Jump to content

Miniin sähköflekti


Guest minimaalinen
 Share

Recommended Posts

Guest minimaalinen

Ajattelin laittaa sähköflektin -77 miniin. Missä autossa/kaupassa olisi hyvä ehdokas? Oletteko käyttäneet imevää vai puhaltavaa flektiä?

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Spal valmistaa litteää ja sopivankokoista flektiä, kestää on tehokas eikä hinta hirvitä ns.parempimalli maksaa 100e paikkeilla. Ehdottomasti litteä imevä lokasuojan sisään.

Link to comment
Share on other sites

Minin lokasuojan alla oleilee ajon aikana jonkinasteinen alipaine, joten ilma virtaa paremmin konehuoneeseen päin. Asensin tavalliset vakio siivet aina talvisin toisinpäin ja johan alkoi lämpenemään.Ihme juttu, mutta tosi. Vähän vain jo vanha.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Ainakin sellainen paikka kun Turun jäähdytinkeskus myy niitä ja koko tuo 11" pn:SP30100134. Se on kuulalaakeroitu ja pölysuojattu malli "ammatti" käyttöön enkä usko että kestävyys tulee ongelmaksi. Itsellä ollut tollanen vuosia ja velipoika käytti samanlaista ralliminissä vuosia ilman ongelmia. Kun laitat sen lokasuojan sisään saat käytettyä sisälokasuojassa olevaa tunnelia ja tuuletin imee suuremmalta alalta kuin jäähdyttäjässä kiini ollessa imisi, eli imee tehokkaammin, lisäksi voit pistää kaksilapaisen mekaanisen flektin avittamaan niin ei tarvii sähköstä käyttää niin paljoa.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Motonet myy samanlaista kopiota hiukan halvemmalla, mutta laatu/kestävyys/teho heokompia. Varmaan tota spallia saa joistain isommista autosähköosia myyvistä liikkeistäkin.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Autosähkö Nykäseltä ainakin löytyy Spalin puhaltimia. Ei ollut sopivaa mallia, mutta epäili että saa tilattua.

 

Käyttävät noita pienempiä kuulemma ilmastoinnin puhaltimina :D

Link to comment
Share on other sites

Guest morris66

kannatanee pitää se alkuperäinenkin flekti imevän sähköflektin lisänä, näin on ainakin meikäläisellä.

pelkällä sähkö flektillä voi tulla lämpöongelmia?

hyvin tuo laskee jälkilämpöjä koneen sammutamisen jälkeen

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Mulla on kokolailla vakio kone toistaiseksi ja tehokkaampi jäähdytin, joten en usko että ongelmia sen suhteen tulee.

 

Yritän päästä vakioflektistä eroon lähinnä sen puhinan vuoksi. Teen s-flektiin vielä lämpötilan mukaan säätyvän kierrosnopeuden, ettei se ole vain ON-OFF. Hiljenee entisestään (toivottavasti).

Link to comment
Share on other sites

Joo, kyllä on hiljainen. Mulla on vain Polon sähköflekti, eikä alkuperäistä ollenkaan. Hyvin on riittänyt ja normaaliajossa vain I-vaihe on päällä. Liikennevaloissa ja auton sammutettaessa II-vaihe lyö hetkeksi päälle.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Joo, laitan kommentteja kunhan saan laitteet kasaan. Voi kestää jonkin aikaa kun tämä on vähän sellainen taka-alalla tehtävä homma.

 

Onko, inno75, Polon flekti imevä vai puhaltava?

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Joo, selvis. Onko sullakin se laitettu lokarin sisälle?

 

Katselin vähän sitä paikkaa ja flekti voisi sopia imevänä lokarin ja syylärin väliin kun siirtää syyläriä hieman koneeseen päin tai sitten alkuperäiselle paikalle siirtämällä syyläri lokaria vasten. Lokaria vasten siirrettäessä voi lokari tukkia ilman virtausta, joten olen kallistumassa tuohon imevään lokarin ja syylärin väliin. Pyöräkotelon sisälle en haluaisi laittaa pa..an ja sen vuoksi että joutuu nakkaamaan sisälokarit mäkeen.

 

Puhe oli kokoajan siis Spal 10" low profile flektistä. Jos jostain löytyy matalampia, niin aina parempi.

 

Tietääkö kukaan miten toi Sparesin Kenlowe flekti tulee?

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Puhe kylläkin oli spal 11" lowprofile flektistä ja niistäkin siitä suojatusta tehokkaammasta mallista 9,8A/virrankulutuksella. Sitä ei oikeesti kannata laittaa suoraan flektiin kiinni jos haluaa et se toimii kunnolla (on kokeiltu joskus), jos se on kiinni se ei ime kuin kehänsä sisältä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla sattuu myös olemaan lokarit(alumiiniset) ja flekti puhaltaa osin lokarin sisää ja osin sen alapuolelle eli vapaaseen tilaan. Ainoa haitta, että melkein aina kun sammuttaa auton flekti alkaa puhaltaa hetken päästä jonkin aikaa (tuntuu pitkältä)joten akku on syytä olla kunnossa. Muuten Minin käyntiääni on TOSI hiljainen tyhjäkäynnillä.

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Siirryin omissa kaavailuissani tohon 10" flektiin kun en meinannut laittaa sitä pyöräkoteloon. 11" flektistä ei tosiaan taida olla paljoakaan hyötyä lähellä syyläriä kun syylärin kennon leveys on vain 10".

 

inno75: Eli sulla on ilmeisesti flekti konehuoneen puolella? Jouduitko siirtämään syyläriä koneeseen päin?

Link to comment
Share on other sites

Joo rilän ja syylärin välissä.Pistäisin digikuvan, jos auto ei olisi talvisäilytyksessä, niin asia selviäisi (puhallin on koteloineen VW Polosta. Ps tehot eivät lisäänny kyllä yhtään sähköflektistä !

Link to comment
Share on other sites

Guest minimaalinen

Viimeisin vaihtoehto on Kenlowen 10" puhaltava flekti koneen ja syylärin väliin. Mahtuisi jotenkuten alkuperäisen flektin reikään jos siirtäisi syyläriä lokariin päin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest minimaalinen

Eikös uudemmissa mineissä ollut syyläri edessä. Tuli mieleen laittaa se siihen, niin ei sitten tarvitsisi pyörittää sitä sähköflektiäkään niin usein. Jakopään ropaamiseen ja flektille olisi enemmän tilaa. Koneeseen on joka tapauksessa tulossa EDIS, niin virranjakajakaan ei ole tiellä.

 

Onkos tässä jotain sudenkuoppia mitä pitäis ottaa huomioon? Mistä autosta saisi sopivan kokoisen syylärin?

 

Eniten ihmetyttää letkujen vetäminen siististi sinne eteen. Yksi vaihtoehto voisi olla putkien vetäminen eteen ja siitä letkunpätkillä syylärille. Ideoita?

 

Pitäisi tehdä jotain valmiiksi niin ei tarvi tehdä montaa kertaa kun suunnitelmat tuntuu muuttuvan aika tiuhalla tahdilla :D

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...