Jump to content

Vaihteiston osat Mini vs.Metro


Guest rockboy ́79

Recommended Posts

Nyt muistelen lukeneeni aikoinaan Mini magazinesta että Metron ja Minin vaihteiston osat eivät kaikki olisi vaihtokelpoisia keskenään. Muistanko siis väärin, koska Tältä palstalta kuitenkin olen lukenut että vaidepuolelta A ja A+kamppeet olisivat vaihtokelpoisia.

Eli tällöin otaksun että vm. ´80 1000cc-motissa kiinni ollut alkup.vaiheiston osat sopisivat Metron 1275:ssa olevan alkup.vaihteiston tilalle, ja että näiden kahden osia voisi tarvittaessa yhdistellä? Valaiskaapa vähän :) Lukisin mielelläni myös kokemuksianne erilaisista välityssuhteista, jos esim. 1275 cc Minissä kiinni.

PP

Link to comment
Share on other sites

Jos vaihdat koko vaihteiston niin hommassa ei käytännössä ole isoja murheita. Tankovälitteinen loota tuli joskus v. -75 kieppeillä ja samantyylinen loota on myös Allegrossa ja Metrossa. Eroja voi olla peränvälityksissä, tuon ikäisessä Minessä pitäisi olla 3,44:1. Allegroissa oli tiuhempi perä.

 

A ja A+ rattaat on koneistettu eri hammaskulmalle vaikka välityssuhteet onkin samat. Tarkoittaa sitä ettet voi sekoittaa niitä keskenään. Semmoinen mielikuva olisi että samoihin kuoriin pystyisi kasaamaan kummatkin ratassarjat. Varmaksi en mene sanomaan.

 

Välityssuhteeseen vaikuttaa paljon käyttötarkoitus: jos meinaat ajaa vähänkään pitkää matkaa niin 3,44 tiuhempaa perää en laittaisi. Se natsaa 1275 koneen kanssa hyvin yhteen. Jos haluat vain repiä liikennevaloissa niin sitten tiuhempi perä.

Link to comment
Share on other sites

Ei ihan suoraviivaista touhua ole noiden rattaiden sekoittelu. Kuten 970s jo kertoi, hampaat ovat erilaisia A+:ssa, eli nyt lähinnä Metrossa.Pätee myös viimeisiin Austin Allegroihin mitä myytiin. Niiden laatikoista löytyy eräänlainen välimuoto hammaspyöristä ennen siirtymistä A+ muotoon. Jos kyseessä olisi vaikkapa Metron tuontiosat, motti/lootayhdistelmä, niitä välimuotoja löytyy niistäkin. Menipäs vaikeaksi..

No. Täysi satsi A+ rattaita sopii vaikkapa 75- Minin laatikkoon.

Välipyörästö (3 hammaspyörää) sopii vain kulloinkin kyseessä olevaan kytkinkoppaan. Hammasprofiilieron lisäksi A+ akselipaksuus välihammaspyörässä on suurempi.

Eli käytännössä - jos vanhemman mallin laatikon kuoret, niin vanhanmallin välipyörästö ja kytkinkoppa.

Toisaalta - jos uudenmallin laatikko ja kytkinkoppa välipyörästöineen, erityistä huomiota tulisi kiinnittää ensiövetopyörään. 1000 ja 1275 malleissa on erikokoiset. Väljällä holkilla ei koko Eurooppaa kierretä.. Ja vielä muistakaa.. päittäisvälykset oikeiksi kun rattaita sekoittelette. Eikä sitten mitään sooloiluja kytkinkopan tiivisteen kanssa. Se pitää olla ja oikean paksuinen. Taas äskettäin pajalle tuli Mini "huoltoon" - kaikki p###ana, kundi kun oli kasannut kaikki pelkällä tiivisteliimalla... Selitti, että kun Puntossakaan ei käytetä tiivisteitä..

Link to comment
Share on other sites

Toi välipyörästö etenkin on semmoinen kasa rattaita mitä moni ei hoksaa edes miettiä. Sen keskimmäisen rattaan molemmin puolin on about 3 mm paksut shimmit joilla päittäisvälys säädetään. Kaaveli pitää koekasata tiivisteen kanssa ja mitata päittäisvälys. Niitä shimmejä on eri paksuisia ja sopivalla yhdistelmällä välyksen saa sopivaksi. Ei siis ole ihan se ja sama mitä sinne lykkää. Jos tiivisteen jättää tykkänään pois niin ei taida kovin irtonaisesti välipyörä pyöriä.

 

Käytännön ongelmana usein on se että hommataan joku läjä osia joita on sekaisin vuosimallista toiseen. Jotkut kamat on tonnisesta, jotkut kasipätkästä ja toiset taas isommasta koneesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiitoksia vinkeistä & faktoista. Täytyypä syynäillä asiaa. Sekoittamaan ei eri osia keskenään passaa alkaa.Voip päätyä katastroofiin koko homma. Täytyy koittaa pitää eri koneista olevat vaihteistopaketit erillään. Mulla on tuo ´80 - ikäinen laatikko (kesällä tuli reikä kylkeen) ja sitten varalla jemmassa 1000cc:ssa kiinni oleva tunnelimalli sekä vielä se "Metron" paketti, josta alan epäillä että se voi joinain päivänä vielä osoittautua esim. olevankin Allegrosta. Tuo ´80-vuotinen on vasta tällä hetkellä purettavana mutta koitan tässä hakea tietoa jo etukäteen...Mukavaa joulukuun loppua kaikille!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Guest rockboy ́79

Nyt selvisi tuo viimekesäisen vaihteistokuoren rikkoutuminen!Kiertokangen pultti poikki, se pyörinyt ympäri alakertaa, runnonut kuorta vasten ja ampunut läpi ulos. Se "panta"kin oli liikkunut, Mut tuuria on ollut, kun ei ole rikkonut mitään muuta kuin kuoret. Tai no,toistaiseksi; kampura yms. on tarkistuksessa parhaillaan. Ajattelin ottaa tuosta allegro/metro-paketista kuoret, koska kai se kuori tosiaan sopii noihin vm ´80-laatikon osiin?? Muistelisin näin.Tarkistellaan vielä kuvista jne, ennenkuin puretaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nyt on neuvot tarpeen, kuomat.

 

"M1n1" kirjoitti:..."erityistä huomiota tulisi kiinnittää ensiövetopyörään... Väljällä holkilla ei koko Eurooppaa kierretä.. Ja vielä muistakaa.. päittäisvälykset oikeiksi kun rattaita sekoittelette.."

Siis:Mulla on päittäisvälys 0,20mm, ja suositus on 0,09-1,16mm. Eli tarvii paksuimman 3,05mm "Primary gear thrust washer=ensiöpyörän sovitelevyn". Mitä olette mieltä tuosta välyksestä, kun se on 0,04 yli suosituksen? onko tuhoon tuomittu homma jos laitan vanhalla osalla kasaan, kuluuko sit puslat ja kaikki romuksi pian? Onko kellään myydä tuo paksuista sovitelevyä? Tai edes esim.2,89-2,94mm auttaisi.

 

Kone on 998. Suomessa tähän hankala hommata, kestää kauan.Tai ehkä tilaan suoraan englannista (Minispeedillä näytti olevan nettikataloogissa)..tai koneistan.Kiitti jos löytyisi jeesiä!

Link to comment
Share on other sites

Mitä pienempi välys, sen parempi. Tuskin tuo 0,20 mitään särkee - usein vaan mittaus on vaikea ja välys saattaa olla suurempikin - siksi kannattaa olla kriittinen. Tuolla välyksellä ja jo hivenen käytetyillä puslilla saattaa olla öljyvuototaipumusta kytkinlevyyn päin.Tuon paksuinen levy numerolla 22A323 saattaisi olla tarjolla. Siitä paksumpi 22A324 2,94-2,99 ehkä myös.

Link to comment
Share on other sites

Niinpä, mittaus on tarkkaa puuhaa. M1n1; olisin kiinnostunut jos sulta löytyy osia. Erityisesti tuo paksumpi 22A324 2,94-2,99 kiinnostaisi, mut se toinenkin auttaisi laskujen mukaan hieman. Pystyisitkö ottamaan samoin tein yhteyttä panu_paivarinta(at)yahoo.com/ tai puh. 0405091792, voisi tuumata tarkemmin.

Link to comment
Share on other sites

Tai M1n1; heittelehän mailia tai puhelua tms. yhteyttä tai jätä vaikka yht.tietoja tänne palstalle. Ihan miten vain passaa. Ei harrastehommassa mitään kiirepainetta, mutta jos ehdit piankin niin olisi mahtava homma! Ainuita osia joita puuttuu ;)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...