Jump to content

97' mpi cooperin tyhjäkäyntipäästöt julmetun rikkaalla, vikaa ei tunnu löytyvän...


Guest minime

Recommended Posts

Guest minime

Morientes...

 

Nyt on kinkkinen ongelma mpi ruiskuminin päästöarvoissa. Tyhjäkäynnillä CO ja HC arvot aivan helvetilliset! Koitin etsiä ongelmaa obd-portin dataa tutkimalla, ja lambda-anturi vaikutti väsähtäneeltä. Vaihdoin lambdan, mutta ongelma ei poistunut.

Onko kokemuksia mikä voisi moisen seoksen rikastamisen aiheuttaa? Ministerini seisoi noin 6kk talven yli ja sitä ennen kaikki oli ok.

 

ps. Jos joku on MEMSin dataa tutkinut ja tietää FUEL CORR. nimisen arvon merkityksen kertokaa minullekin. :-D Nimittäin kyseinen arvo nousi tyhjäkäynnille mentäessä 100%sta 120%:iin. Ihan näin mututuntumalta tuo voisi olla vaikka "fuel correction" eli joku seoksen korjausarvo... ja jostain syystä ecu haluaa tyhjäkäynnillä pumpata extralöpöä sisään, mikä sitten aiheuttaa korkeat päästöt?!

 

Kiitos avusta jo näin etukäteen...

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Voisko olla lämpötila-anturi?

 

En tiedä ministä, mutta jäähdytinnesteessä pitäisi olla jonkinlainen anturi jonka perusteella laitetaan ryyppy päälle kylmällä koneella. Anturi paskana => ryyppy päällä aina.

 

Yleensä se on niin halpa osa että kannattaa vaihtaa jos on syytä epäillä. Voihan sen tietysti mitatakin jos on arvot tiedossa.

Link to comment
Share on other sites

Guest minime

Lämpötila-anturien pitäisi olla kunnossa, ecun dataa tutkiessa siellä pyöri ainakin Engine Coolant temp. ja Inlet Manifold Air temp lämmöt, mitkä olivat ihan järkevän oloisia. Tosin samaa vikaa ovat muutkin epäilleet joten täytynee ehkä tarkistaa nekin vielä uudelleen..

Link to comment
Share on other sites

Guest minime

Joo lambdan arvo näkyi obd portista.. lambdan jännite oli todella kummallinen joten sen takia vaihdoin anturin. En ole saanut tsekattua sitä vielä uudelleen sillä en itse omista porttiin menevää lukulaitetta. Mutta sain testattua lambdan toiminnan lambda-anturin liittimestä yleismittarilla, ja uusi anturi näyttäisi ainakin toimivan.

Ilmavuoto saattaisi tosiaan arvot sekoittaa, onko hyväksi todettuja tekniikoita niiden paikallistamiseksi?

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Jos se lambda näyttää oikeita seoksia ja sulla on mittaustuloksia että seokset on pielessä, niin silloin lambdassa, sen lukemisessa (MEMS tai mittaaja :D) tai itse anturissa on jotain vikaa tai saa ilmaa jostain.

Link to comment
Share on other sites

Guest minime

Hehee siis uusi lamda on testattu ja todettu toimivaksi yleismittarilla, eli lambda antaa noi kerran sekunnissa vaihtuvaa arvoa mikä hyppelee 0.1 ja 0.9Vn välillä, niin kuin pitääkin. Sitä, että kertooko se ruiskuboksille seoksen olevan rikasta vai ei niin se onkin sitten toinen juttu. :-D

 

Testasin eilen MAP anturin toiminnan ja ei siinäkään mitään vikaa ollut joten ilmavuoto alkaa olemaan ainoa järkevä vaihtoehto.. tsekkaan tänään imusatsin bensasuuttimien O-renkaat... ne ovat kuulemma haperoituvaa sorttia..

Link to comment
Share on other sites

Guest raven

taisitkin jo kirjotella tuonne toiselle mini foorumille, mutta vastailen nyt tännekin että katsoppa se lambdan rele, mikä sijaitsee siinä kuskin puolella tulipellissä. Mulla oli se hajalla, ja sen takia ei lambda antanu oikeita arvoja ECUlle, vaikka uusi lambda olikin juuri vaihdettu.

 

Kaikkiaan vaihdoin katsastukseen omaan SPi koneiseen miniin: katin, lambdan, tulpat, ilmanputsarin, tulppien/puolan piuhat, imusarjan tiivisteen, MAPpi anturin letkun ja viimeisenä tuon releen :)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...