Jump to content

Talvisäilytys ulkona


Guest samppa79

Recommended Posts

Guest samppa79

Nyt näyttääpi siltä, että enää tänä talvena Mini ei pääse lämpimään talliin odottaan kesää, vaan joutuu tyytymään autokatokseen. Katoksen alla auto on suojassa pahimmilta sateilta, toki sinne lumi varmaan jossaki välissä pyryttää.

 

Mitäs juttuja kannattaa ottaan huomioon ennen talven tuloa? Akku pois autosta. Jäähdytysnesteet Oulun talven kestäviksi. Pissapoika tyhjäksi tai kunnon nesteet. Bensatankki tyhjäksi.

 

Lueskelin noita juttuja viileistä tallesta sun muista. Oli ikkunaa raolleen ja muuta, mutta ei taida ulkona uskaltaa jättää.

 

Miten peite? Kannattaako peittää vai kerääkö vain turhaa kosteutta?

 

Olisko jotaki muuta mitä kannatas ennen talvea tai talven aikana tehdä?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Ilmava katos hiekkapohjalla on parempi kuin umpinainen kylmänkostea talli.Matot kannattaa nostella ylös ja viedä vaikka sisälle jos on tilaa.Muutaman kumitulpankin voi lattiasta ottaa irti, niin ilma vaihtuu. Mitään peittoa ei kannata missään tapauksessa laittaa,pääsee kosteus kuivumaan.Renkaisiin 2,5 painetta. Jos oikein tarkka mies on, niin ruuvaa viimeksi tulpat irti ja pistää pikku loraukset öljyä tulpanreijistä, pyöräyttää startilla ja tulpat kiinni.Ennen käskettiin jättää tankki täyteen seisonnan ajaksi ettei kerää kosteutta, mutta nykybensa tahtoo vanheta. Itsellä on kyllä bensat ollu aina talven tankissa, eikä ole ongelmia käyntiinlähdössä ilmennyt. Jos vanhat öljyt, niin ne kannattaa vaihtaa. Mitään välilämmittelyjä ei ole välillä tarpeen. Kytkin ja jarrupoljinta kannattaa käydä kerran kuussa polkaisemassa.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Kyllä se yhden talven ulkonakin säilyy, jos ilmaanvaihdosta on huolehdittu. Kosteuden tasaajana kannattaa harkita silicageeliä. Omani talvehti tosi hyvin. Se on sitä samaa tavaraa, jota mm. elektroniikkalaitteiden pakkauksissa.Minulla on 5 kg. silicaa, jonka kuivaan uunissa 135 astetta rutikuivaksi ja asettelen ne pussit sinne kajuuttaan alas ja takaikkunalle. Jokin kissanhiekka on itseasiassa tätä samaa tavaraa. Sehän on muistaakseni calsiumcloridia. Ne pitää olla astiassa, jos vaikka ryhtyvät kuseksimaan. Käynnit ja käyttö parantaa talvehtimista oleellisesti.

Link to comment
Share on other sites

Asuntoautoihin saa valmiita kosteudenpoistoastioita. Tosin calsiumkloridia (karkeaa suolaa ) saa ostaa 10 kg:n säkeissä, jolloin hinta ei huimaa. Olen käyttänyt valmisastiaa ja karkeaa suolaa jo 6v asuntoautossa talvet. Vesi tiivistyy astian alaosaan ja sitä täytyy tyhjentää/täydentää muutaman kk välein.Ilmanvaihto on tärkeä, muutoin homehtuu paikat äkkiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest morris66

älkää vaan sekottako natriumkloridia ja calsiumkloridia keskenään. molemmat on suoloja joita saa todellakin ostaa mm.säkeissä rautakaupasta, aineina ne on kaksi täysin eri "tuotetta"

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Joo Rampe(kin) muisti väärin. Silikageeli on kemiallinen yhdiste, jonka kemiallnen merkki on SIO2+n*H2O. Si=pii, eli silikageeliä. N*H2O on sitoutuneen veden määrä, joka riippuu ympäristön lämpötilasta ja kosteudesta. Wikin mukaan kosteutta voimakkaasti absorboiva aine. Kuivainpatruunoissa käytetään värjäytyvää ainetta, joka muuttuu punaiseksi, kun kyllästyspiste on saavutettu ja filtteri joudutaan vaihtamaan ja/tai kuivaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Jos auto(Mini) seisoo talven hyvintuulettuvassa katoksessa ja lattialta heittää mahdollisesti jo valmiiksi kosteat matot pois, niin ei siinä mitään erityisiä aineita kosteudenpoistoon tarvita. Ei niistä tietysti mitään haittaakaan ole.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Niin tuota ilmava katos ja "ei mitään peittoa". Ehdottomasti jotain peittoa pitää laittaa päälle jo lintujenkin vuoksi. lakana katolle ja konepellille. Linnunpaska on kovaa tavaraa syövyttämään maalia. Ilmava katos on myös lintujen suojapaikka. Muidenkin elävien pääsy pitäisi estää hiiret jne... lakana katolle ja konepellille. Jokainen on tietenkin velvollinen säilyttämään mininsä (,jos haluaa) mahdollisimman hyvin tilanteen ja olosuhteiden mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest morris66

Calsiumkloridi=tiesuola=sorateiden pölyntorjunnassa käytettävä suola= synteettinen suola

 

Natriumkloridi=tiesuola(no on se samaa kun laitetaan kananmunan päälle)=talvella liukkauden torjunnassa käytettävä suola= vuorisuola tai merisuola

 

no.. kyllä kalsiumkloridillakin torjutaan talvella liukkautta, mutta huomattavasti vähemmän..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Guest rampe_58

Kävin viime lauantaina piruuttani talvisäilytyksessä. Otin lakanat päältä ja pitkän startin jälkeen käyntiin. Käytin varmaan puoli tuntia ennen, kun läksin ajamaan, kesäsäädöt näet. Kesärenkailla kovin merkillisiä lenkkejä ajella, mutta muutama kilometri kuitenkin. Henki oli tallella ja kesää odotellessa pitäisi vihdoin saada paikalleeen ASA Car ula autoradio vudelta -67.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Ai niin kävinhän minä "paikallisessa" huoltoaseman parlamentissa ja laitettiin oikein porukalla renkaisiin 2,5 atmosfääriä, jotta menee taas pari kuukautta. Lämppärin hanaa en vieläkään uskaltanut kokeilla palje on itse tehty ja pitää kiinniasenossa, kuin....saksalainen sukellusvene atlantin valtameren. Muuten oli kaikilla hauskaa.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...