Jump to content

Koneen vaihto 1000-->?


Guest wannabetuner

Recommended Posts

Guest wannabetuner

Moro.

Mitenkäs olisi, jos anoisi "poikkeuslupaa" katsastaa mini jollain roverin v8 koneella, onko ollenkaan mahdollista?

Ja mikäs mahtaa olla se auto jota käytetään vertailukohteena konetta vaihtaessa tehokkaampaan?

Entäs ilman poikkeuslupaa,

paljonko on mallisarjan tehokkaimmassa koneessa tehoa?

Vertailukohteen tehot+ 20%=????

Paljnko saan miniini laittaa täten hevosia?

Link to comment
Share on other sites

V8 Minikin on Suomessa jo olemassa ja hieno sellainen !

Viranomaiset vain eivät kai ainakaan vielä ole antaneet siunausta sille ?

1275 Cooper S lienee mallisarjan tehokkain, vakiona 76 hp.

Onhan olemassa Era turbo, oliko siinä jotain 90 hp? Mutta en tiedä lasketaanko se mallisarjaan kuuluvaksi? Varmaan innokkaita neuvojia aiheesta löytynee tälläkin palstalla.

Link to comment
Share on other sites

Nyky lainsäädäntö ei käsittääkseni anna siihen lupaa kun koneen koko ei saa kasvaa 25% enempää. Kyseistä v8 miniä ei saanut kilpiin kun laki ehti muuttua. Yksi v8 minor:i on kilvissä ja se katsastettiin vanhan lain ja pirullisen paperisodan jälkeen. Käytännössä 1600cc kone on suurin mitä saa nykyään miniin laittaa, mutta kuka sinne lohkon sisään näkee. Joku pieni v6:nen? Mazda:lla ainakin 1800cc v6, saisko pienennettyä/löytyykö sitä pienempänä? Ja eiköhän miniin a-sarjan motti kuulu, kyllä siitäkin saa halutessaan varmasti riittävän tehon.

Link to comment
Share on other sites

Guest wannabetuner

se vain tuloo halvemmaksi laittaa joku valmiiksi voimakas kone tilalle, kun aukaista vanha (tiivisteet+ laakerit vaihtoon) ja sitten alkaa virittämään $$$$$$$....

Kun 100hp koneita makaa joka nurkalla jo tässä modernissa maailmassa...

Link to comment
Share on other sites

Guest wannabetuner

ööööö... tota noin..... makaa kyllä.

Joku japsimoottori, niissä on melkein järjestään pienissä jo noin sata hepoa.

Ja kuka sen käskee mennä heittämällä tilaansa?

Ei mulla ole mikään ongelma sovittaa jotain muuta konetta sinne, kuluupahan aika...

Link to comment
Share on other sites

Ennen kuin alat sovittaa yhtään mitään niin tutkipa sitä konehuonetta vähän tarkemmin. Valtaosassa nykymosia vaihdelaatikko on kuskin puolella koneen jatkona, Minissä se on koneen alla. Jotta saat sen nykymosan sinne sopimaan niin joudut leikkelemään apurunkoon huolella tilaa vähän sinne sun tänne. Valtaosa vieraista moottoreista vaatii myös tukivarsien ja niiden kiinnityspisteiden muutoksia. Katsastuskonttorien suhtautuminen asiaan on sitten ihan tapauskohtaista ja asiasta on kai tälläkin palstalla ollut aikaisemmin tarinaa. Suzukin 1300 twincam on yksi moottori joita tiedän Miniin laitetun, tosin ei Suomessa. Tanskassa kuvasin moisen hybridin, mutta siinäkin tila käy aika ahtaaksi. Jos olet huolestunut tiivistesarjojen ja laakerien hinnasta niin voit yllättyä kuinka paljon tuommoinen moottorin vaihto vieraaseen koppaan tulee loppumetreillä maksamaan. Aikaa kuluu takuuvarmasti enemmän kuin ikinä olet kuvitellut.

Link to comment
Share on other sites

Terve itseluottamushan on jo puoli asiaa!!

Odotamme luomusta näytille mielenkiinnolla!

Niinkuin sanottu. Tekevälle miehelle ei ole mikään mahdotonta.

Mutta halvemmalla se 100 heppaa ei varmasti tule.

Link to comment
Share on other sites

Guest wannabetuner

Juu tuota asiasta on juteltu konttorilla, kaikkia dokumentteja on hankittu, ja asioita on mietitty.

 

Otetaan esim. corollan 1.3 16v kone.

Moottori mahtuu konehuoneeseen "helposti" tilan puolesta.

Jarrutehostintakaan ei tarvitse välttämättä vaihtaa toiselle puolelle sillä corollan moottoreissa on laatikko/ virranjakaja sillä puolen mitkä eivät haittaa toivottavasti tehostimen olemassaoloa.

Tekniikka asetetaan tilaansa laatikon kera, ja vetarit hoidetaan niin että alkuperäiset vetarit vedetään poikki, ja niihin hitsataan kiinni sitten corollan vetarit.

keskitys, lujuus, ym. on kaikki huomioitu ja hoidossa.

JOLLEI sitten asenneta myös corollan napoja, jolloin tulee tukivarsien kanssa ongelmia mutta tämä asia selviää kun kone on tilassaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest wannabetuner

Mnjooo.... voihan sitä ottaa siitä sen verran mutta taitaa mennä jo parin tilin verran rahaa siihen ja onko siitä sitten iloa kun se leviää ensimmäisessä kiihdytyksessä koska sellainen tehomäärä on liikaa sille koneelle..

 

btw. provirittäjät ottaa 1.3 koneista +/-200hp ulos ja ne ei kestä sitä jotta hyvin pitää minin 1000cc kone tehdä jos sillä aiot ajaa?

Link to comment
Share on other sites

En tarkottanu 1000 vaan 1300:sta. Niistä fiksuimmat ottaa tänä päivänä 150 hepoa ja ajelevat katukäytössä kymmeniä tuhansia.

Se parisataa hepoa tulee kyllä jo maksamaan, tarvitaan 16v kantta ym.eikä enää sovellu katukäyttöön. Harvapa 1000 koneita virittelee muuta kuin rataluokkaan. 1300:n osat n. samanhintaisia.

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan omasta kokemuksesta että kantsii pyytää konttorilta homma sitten kirjallisesti. Itsellä kävi silleen että veijarit jotka teki kanta-autokatsastuksen eivät enää olleet maisemissa kun piti leimata muutokset. Onneksi ei homma siihen tökännyt mutta tuppas kummasti vetämään sulkijalihasta löyhemmäksi. Nimimerkillä "teinkö turhaan ?"

 

Henk. koht. unohtaisin ne Corollan navat. Mitä vähemmän muutat, sitä helpompi. Muistaakseni Corollat ovat olleet 60-luvun lopusta McPhersonilla, olis aika jännä nähdä miten nuo leipoo Minin tukivarsiin. Me ollaan Timpan (levyjarrut) kanssa vanhoja kyynikoita mutta myös rakennettu aika monta autoa kasaan. Tiedetään just mitä sekä entisöinti- että modifiointiprojekteissa tulee vastaan. Ei se homma ole ihan niin yksinkertaista että survoo vain vieraan koneen keulalle. Sen pitää saada vielä toimimaan. Mä tein tuon mini1380:n mainitseman minorin muutokset ja sain vielä leimattuakin, en ole ihan satavarma että lähtisin tekemään samaa hommaa uudestaan jos uusi tilaisuus tulisi. No okei, kasi on sen verran hauska mosa että ihan varmasti, nyt vain pirun paljon viisaampana.

 

Noista +/- 200 hp provirittäjistä, lienevät toytotan koneita ?

Link to comment
Share on other sites

Ja kyllä tollanen 100+hv:tä kehittävä vapari 1300cc mininkone on viel suht luotettava. Vaparissa n:120hv on varmaan järkevän tehon raja, yli sen ni alkaa oleen aika raju. Saati sitten turbo mosat kestää viel noin 150hv kun tekee hyvin. Mini alkaa tommosel 100hv koneella kumminkin kulkeen jo aika reippaasti ja se sopii paikalleen käskemättäkin...mutta jokainen tavallaan ei oo yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...