Jump to content

K1:n kansi A/A+ koneeseen


Guest minimaalinen

Recommended Posts

On niin hiljaista, että viritetäämpä keskustelua BMW K1:n kannesta minin koneeseen. Tuolla toisella foorumilla näytti olevan ko. kansi myynnissä.

 

Minkälainen homma oikeasti on kyseessä? Tuskin se siihen kovinkaan heittämällä menee, ainakaan noiden linkin videolla olleiden miesten naamasta päätellen kun kone käynnistyi. Aika juhlavat tunnelmat näytti olevan.

 

Minkälaisia teholukemia on odotettavissa vakio K1 kannella ja vakiolla 1275 koneella?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä siinä aika paljon koneistamista/ näpräämistä on. Lohkoon uusia reikiä/vanhoja tulpaten, kantta täytyy vähän modata hitsaamalla ja sit keksiä vielä jakopään veto, mut onhan noita tehty ja tiedän yhen olevan tekeillä parasta aikaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyl niist käsittääkseni on aikahyvin tehoja otettu. Mut projektin läpiviemiseen on syytä omata hyvät suhteet koneistamoon ja ammattitaitoiseen alumiinihitsariin, muuten voi tulla hintoihinsa, ei se ihan heittämällä siihen mene...toisaalta ei se tekemätön paikka ole kun niitä on maailmallakin tehty!

Link to comment
Share on other sites

Kaikki kunnia ja hatunnosto näprääjille ja rakentelijoille! Hienoa että heitä on! Mutta itse olen sitä mieltä, että jos pelkät tehot on hakusessa ja aikoo kuitenkin rahaa käyttää, niin Miniin saa kaikenlaisia kansia,läpihengittäviä, 16 vent., ym, jotka on ihan sitä varten tehty. Eikä tartte hitsailla,sovitella ja koneistella ym.

Jos harrastuksen sisältö on juuri se, että haluaa keksiä,viritellä ja sovitella, niin silloin on ihan eri juttu. Silmäniloa ja ihmettelyä muille!! OK!

Link to comment
Share on other sites

Käyn tänään kattomassa kyseistä kantta. Jos teen siitä kaupat, niin siitä tulee monivuotinen projekti, että turha odottaa näkevänsä sitä Minin keulilla pariin vuoteen =)

Sen verran mitä olen tuon kannen istuttamisesta minin lohkoon lukenut, niin ei se todellakaan ilman verta, hikeä ja kyyneleitä siihen mene, mutta tulokset ovat olleet ihan positiivisia.

Link to comment
Share on other sites

Pari brittilafkaa on kaupannut valmista muutossarjaa ja ainakin toinen niistä myy opaskirjaa, missä kerrotaan muutoksen työvaiheet. Mulla on tuo opus hommattuna.

 

Tarkoititko Lari mun vai Juhan projektia ? Meidän kansiprojektien lisäksi Oulussa pitäisi olla täydellinen K1 tekniikalla oleva mosa, ostettu valmiina briteistä. Tanskassa oli yksi BMW:n kannella oleva Mini, otin siitä lyhkäisen videonpätkän. Ihan kivasti pörisi tyhjäkäyntiä.

 

Hiluista sen verran että omassa kasassa on hyödynnetty Toyotan 4A mosan hihnapyöriä, itse tehtyjä alumiinikikkareita jne. Ihan vinkkinä että tsekkaa mitä tulee mukaan. Eli tarvit itse täydellisen kannen venoineen, nokat, nokkakopan. Jos jotain puuttuu niin niiden hommaaminen tulee aika tyyriiksi. Jos noi on mukana niin se kansi on ihan oikeasti halpa. Mun kasassa tuli vielä ruiskun läppärungot, suuttimet sun muut roippeet mukana.

 

Teholukemista sen verran että 1300 koneesta saa about 120 heppaa ilman sen kummempaa ronkkimista. Yhden ahdetun tiedän jossa lukemat oli jossain 165 hp kieppeillä.

Link to comment
Share on other sites

Ai niin, tuo Mad Matt Read jonka videonpätkää tarkoitit on ihan hauska aussihemmo. Vaihtelin paljon ajatuksia hänen ja yhden fransmannin kanssa kansiprojektin tiimoilta. Oma kansi tuli just ton fransmannin kautta joku 3 vuotta sitten.

 

Mad Matt on pitkän linjan Mini-harrastaja, sen isäukolla oli Mini-korjaamo ja hänkin oli tunnettu harrastaja. Heillä on ollut mm. oma stroukkisarja 1275 koneisiin, teettäneet omia yliylikoko mäntiä yms. Eli tyypillisiä puolihulluja Minihemmoja.

Link to comment
Share on other sites

No sen verran tiedän, että tämä kyseinen kansi ei ole täydellinen. eli kyseessä on pelkkä kansi ilman hilkkeitä (hintaa pitää tinkiä alas ja paljon, tiedän).

 

purkaamoilta englanti/saksa -akselilta kyl saa noi puuttuvat hilkkeet kuhan näkee vähän aikaa ja vaivaa. mut helpoimmalla kieltämättä pääsisi jos löytäisi täydellisen kannen läppärunkoineen, mutta ainakin täl hetkellä näyttää olevan ihan hinnoissaan.

Link to comment
Share on other sites

Leppäsen Juhan kansi tuli just Saksan Ebaystä, en muista varmaksi ostiko sen itse vai tuliko mun kautta.

 

En tiedä noita Saksan puljuja sen tarkemmin, omat rojut olen osatnut joko ebaysta tais sitten Saksan keskustelupalstojen myyntisivuilta. En tiedä miksi mutta aika usein noita myydään paloiteltuna, esim. kansi yhdessä huutokaupassa ja nokkalaakerien kannet (!) eri huutokaupassa. Ne kun sattuu valtaosassa koneita olemaan yksilölliset parit niin on vähän pakko huutaa molemmat... Ehkä siinä on vastaus ?

Link to comment
Share on other sites

Joitain reikiä lohkon tasosta tulpataan ja tehdään uusia kansipultin reikiä/kierteitä. Kantta "jatketaan" hitsaamalla siivu alumiinia toiseen päähän ja sit tehdään veto nokka-kepeille, lisäksi tarvii tilata englannista erikoispahvi reikä muutosten takia tai teettää semmoinen jossain. Siinä kai ne suurimmat muutokset tietääkseni ainakin, 970s tietää asiasta tarkemmin.

Link to comment
Share on other sites

Minin lohkossa 3 eturivin kansipulttia linjaa BMW:n kanteen semmoisenaan. Muita joutuu siirtämään, eli vanhat reiät umpeen ja uudet tilalle. Osa vesirei´istä umpeen ja uusia tilalle. Tönärien reiät tulpataan.

 

Minin jakopää muuttuu kuivaksi. Eli orggisroippeet mäkeen, uusi taustalevy lohkoon ja vanha nokka hihnavetoiseksi. Bemarin kantta joutuu pikkuisen hitsaamaan ja myös se muutetaan märästä ketjuvetoisesta kuivaksi hihnavetoiseksi. Bemun nokkien pyörimissuunta muuttuu päinvastaiseksi ja ajoitus menee uusiksi.

 

Siinä nuo enimmät murheet, jotain pientä saattoi unohtua...

Link to comment
Share on other sites

Kansi 3-400 eurosta ylöspäin täydellisenä, tilperöörit ja adapterit 100 eurosta ylöspäin, jos on mahdollisuus koneistaa adapterit niin koko lysti tulee maksamaan reilusti alle 1000 euroa.

 

Valmis muutossarja on 600+ puntaa (ei sisällä kantta). Laskee miten laskee niin joka tapauksessa halvempi kuin esim, KAD 16-venainen paketti.

Link to comment
Share on other sites

Mä laskisin tuohon vielä mukaan ruiskunohjausjärjestelmän rakentamisen esim megasquirt sekä laatikon ja muitten osien parantamisen/vahvistamisen mikäli se kaasujalka ei ole kevyimmästä päästä.

 

Ps. pari mp-purkaamoa briteissä myy täydellisiä 8/16v kansia hintaan 250-350 puntaa.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...