Jump to content

startti pyörii


Guest bruuzna

Recommended Posts

elikkä startti pyörii ilmeisesti iloisesti mutta ei lyö hampaita (vauhtipyörälle?)elikkä pyörii yksikseen.starttikaan ei oo kun vuoden vanha ja akkukin kunnossa ja koitin apu virrallakin kun luulin että akku olis ollut hiljainen? ideoita tai kokemuksia ennen kuin kiipeen puuhun :)

Link to comment
Share on other sites

Ota startti irti ja puhalla paineilmalla asbestipölyt pois hammaspyörästä.. Siis ulkona ja varo pölyä. Sen jälkeen kastele startin pää eli ratas pakkasnesteeseen! Valuta liika neste pois ja pyyhi vähän rätillä. Ihan oikein olet lukenut. Startti kiinni.Ja taas toimii..Luulisi, että käytettäisiin öljyä, mutta ei.

Link to comment
Share on other sites

huomenna pitäsi tilannetta tarkistella.eilen sitten pimeni koko auto,sähköt kokonaan poissa.voisiko näillä olla yhteistä vai sattumaa vain.voiskohan kummakin sulakkeet palaa samaan aikaan vai mihin ne nyt vaan hävis...no huomenna tulee varmaan mielenkiintoinen päivä :)

Link to comment
Share on other sites

otin startin irti ja tarkistin hammaskehän ja ihan kunnossa näyti olevan,sitten kastelin rattaan pakkas nesteeseen ja laitoin takaisin.kerran kaks toimii mut sit kuuluu ärsyttävä pyörintä.muutenkin vähän on off vika kun tänään kuitenkin starttas ja pääsin ajamaan huoltopisteeseen.onkos vielä ideoita miten edetä...mulla ideat lopussa

Link to comment
Share on other sites

En usko, että noilla kahdella vialla on yhteyttä. Startin ratas jäi ehkä vielä likaiseksi. Vaihtostarteilla sattuu olemaan sellainen vika, että ukot tehtaalla laittaa niihin jotain rasvaa, joka kerää töhnää ja sitten jumittaa tuota bendiksratasta kierrukkaansa.Pyörii mutta ei pakene. 76 ja nuoremmissa malleissa sulakerasia saattaa aiheuttaa outoja ongelmia, mutta jos vain 2 sulaketta - ne tai vaikka ne olisi pois, käyntiin pitäisi silti lähteä. Katso akun ja startin väliset johtoliitokset, mukaan luettuna solenoidin mutterit. Jospa sieltä löytyisi huono liitos.

Link to comment
Share on other sites

joo sähkö ongelma (totaallinen pimennys) tuli ja meni ei siis ollut sulakkeita palannut. minni on mallia -72.se kuulostais kyllä just siltä et pyöris mut ei pakene.no jos ei uudella pesulla parane niin onkos ainut vaihtoehto laittaa startti vaihtoon ?

Link to comment
Share on other sites

Totaalinen pimennys tarkoittaa aina joko akun pluskaapelin liitosvikaa akulla tai solenoidilla. Myös maadoituksen heikkous tekee saman. Akun navat tarkistukseen ja maakaapelin kiinnitys tavaratilan pohjaan ja sitten myös moottorin ja korin välinen punottu maadoituskaapeli kiinni kunnolla. Sellainen parikymmentäsenttinen piuha joka pitäisi olla kiinni kytkinkopassa alla. Lisä maadoituskaapelin laitto jonnekin ei ihan turha juttu.Muuten saattaa maadoittaa hieman kaasuvaijerin ja nopeusmittarin vaijerin kautta ja tiedätkö mitä se tekee? Startin rattaan puhdistus auttanee toiseen vikaan. Koko starttia ei kannata avata. Siellä on kaikki kunnossa.Kun pyörii.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan minun startissa sama likaisuus vikana, kun se jää mielestäni hieman päälle se startti kun kone on käynnistynyt. Pitää sellaisen kroninan kun on startannut. Ääni kuuluu ehkä noin sekunnin koneen käydessä.

Link to comment
Share on other sites

Startti käteen ja pese koko "heittopyörästö"kunnolla vaikka bensalla/tärpätillä, puhallat vielä kuivaksi/puhtaaksi ja kokeilet käsin että liikkuu helposti. Sitten kevyt voitelu vaikka spray vaseliinilla ja kiinni. Tuollaisesta pakkasnestesysteemistä en ole koskaan kuullutkaan ja olen n. 25 v:n aikana melko monet Minin startit laitellut, eikä koskaan ole ollut vastaavaa ongelmaa??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

startti on nyt kahteen kertaan putsattu.toisel kerralla jopa tajusin kokeilla startin toimivuutta "startti apurilla" ja kyllä se startti toimii ihan loistavasti kun se saa kunnolla virtaa,eli ilmeisesti se ei saa sitä kunnolla eli ilmeisesti on huono liitos jossain?mikäs pömpeli se on mikä tulee suoraan akulta piuha ja siitä sitten startille siihen mulla on isoimmat epäillykset? siihen jotai nuolto vinkkejä?viel olis kk päivät tehokasta ajo aikaa kunhan starttailis vaan :)

Link to comment
Share on other sites

Pömpeli on solenoidi eli reilummalle virralle tarkoitettu rele, joka kytkee sähkön starttimoottorille kun käännät virta-avaimesta. Vika voi olla pömpelissä, mutta kun aikaisemmin kerroit täydellisestä blackoutista tarkistaisin kuitenkin akun maajohdon liitoksen koriin ja moottorin maadoituksen sisälokasuojaan sekä plussakaapelin liitokset. Onnea kokeiluihin ja kello pois ranteesta ja sormukset taskuun näissä hommissa: ihmisen liha haisee palaneena pahalta.

Link to comment
Share on other sites

Solenoidi Motonetissa 15€. Korjaus vähän epävarmaa koska kasaus on alunperin tehty niittaamalla ja palaneita kontaktipintoja ei välttämättä saa korjattua. Tiedän kyllä onnistineenkin korjauksen mutta uusi on aina uusi.

Link to comment
Share on other sites

Likaa se minullakin oli siellä startissa. Pelasi ihan hyvin useamman viikon ja eilen alkoi temppuilemaan, piti käydä liikuttelemassa solenoidin piuhoja jotta starttaa, nyt ei enää starttaa muuten kuin jakarilla, siis navat solenoidilta yhteen niin jo lähtee. Oiskohan tuo vika solenoidilla, piuhoissa vai virtalukonpohjassa. Mitä mieltä arvon raati on?

Link to comment
Share on other sites

Kun uusi solenoidi maksaa sen 15 euroa ja vikakin on tod.näk siinä, niin kannattaa kyllä ilman suurempia tutkimuksia vaihtaa se ensimmäisenä! Varsinkin jos on jo käynyt "jakarilla" sulattelemassa solkun napoja!

Link to comment
Share on other sites

Eipä sulaneet navat, ja vikoja löytyi kaksi, toinen oli virtalukolle menevän piuhan hapettuminen --> kosketushäiriö. Toinen oli huono maadoitus, kumpaankin auttoi se heiluttelu aikansa, mutta puhdistuksen sekin vaati startin lisäksi.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...