Jump to content

Prosentit


Guest 1275 a+
 Share

Recommended Posts

Guest 1275 a+

Koitin etsiä AKE:n sivuilta vaihdettavien osien prosenteista, mutta kun en löytänyt. Onko jollakin laittaa linkkiä mistä noita voi lueskella. Vai onko jokainen auto oma tapauksensa. Oma mini nyt kovasti näyttäis siltä et keväällä pääsis konttorille. Kaikkea ei tietenkään tarvi ääneen sanoa, mutta moottori on vaihdettu jousitus muutettu ja iskarit lisätty, jarrut vaihdettu(eteen). Kaikki osat on joko kunnostettu tai vaihdettu vastaavaan uuteen. Sisusta on myös uusittu ja tietty renkaat vanteineen muuttuu.

Pitääkö olla huolissaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Tunnelman tiukkuus vaihtelee paikkakunta/kats.mies kohtaisesti. Mutta mitään mitä ei ole pakko, ei kannata mainostaa vaihdetuksi uuteen. Esim. takakelkka hyvä alkup. puhallettu/maalattu. Kori hyvin säilynyt ei vaihdettuja peltiosia ym. Prosenttiraja ei ihan helposti ylity, mutta turhilta selvittelyiltä välttääkseen mitään mitä ei ole pakko ei kannata myöntää tai mainostaa vaihdetuksi.Itse omakohtaisesti karvaasti kokenut, vaikka oli periaatteessa lähes alkup. entisöity auto. Erehdyin vain tyhmänä kehuskelemaan kuinka paljon on joutunut peltiä ym laittamaan.

Link to comment
Share on other sites

Jos sulla on hydro muutettu kumijousilla niin pidä pää kiinni asiasta. Katsastusmiehet eivät tunne minejä niin hyvin että osaisivat vuosimallin perusteella sanoa mitä sinne kuuluu. Jos jousituksen tyyppi muuttuu esim. coiloveriksi niin se paitsi rokottaa prosentteja niin taitaa olla jopa luvanvarainen muutos nykymääräyksissä. Kulutusosat saa vaihtaa ilman rokotuksia. Koneenvaihto vie pinnoja mutta laatikko on kaikissa malleissa sama. Edelleen nykymääräyksillä jarruista ei mene mitään koska ne saa vaihtaa parempiin.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1275 a+

Eikös jarrut saa vaihtaa vain silloin ilman prosentteja kun moottorin tehot pysyy samana. Taas tässä tapauksessa ne vaihdetaan tehokkaammiksi koska moottorikin vaihtuu isommaksi??????.

Link to comment
Share on other sites

Kävin juttelemassa näistä asioista yhdellä konttorilla ja kaveri antoi kopioita ison nipun ja kertoi ettei tiedä mineistä mitään mutta kun kerroin jarrujutuista mitä meinasin vaihdella niin oli tosi asiallinen ja kun näytin vanhat ja uudet palikat niin ymmärsi kyllä asian. Asiahan on tämän kaverin mielestä näin: jos vaihtaa vaan rumpujarrut levyihin niin ei mene prosentteja, mutta jos vaihdat 850cc tonniseen niin menee jarruistakin prossat, vaikka 1100cc on ollut rummuilla eli suu kiinni koneen vaihdosta niin ei mene prossia.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1275 a+

Jos aletaan saivartelemaan ja ajatellaan sellainen tilanne, että joudut onnettomuuteen jossa nyt vaikka pahimmassa tapauksessa joku kuolee ja sun auto on 850 mutta nokalta löytyykin 1275 ja olet muutenkin syypää kyseiseen onnettomuuteen, niin kuinkahan mahtaa käydä.

Itse ainakin ton moottorin ilmoitan ja jarruista mainitsen muut saa sitten katsastus mies itse huomata ja jos huomaa liikaa niin sitte pitää varmaan rohkeasti toppuutella.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1275 a+

Ja tosta moottorivaihdosta vielä eikö vakuutusmaksu määräydy myös kuutiotilavuuden mukaan ja auton paino ja varmasti muitakin asioita siihen vaikuttaa. Meinaan sitä mahdollista onnettomuus tilannetta jos kerran et ole maksanut edes täyttä vakuutus maksua niin mahtaako vakuutusyhtiökään tulla täysillä mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Kyllä moottorin vaihto jarruineen kannattaa tietty merkkauttaa virallisesti otteeseen, mutta tarkotin sitä että jos samalla mainostaa että keulan pellit,pohjat,kelkat,sisustat ym,ym on vaihdettu, niin silloin jonkun innokkaan kats.miehen mielenkiinto viriää ja alkaa vaatia virallisia selvityksiä kaikista vaihdetuista osista. Näinpä meinasi itselle käydä kun en pitänyt turpaani kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1275 a+

Juu olen samaa mieltä kanssasi. Mutta mitä mieltä olet tosta mun saivartelustani. Oma ajattelu tapani on seuraava. Jos autoa ei ole katsastettu niin kuin pitää, ei sen kuuluisi liikkua myöskään liikenteessä ja jos se ei ole liikenteessä ei se aiheuta onnettomuuksiakaan.

Mut toisaalta jos olet vaihtanut uudet valot niin eteen kuin taaksekin ja sisustan uusinut eikä niitä ole ilmoitettu, niin ei ne kyllä sitä onnettomuutta ole aiheuttaneet. vaan se aiheuttaja on ratin ja penkin välissä, ja siihen taas voi vaikuttaa esim. moottori ja esim. alitehoiset jarrut.

Link to comment
Share on other sites

Prosentteja voi säästää katsastamalla eka paremmat jarrut (joilloin prosentteja ei mene koska parannus alkuperäiseen) ja sitten vasta vaihtaa moottorin! Esim. ennen talvee jarrut ja talvella duunaa koneen nokille.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1275 a+

Juu, mutta mun kohdalla ei onnistu, kun on vanha kone ruostunut ja hapettunut yhdeksi klimpiksi, enkä sitä ala laittaa. Metron kone homattu suoraan ajosta, eli ei tarvi kun heittää paikalle. Siihen olis tarkoitus tehdä jotain piristystä.... joskus.

Link to comment
Share on other sites

No voihan sitä koittaa että katsastaa eka jarrut ja toivoo että katsastusmies ei tunne minejä ja ei huomaa kone eroa ja sitten parin viikon päästä katsastaa moottorin. Rahaa menee katsastuksiin mutta prosentteja säästyy. Siis jos tosiaan haluaa niitä prosentteja säästellä!!

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Ei moottorin vaihto jarrumuutoksineen ole mikään niin suuri asia prosenttien kanssa, että sen katsastusta kannattaisi lähteä pilkkomaan. Suomen systeemi vain on niin kiero, että jos kats.mies haluaa tulkita kunnostetun auton niin että se on rakennettu uusista osista lähes kokonaan uudelleen, vaikka ihan alkuperäiskuntoiseksi, niin halutessaan hän voi järjestää ikävyyksiä (veroseuraamuksia). Eli ei kannata kats.tilaisuudessa liikaa retostella valtavista koritöistä ja osien uusimisista. Museorekisteröitävät autot tulkitaan väljemmin, koska MR tarkastajat ovat yleensä ennen vars.katsastusta ne jo hyväksyneet.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä henk. koht. yhtään tapausta missä oltais menty yli 50 prossan. Minissä vaatii melkoisesti että yltäis moisiin prosentteihin. Sulla jää kuitenkin autosta koko korikehikko, luukut, sähkövermeet, lasit, apurungot, käytännössöä koko takajousitus, vaihteisto jne. Ota tuo AKE:n taulukko kouraan ja ynnäile niin hoksaat vaihdettujen osien olevan jossain 20-25 prossan kantturoilla, riippuen vähän miltä vinkkeliltä asiaa katsoo.

Link to comment
Share on other sites

Guest 1275 a+

Joo, kyllä niitä ynnäilin ja siinä ja siinä jos ollaan rehellisiä, mutta jos muutetaan joitain osia kunnostetuiksi niin menee hiukan yli 30%... Elikkä hiukan fuskua niin eiköhän se ole siinä

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Kyllä se omaa typeryyttä on jos prosentit normaalikunnostuksen (ei mitään korivaihtoja ym.) yhteydessä paljastaa sellaisiksi että niistä todellisia seurauksia tulee. Mutta kyllä moni kunnostaa auton käytännössä niin niin että alle puolet on vanhaa. Korin pellit kaikki ovineen luukkuineen uusitaan, johtosarjat, sisustat,kojetaulu, alusta kelkkoineen jousituksineen, moottori jarruineen uutta. Kyllä todellisuudessa moni näin tekee, mutta ei niitä kannata lähteä retostelemaan konttorilla jos ei minkään muutoskats. takia ole pakko.

Link to comment
Share on other sites

Eikös se mene niin, että mikäli prosentit ylittyy, autoa käsitellään uutena. Sitten sen tulee täyttää kaikki nykyiset normit ja jos se käikki nykyisen auton vaatimukset täyttäisi, siitä menisi uuden auton verot. Ei taida monikaan olla tehnyt Suomessa tällaista omatuotantoajoneuvoa, joka on saatu rekisteriin. Eikö nuo kolaritestitkin joudu tekemään jne. Tulee autolle hintaa. Eli yli 50% laitetut menneekin harrasteautoiksi näyttely-&ratakäyttöön.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...