huonot vanteet niin painaahan ne usein paljon enempi.esim kaverille juuri asensin 20" bbs merkkiset vanteet jotka painaa huomattavasti vähempi ku helkutin monet 15" mutta hinta on kovempi. tiedän että 14" löytyy kevyempiäkin vanne materiaaleja ja tekomenetelmiä kuin perinteiset köyhän miehen halppis vanteis. takapään ahtaus ei minua huoleta se että sit pitää vaan vanteen offset ja kapeus olla kohdillaan. eli huulta haluan olkoon sitten leveydestä pois. mutta moisia vanne yhdistelmiä en ole vielä löytäny mutta kuten jo aikasemmin sanoin kesään on vielä aikaa =) mutta lupaan heti laitella kuvia ku löytyy joku hyvä ratkasu ja pitääpä sitä takapäätä alkaa tutkia ku en ole moista ongelmaa edes vielä tajunnut mutta siksipä tänne kirjotin että ongelmat tulis esille....

Link to comment
Share on other sites

Omassa minissäni on köyhän miehen halpis vanteet Miniliten 4,5x10" MA 1045 DS(M) vanteet ja Yokohama A008 renkaat; eivät vaadi autoon mitään muutoksia. Toimii melko hyvin niin kadulla kuin radalla. Lisää: http://www.minilitewheels.com/products.htm#magnesium

Ulkonäkö ei ole kovin pramea, rumat ne vaatteilla koreilee, sanoo sananlasku.

Link to comment
Share on other sites

no ajettavuuttahan en alunperinkään tässä ko. ketjussa hakenut vaan tietoa/kuvia isoista vanteista. olen aika monta orkkis miniä nähnyt ja niitä piisaa tien päällä aikalailla. onko mini harrastaja oikeasti niin ahdasmielinen ettei kestä nähdä ministä tehtävän yhtään erillaista?eikö niitä saisi muokata? ja voidaanhan sinne laittaa todella vanhat vanteet ei noi 14" nyt niin kummallisia ole kautta auton historian varmaan ollu? jos nyt viilataan pilkkua oikein urakalla. minusta noi mustat vanteet tuossa aikasemmassa linkissä ei ole yhtään minin tyyliset mutta harrastus ja mieltymys haara se on tuokin. ja siinä on sentään kuva että mahtuu sinne muokkaamalla isojakiin vanteita kiitos kuvalinkistä...

Link to comment
Share on other sites

Huumorintajuttomia harrastajia ainakin näyttää olevan.....

Kyllä 25 harrasteluvuoden aikana on Ministäkin nähnyt jo aika monta versiota maailmalla ja Suomessa, isoilla ja pienillä pyörillä ymym. Enkä ole koskaan paheksunut! Joskus vähän hymyillyt!

Link to comment
Share on other sites

no mulla nyt ei ole varsinaista tyyliä hakuses mut minusta on aina mukava nähdä kun joku yrittää jotain erillaista. se että isot vanteet nyt ei ole mikään"uusi" tyylisuunta mutta niitä nyt ei hirveesti näy ja ite ku on rengasfirmalla töissä ja kaikenmoisia jättipyöriä väännelly millon millaseenkin roppanaan niin on heränny mielenkiinto itselläkin noihin ja olen katsellu noita 13" pyöriä enempiki mineis ja minusta ne näyttää harmillisen pieniltä ja kaaren ja renkaan väliin ku jää reilusti tilaa niin haluisin kokeilla mitä niihin saa ja minkä näköset niistä tulee. omassa autossa on aika jäykkä alusta tätä nykyä tuolossa ja siks olis mahdollist laittaa aika matalaks ja silti isot vanteet. mun auto on kutakuinkin tämän näkönen vielä tällä hetkellä http://www.aavekellari.fi/kuvia/MiniDriver/index.html itse olen se pipopää. aikasempi viestini oli hiukan asiaton ja kärkkevästi laitettu ja anteeksi siitä. mutta tuohon omaan miniin nyt olis tarkots hiukan rakentaa tuota tekniikka puolta ja joitakin muutoksia mitä talven aikana olisi hyvä saada aikaan on esim: 1300 kone, levyjarrut, kaukosäätönen keskuslukitus ja hälyt sekä musiikki puolta sit sen verran että olis 2*15" elementit takapenkin selkä nojan kohdalle ja niiden ympärille muokkaan sit jollain keinoilla uuden "selkänojan" missä siis 2 isoa reikää =) sit tulee muutenkin hifiä reilusti esim. dvd soitin,2*7" näyttöä, 1* 10.4" kattonäyttö ja jne jne. se että kuinka pian kaikki tulee kiinni, on sit ihan toinen juttu, mut suunitelmia on hyvä olla...

Link to comment
Share on other sites

löyty sivuja joista sais hyviä malleja eri tyylisiin vanteisiin

 

http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_billet.html

 

http://www.imagewheels.co.uk/pages/wheels_cast.html

 

http://www.htn-felgen.de/

 

siellä on paljon vanteita jotka sopisivat tyyliltään miniin... niin 13" ku 14" kokoina... hinnat tietysti joissakin kovia mut tyyli suuntia näkee. ja itse kun mieltyny noihin huuli vanteisiin ni aika hienoja sellasiakin löyty...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

noniin vanne episodist sen verta että kokeiltiin nyt sit niitä 14 ja menee ku ilmaa vaan sisään ei ota mihinkään kii eikä junnaa vanteiden tietoja sen verran että 14x6 ja et 30. 38 et ottaa aivan ääriasennos hyvin vähän kiinni, eli 35 et riittäis kans. mut se jää aika sisään eikä näytä kovin hyvältä(joidenkin silmään voi olla hienotkin tietysti) mut vanteiks tuli nyt sit alutecin spyke-malli(tarpeeks halpa kokeilu malli) renkaiks tuli 195/40-14 continentalit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
×
×
  • Luo uusi...