Jump to content

Recommended Posts

Guest 1275 a+
Posted

Onko noissa mänissä notuleita siitä mikä niiden halkaisija on, siis tarkoitan sitä et onko niissä ylikoko merkintöjä, niin kuin esim laakereissa, jos vaikka olis joskus vaihdettu. Ja minkä kokoiset ne pitäis olla vakiona ja konehan on metron 1275A+. Jostakin vihkosesta luin et sylinterin halkaisija olis 70,61???

Guest 1275 a+
Posted

Juu, ja sellanen jäi vielä kysymättä et kuinka suureksi ton 1.3 koneen voi porauttaa.

Guest mgbgt67
Posted

Männän päistä yleensä löytyy kokomerkintä, joko STD tai 020 040 060. Raaputtele vaan karstat pois niin eiköhän merkinnät löydy.

Guest mini1380
Posted

74mm mäntiä saa ihan miniin tehtyinä ja jotain 74,5mm triumph:in mäntiä jotku on pistänyt. 73,5mm poratessa kannattaa jo porauksia siirtää ni ei tule pahvi ongelmia. Ittellä oli joskus 1100cc fiestan männät muistaakseni noin 74mm halkasija ja toimi ihan hyvin ja oli edulliset, mut ei välttämättä kestä hirveitä puristuksia >10,5:1. Jos ärtsympää konetta tekee niin minin powermaxit tai omegan 73,5mm on järkevät ja viel jää varaa porata 74mm tarvittaessa. Jos jokatapauksessa porauttaa lohkon niin noilla 73,5mm saa aikapaljon lisää voimaa, suosittelen.

Guest minimaalinen
Posted

Voiko poratessa tulla ongelmia lohkon kanssa? Muistelen, että joku olisi valitellut, että monesta lohkosta on tullut huokosia esille poratessa.

Guest levyjarrut
Posted

Voi tulla !! Sitten vaan putkitellaan ja se vasta on kallista!!

Guest 1275 a+
Posted

Kertokaapa kokemuksesta et mihen hintaan tollasen 1.3 koneen remppaa.

Guest 1275 a+
Posted

Mitä tarkoitat sillä "Mini1380" että kannattaa porauksia siirtää ettei tule pahvi ongelmia????

nyt ei ymmärrä.

Guest levyjarrut
Posted

Kakkos ja kolmospytyn väli jää aika olemattomaksi isoksi poratessa.

Guest minimaalinen
Posted

Miten todennäköistä on saada huokosia esille ja onko joku valu parempi kuin toinen 1380 koneeseen?

 

Uudessa mini worldissa oli muuten juttu 1380 cc koneen rakentamisesta. En ole vain ehtinyt vielä lukemaan.

Posted

Mä ole porauttanut kaksi lohkoa 73,5 mm poraukselle. Eka onnistui muuten mutta koneistusten jälkeen huomasivat että sylinterin yläpäätä oli hitsattu (!) ja hitsaus oli halki kansitasoon asti. Se lohko on haudattu (kirjaimellisesti) maan alle, sen verran kyrsi...

 

Toinen lohko porattiin onnistuneesti ja sillä ole ajanut yli 70000 km, ekat 20 t vaparina ja loput ahdettuna. Edelleen lohko on hyvässä kunnossa eikä ole tarvinnut mitään toimenpiteitä. Yhtään kansitiivistettä ei ole mennyt edes ahdettuna.

 

Toi poraus tapahtuu normaalista poiketen siten että sylinterien keskilinja siityy 0,010" (0,25 mm) työntötankoja kohti. 1- ja 2-sylinterin keskilinjaa siirretään lohkon pituussuunnassa 0,015" (0,38 mm) vesipumppua kohti ja vastaavasti 3- ja 4-sylinterin linjaa saman verran vautipyörää kohti.

 

73,5 mm poraus ei välttämättä vaadi tuota temppua mutta jos aikoo myöhemmin porata isommaksi niin vois olla viisasta. Muistaakseni Minispares myy nykyään 73 mm mäntää jolla tilavuus taitaa olla jotain 1360 kieppeillä.

 

Tarkalleen ottaen Trumpan männät on 74,7 mm ja lienee ehdoton maksimi mihin lohkossa riittää matsku.

Guest mini1380
Posted

Mul on mennyt yks lohko puhki, ei johdu huokosista vaan menee puhki öljykanavaan. Itse porauttanut 4 lohkoa 73.5-74mm joista yksi mennyt puhki. Kavereilla (turussa päin) suhde ollut n.8:1 ja kaikki puhki menneet olleet sellaisia lohkoja missä keskirunkopukin päällä valussa "reikä". Ne missä ei reikää jonkun kuulopuheen mukaan muutenkin vahvempia lohkoja??? Joo muistin väärin ton trumpan mäntien koon.

Posted

Toi mun hitsattu lohko oli GT-Mailerin orggis jossa tosiaan on tuo valureikä keskimmäisen pukin yläpuolella. Umpinaiset lohkot muistaakseni vasta Allegroissa 70-luvulla. Cooper S:n lohkot tais kanssa olla umpinaisia. Toi reikä öljykanavaan ei ole iso ongelma, holkki kanavaan ja sillä hyvä.

Guest minimaalinen
Posted

Missä olette porauttaneet ja onko ollut valittamista jossain?

Guest mini1380
Posted

TD-koneistamo:a turussa oon käyttänyt eikä oo ollut valittamista.

Guest levyjarrut
Posted

Sellaisiakin lohkoja on tullut vastaan jossa 1 tai 2 reikää on putkitettu jo uutena. Std mittaisia.

Guest 1275 a+
Posted

Kovasti puhutaan putkittamisesta. mutta onko tosiaan niin, että sylinteri on tehty suoraan valuun. Kun oon kuvitellut et ne olis tosivanhoja koneita jossa olis näin menetelty.????

Posted

Valurautalohkoissa on sylinterin pintana lohkon oma valu. sylinteri on yleensä putkitettu vain silloin kun on huokos- yms. ongelmaa. En muista suoralta kädeltä yhtään automerkkiä, joissa olisi valurautalohkot, jotka kaikki olisi putkitettu jo uutena.

 

Joissain peleissä on on käytetty valulohkoja joissa on pinnoitus kulumiskestävyyden ja/tai kitkan pienentämiseksi. Yksi esimerkki on Porsche joissa oli Nicasil pinnoite. Mopoissa tais olla jotain kovakromauspinnoitteita.

 

Alumiinilohkoissa on käytännössä aina sylinteriputket.

Guest mgbgt67
Posted

1275+ wrote:"Kun oon kuvitellut et ne olis tosivanhoja koneita jossa olis näin menetelty.????"

 

Onhan minin konekin yli 50 vuotta vanhaa suunnittelua.

  • 1 month later...
Guest 1275 a+
Posted

Männän päässä seuraavat merkinnät 20142 G1 H23

Yhdessä mänässä muista poiketen oli viimeisenä H24

ja kaikissa vielä merkintä A

Eli kun kerran ei ollut ylikoko merkintöjä niin liekö nuo sitten vakio männät???. Ja konehan oli 82 vuosimallin metrosta 1275A+

Posted

Stanuilta vaikuttaa. Mittaapa vielä sylinterin halkaisija varmuuen vuoksi.

Guest 1275 a+
Posted

Juu pitää mitata, mut pitää odottaa et pääsee töihin, niin saan mikrometriä lainaksi. Mitä tuo H23 ja H24 mahtaa tarkoittaa ja miksiköhän yksi eroaa muista.

×
×
  • Create New...