Jump to content

Recommended Posts

Guest 1275 a+
Posted

Osaisko joku kertoa miten tuo

pyyhkijän moottori kytketään niin että pyyhkijät palaavat aina lepo asentoon.

Moottorista lähtee kolme johtoa, kaksi hiililtä ja yksi siitä rajakytkimestä.

Posted

Eka kysymys kuuluu että mikähän moottoriversio sulla on ? Jos sulla on vanha kantikas moottorin runko niin ne ei parkkeeraa itsekseen. Pyöreärunkoiset parkkeeraa jos rajakytkin on kunnossa.

 

Pyöreärunkoisesta mosasta tulee 3 piuhaa; sininen, keltainen ja punainen. Ne ovat kaikki hiilien johtoja ja menevät mosan ulkopuolella valkoisen rajakytkimen persuksiin. Rajakytkimeen puolestaan tulee toiselle puolelle 5-napainen liitin johtosarjasta.

 

Jos oikein ymmärsin niin sulla on noi 3 johtoa irrallaan ? Onko sulla se rajakytkin tallella tuossa moottorissa ? Rajakytkimessa on noille hiilien piuhoille 1 nasta rajakytkimen lyhyemmällä sivulla ja 2 nastaa vierekkäin pitemmällä sivulla. Sininen piuha menee tuohon lyhyemmän sivun nastaan. Punainen ja keltainen puolestaan menevät pidemmän sivun nastoihin ja KELTAINEN on sinisen vieressä.

Guest 1275 a+
Posted

Siis mulla ei ole yhtään alkuperäistä johtoa siinä moottorissa, vaan kaikki sähköt on laitettu uusiksi.

Moottori on pyöreä ja kaksi hiilinen. Löysin sen vanhan liittimen joka laitetaan siihen moottorin kylkeen kiinni, niin siitä lähti neljä johtoa, joista yksi moottorin kyljessä olevista uros liittimistä oli katkennut sinne naaraan sisälle.

Guest 1275 a+
Posted

juu ja sen vanhan liittimen numerot ja johtojen värit oli seuraavat.

 

1 vihreä

2 ruskea/vihreä

3 tyhjä

4 musta

5 punainen/vihreä

Guest 1275 a+
Posted

Ja sellainen vielä että vuosimalli oli 69, niin eikö se ole plus maadotteinen?

Mut nyt on miinus maissa.

Guest exv-74
Posted

Eikös Mk2:ssa ole alunperin kantikas moottori, ainakin mulla -68:ssa on. Ja kyllä kantikaskin parkkeeraa itsekseen (kärjet siinä peltikannen alla). Alunperin Mk2 on plus maadotteinen, mutta moni on vaihtanut miinus maadotteiseksi esim. vaihtovirtalaturin takia.

Posted

Joutui jo vallan konsultoimaan Cooperin historiikkia noiden pyyhkijän mosien oalta. Mk1 malleissa ei ollut parkkeerausta. Mk2 malleissa oli samannäköinen moottori mutta itseparkkeeravana versiona. Viimeisiin Mk2 malleihin tuli jo tuo pyöreärunkoinen moottori. Niitä oli sekä yksi- että 2-nopeuksisena. Mulla on kaikki moottorit olleet 2-nopeuksisia (siinä on 3 hiilet).

 

Noista piuhoista sen verran että musta menee maahan, vihreään tulee 12V kytketty virta ja ruskea/vihreä (palautuspyyhkäisy) ja punainen/vihreä (1-nopeus)menevät katkaisijalle. Kaksinopeuksisessa on viidentenä värinä sininen/vihreä (2-nopeus).

Guest 1275 a+
Posted

Kiitoksia kovasti.

Menee moottori vaihtoon. kun sattui olemaan kovasti hapettuneet ne kupariluskat siinä rajakytkimessä. Ja tosiaan tulee siinä mukaan nyt tuo toinenkin nopeus.

×
×
  • Create New...