Jump to content

Austin/ Morris


Guest mauni

Recommended Posts

Keskustelua on aiheesta varmaan käyty jo aiemminkin..

Eli Austin ja Morris erot? Onko mitään käytännön eroja?

Ilmeisesti merkki Leyland konepellissä viittaa Austiniin, vai viittaako?

Ei mitään syvällisempiä tarvitse kertoa, mutta mistä erottaa jne. kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Leyland konepellissä ei viittaa Austiniin eikä Morrikseen, ne ovat yksinkertaisesti Leyland Minejä !

Austin ja Morris Minit ovat 60 luvun juttuja, jotka selviävät tuolta aiemmin kerrotuista. 70 luvulla Mk 3 kopasta lähtien Minit olivat Leyland Minejä, myöhemmin Rover Minejä.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Oma -71 alkuvuonna rekisteröity MK3 on ainakin rek.otteen mukaan Austin, takaluukussa oli jopa Austinin laatta kun auto meille tuli. Kolmiopaloissa kylläkin ne siniset Leyland logot.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Alkuperäiset Austinit ja Morrikset tehtiin eri tehtailla ja 50 /60 luvuilla ainakin melkein kaikista kaikista BMC:n tuotteista oli Austin ja Morris versio, jotka käytännössä oli tehty samoista osista,samat varaosanumerotkin . Joku pieni ulkoinen ero, maski,merkki, lista ym erotti ne toisistaan. 70 luvun alussa kun tuli BLMC, niin ei tietääkseni ollut enää kahta rinnakkaista mallia/tehdasta. Taisihan Suomeen tuodut Metrotkin olla nimeltään Austin Metroja. Ilmeisesti Austin nimeä käytettiin joittenkin mallien yhteydessä vielä myöhemminkin, mutta se "alkuperäinen" ero on sieltä menneiltä ajoilta.

Oletteko nähneet Morris merkkiä 71 tai eteenpäin???

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Tulipa vielä aiheesta mieleeni, että 70 luvulla tehtaalla oli jako "vetopään" mukaan,eli etu vai takaveto. Etuvetoiset esim.Allegro olivat Austineita ja takavetoiset esim. Marina Morriksia. Läheskään kaikkia BLMC:n mallejahan ei koskaan tuotu Suomeen. Minit kyllä vakiintuivat hyvin nopeasti pelkiksi Mineiksi.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Otappa tuosta brittien logiikasta sitten selvää.

Jokatapauksessa 60 luvulla oli Austinilla ja Morriksella omat maahantuojat ja myyntiverkot. Austinilla Veho ja Morriksella Voimavaunu. 70 luvulla ja eteenpäin ei näin tietääkseni enää ollut. Jokatapauksessa samoista värkeistä kasattuja vempeleitä.

Link to comment
Share on other sites

Semmosenkin viisauden olen joskus kuullut että priimat yksilöt sain Morriksen kyltit ja sekulelista tuli Austineita :-)

 

Mut niin kuin Timppa sanoi niin samoja vehkeitä viakka eri kyltit olikin.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Austinit oli niitä linjalta välillä tipahtaneita, niinhän se vanha viisaus kertoi!

Joskus katselin vanhoja hinnastoja, niin 60 luvulla Austin oli hieman kalliimpi kuin Morris ?! Ero ei ollut suuri, mutta johtui jo varmaan silloin Vehon "johtotähtilisästä".

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...