Guest samppa79 Kirjoitettu 31. Elokuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 31. Elokuuta, 2008 Nyt näyttääpi siltä, että enää tänä talvena Mini ei pääse lämpimään talliin odottaan kesää, vaan joutuu tyytymään autokatokseen. Katoksen alla auto on suojassa pahimmilta sateilta, toki sinne lumi varmaan jossaki välissä pyryttää. Mitäs juttuja kannattaa ottaan huomioon ennen talven tuloa? Akku pois autosta. Jäähdytysnesteet Oulun talven kestäviksi. Pissapoika tyhjäksi tai kunnon nesteet. Bensatankki tyhjäksi. Lueskelin noita juttuja viileistä tallesta sun muista. Oli ikkunaa raolleen ja muuta, mutta ei taida ulkona uskaltaa jättää. Miten peite? Kannattaako peittää vai kerääkö vain turhaa kosteutta? Olisko jotaki muuta mitä kannatas ennen talvea tai talven aikana tehdä? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest astalo Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2008 Mä aina välillä lämmitän minin talvella sisäpuhaltimella, jos en oo sillä ajellu, että saan kosteutta sisältä pois. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest levyjarrut Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2008 Ilmava katos hiekkapohjalla on parempi kuin umpinainen kylmänkostea talli.Matot kannattaa nostella ylös ja viedä vaikka sisälle jos on tilaa.Muutaman kumitulpankin voi lattiasta ottaa irti, niin ilma vaihtuu. Mitään peittoa ei kannata missään tapauksessa laittaa,pääsee kosteus kuivumaan.Renkaisiin 2,5 painetta. Jos oikein tarkka mies on, niin ruuvaa viimeksi tulpat irti ja pistää pikku loraukset öljyä tulpanreijistä, pyöräyttää startilla ja tulpat kiinni.Ennen käskettiin jättää tankki täyteen seisonnan ajaksi ettei kerää kosteutta, mutta nykybensa tahtoo vanheta. Itsellä on kyllä bensat ollu aina talven tankissa, eikä ole ongelmia käyntiinlähdössä ilmennyt. Jos vanhat öljyt, niin ne kannattaa vaihtaa. Mitään välilämmittelyjä ei ole välillä tarpeen. Kytkin ja jarrupoljinta kannattaa käydä kerran kuussa polkaisemassa. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest rampe_58 Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2008 Kyllä se yhden talven ulkonakin säilyy, jos ilmaanvaihdosta on huolehdittu. Kosteuden tasaajana kannattaa harkita silicageeliä. Omani talvehti tosi hyvin. Se on sitä samaa tavaraa, jota mm. elektroniikkalaitteiden pakkauksissa.Minulla on 5 kg. silicaa, jonka kuivaan uunissa 135 astetta rutikuivaksi ja asettelen ne pussit sinne kajuuttaan alas ja takaikkunalle. Jokin kissanhiekka on itseasiassa tätä samaa tavaraa. Sehän on muistaakseni calsiumcloridia. Ne pitää olla astiassa, jos vaikka ryhtyvät kuseksimaan. Käynnit ja käyttö parantaa talvehtimista oleellisesti. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest inno75 Kirjoitettu 8. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 8. Syyskuuta, 2008 Asuntoautoihin saa valmiita kosteudenpoistoastioita. Tosin calsiumkloridia (karkeaa suolaa ) saa ostaa 10 kg:n säkeissä, jolloin hinta ei huimaa. Olen käyttänyt valmisastiaa ja karkeaa suolaa jo 6v asuntoautossa talvet. Vesi tiivistyy astian alaosaan ja sitä täytyy tyhjentää/täydentää muutaman kk välein.Ilmanvaihto on tärkeä, muutoin homehtuu paikat äkkiä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest morris66 Kirjoitettu 16. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 16. Syyskuuta, 2008 älkää vaan sekottako natriumkloridia ja calsiumkloridia keskenään. molemmat on suoloja joita saa todellakin ostaa mm.säkeissä rautakaupasta, aineina ne on kaksi täysin eri "tuotetta" Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest jyri Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2008 kalsiumkloridi = "tiesuola" natriumkloridi = "ruokasuola" Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest rampe_58 Kirjoitettu 28. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 28. Syyskuuta, 2008 Joo Rampe(kin) muisti väärin. Silikageeli on kemiallinen yhdiste, jonka kemiallnen merkki on SIO2+n*H2O. Si=pii, eli silikageeliä. N*H2O on sitoutuneen veden määrä, joka riippuu ympäristön lämpötilasta ja kosteudesta. Wikin mukaan kosteutta voimakkaasti absorboiva aine. Kuivainpatruunoissa käytetään värjäytyvää ainetta, joka muuttuu punaiseksi, kun kyllästyspiste on saavutettu ja filtteri joudutaan vaihtamaan ja/tai kuivaamaan. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest rampe_58 Kirjoitettu 28. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 28. Syyskuuta, 2008 Löytyi googlesta. RAINBOW vaaleat rakeet kissanhiekka. Tuoteselosteen mukaan "valmistettu silikageelistä, aito luonnontuote..." 1,6 kg hinnasta ei tietoa. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest levyjarrut Kirjoitettu 29. Syyskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 29. Syyskuuta, 2008 Jos auto(Mini) seisoo talven hyvintuulettuvassa katoksessa ja lattialta heittää mahdollisesti jo valmiiksi kosteat matot pois, niin ei siinä mitään erityisiä aineita kosteudenpoistoon tarvita. Ei niistä tietysti mitään haittaakaan ole. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest rampe_58 Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2008 Niin tuota ilmava katos ja "ei mitään peittoa". Ehdottomasti jotain peittoa pitää laittaa päälle jo lintujenkin vuoksi. lakana katolle ja konepellille. Linnunpaska on kovaa tavaraa syövyttämään maalia. Ilmava katos on myös lintujen suojapaikka. Muidenkin elävien pääsy pitäisi estää hiiret jne... lakana katolle ja konepellille. Jokainen on tietenkin velvollinen säilyttämään mininsä (,jos haluaa) mahdollisimman hyvin tilanteen ja olosuhteiden mukaan. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest morris66 Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2008 Calsiumkloridi=tiesuola=sorateiden pölyntorjunnassa käytettävä suola= synteettinen suola Natriumkloridi=tiesuola(no on se samaa kun laitetaan kananmunan päälle)=talvella liukkauden torjunnassa käytettävä suola= vuorisuola tai merisuola no.. kyllä kalsiumkloridillakin torjutaan talvella liukkautta, mutta huomattavasti vähemmän.. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest samppa79 Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2008 Raportoi Jaa Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2008 Kiitoksia neuvoista. Mini lepäilee nyt tyytyväisenä kevääseen asti. :) Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest rampe_58 Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2009 Raportoi Jaa Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2009 Kävin viime lauantaina piruuttani talvisäilytyksessä. Otin lakanat päältä ja pitkän startin jälkeen käyntiin. Käytin varmaan puoli tuntia ennen, kun läksin ajamaan, kesäsäädöt näet. Kesärenkailla kovin merkillisiä lenkkejä ajella, mutta muutama kilometri kuitenkin. Henki oli tallella ja kesää odotellessa pitäisi vihdoin saada paikalleeen ASA Car ula autoradio vudelta -67. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest rampe_58 Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2009 Raportoi Jaa Kirjoitettu 9. Helmikuuta, 2009 Ai niin kävinhän minä "paikallisessa" huoltoaseman parlamentissa ja laitettiin oikein porukalla renkaisiin 2,5 atmosfääriä, jotta menee taas pari kuukautta. Lämppärin hanaa en vieläkään uskaltanut kokeilla palje on itse tehty ja pitää kiinniasenossa, kuin....saksalainen sukellusvene atlantin valtameren. Muuten oli kaikilla hauskaa. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Recommended Posts