Jump to content

ajatusleikki: 2000 Cooper saksasta.


Guest -nappe1-

Recommended Posts

Hei,

(pitkään olen tälläkin foorumilla ollut vain lukija, mutta nyt oli pakko antaa periksi. :) )

 

Kuvitellaanpa tällainen hypoteettinen tilanne että otsakkeen mukainen auto löytyy siihen hintaan saksasta, että se kannattaisi ottoauto.de:n avulla lähteä tuomaan suomeen. (ja kyllä, huomioituna myös lähin mahdollinen verotustapaus joka löytyy) Oletetaan että auto todellakin bulvaanin toimesta todetaan olevan juuri se mitä siitä on ilmoitettukin, että kaupasta päästään sopuun ja että auto pääsee onnellisesti kotkan satamaan. (tähän asti olen suurinpiitein odotettavat kustannukset selvittänyt.)

 

mutta sitten, miten tuommoinen menee suomessa kilpiin? tarvitaanko mitään erikoistodistuksia saksan maalta lähtiessä mukaan?

 

entä käytössä? olen lueskellut että nämä rover minit eivät ole mitään ruostesuojauksen mestaritaidonnäytteitä vaan lähinnä vain kesäautoja, kiitos arktisen tiesuolauksen... Eli onko tuosta edes alkuun käyttöautoksi myös talvella? Tarkoitus olisi (edelleenkin vain leikitään ajatuksella) tietenkin suojauttaa se kunnolla suomessa. Vai onko totuteltava ajatukseen että Minin kaverina olisi oltava myös toinen kulkupeli. (pidemmän päällehän tämä on tietenkin tavoite, mutta juuri nyt rahavarat eivät oikeen taivu kahteen investointiin.)

 

Huoltopuolesta olenkin jo lueskellut että jos menee kategoriaan "löytää öljytikun 15 minuutin työn tuloksena ja tietää että se pitää pyyhkiä puhtaaksi silloin tällöin (ellei ole jo. ;)" niin voipi olla luvassa huollon metsästystä, etenkin kun nämä monipisteruiskut eivät ole enää niin simppeleitä kuin mitä vanhat kaasarikoneet. Osapuolihan pitäisi Kotkalaiselle olla kunnossa, vai muistanko väärin että Brittiosa hoitaa myös Miniin kaluja?

 

Jotain muuta mitä piiitkään Ministiksi, Ministin paikalle haluavan aloittelijan on syytä huomioida?

 

Nimim. Narvik nähty tonnisen takapenkiltä 1983.

Link to comment
Share on other sites

Mulle tulee oman 1998 valmistetun ostamisesta vajaan 2 viikon päästä 4 vuotta täyteen. Mittariin 4 vuodessa pyörähti lähes 80tkm.

 

Lisää tietoja löytyy googlesta hakusanoilla:

ajopäiväkirja mini 1.3i

 

Yhtenä talvena ajoin vain viikon, muuten on ollut anemmän ajossa. Varsinkin viimeisen 1,5 vuotta, kun toista autoa ei ole ollut.

Link to comment
Share on other sites

Tämähän on asennekysymys. Jos on valmis maksamaan huiman hinnan (2000 Minit jo keräilykappaleita), ja hyväksyy Minin erityspiirteet mukavuudessa ym. ympärivuotisessa ajossa, niin siitäpä vaan. Luulenpa että lähes virheetön 2000 Mini tulee maksamaan Suomeen tuotuna melkein saman kuin uusi pikku japsi,VW ym. Mutta nehän ei tietty ole Minejä.

Link to comment
Share on other sites

levyjarrut: Tarkoittaako tuo sitä, että sinun mielestä joku luettelemistasi autoista (japsi, VW ym.) olisi Miniä parempi? Siis eihän vuosisadan eurooppalaisen auton (ja T-Fordin jälkeen kakkosena vuosisadan koko maailman auton) kanssa voi kilpailla ihan mikä tahansa peli. Itse voin ylpeänä sanoa, että 36v. ikäisenä ensimmäinen ostamani auto (toki aiemmin isältä saadulla autolla ajoin pitkään) on vuosisadan eurooppalainen auto. Siinä onkin sitten aika vaikeaa ostaa seuraavaa autoa, koska kriteerit nousi tälle tasolle ensimmäisen kohdalla.

 

Jos ei paremmasta tiedä (eli ei ole nykyaikaista kakkosautoa vierellä), niin Mini on lähes täydellinen peli. Jos siis ei olis sportpackia ja töyssyjä. Ja lumet aurattaisiin Espoossa heti, eikä viikon päästä... Mut siis muuten. Eli auton huomioarvo samalla tasolla kuin 10x hintaisilla superautoilla. Ei tule vastaan samanlaisia kuin muutaman kerran vuoteen (harmi sinällään). Talvella en ole nähnyt kuin pari kertaa parkissa olevan (ilmeisesti olivat kuitenkin talviajossa).

 

Ruostumisen vastustamista kannattaa suunnitella ja toteuttaa omatoimisesti. Ruostumisen alkujen korjausta varten joku dremel -tyyppinen vehje on ehdoton. Itse laitoin Monte Carlo -tyyppisen kunnon ralli -pohjapanssarin ja etulokarit kohtuu tuoreeltaan. Ja ruostesuojaus, luonnollisesti heti, kun auto tulee Suomeen.

 

Mulle Mini on edelleen unelma-auto. Ehkä Ferrarin F1-auto on vielä parempi... En oo kokeillu, niin en tiedä. :)

Link to comment
Share on other sites

Minä tarkoitin sitä, että jokainen päättää itse mitä käyttöautoltaan vaatii.

2000 vuoden Minihän on perusominaisuuksiltaan (alusta, ohjaus,ilmanvaihto) ihan samanlainen kuin se oli syntyessään 50 vuotta sitten. Harrasteautona ihan ykkönen ja jos harrasteauton ominaisuudet sopivat yksiin käyttöautolta vaadittujen ominaisuuksien kanssa niin sitten vaan Miniä ja "dremeliä" ostamaan.

Link to comment
Share on other sites

Just näin... :) Mutta voi ne dremel hommatkin teettää jollain, jos löytyy joku joka suostuu esim. 50€ tuntipalkalla moista tekemään. En oo ite löytänyt, joten kyttäilen ruosteita... Öljynvaihdot ja muut vaikeemmat toki teetän, kun niitä en pysty tekemään. Talvi-&kesärenkaat vaihdan ihan itse. Dremeliä lainaan kaverilta, jos pesun jälkeen löytyy pisamoita. Uusissa autoissa, joita työkavereilla on, on kyllä ollut paljonkin kummallisia vikoa. Lisäksi net ajavat noilla käyttöautoillaan yleensä vähemmän kilsoja kuin tuolla mun harrastepelillä tulee...

 

Mutta todellakin, jos ei tiedä paremmasta, niin Mini on paras. :) Jos tämä auto muuttuu samanlaiseksi harrastepeliksi kuin Mini-kokoontumisajoissa olen kuullut Minin "parhaimmillaan" olevan, niin joku harrastaja todennäköisesti saa itselleen edullisen pelin aika nopsaan. Tien päälle jättäminen ei ole reissussa kivaa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksistanne.

sattuneesta syystä oma Mineilyni aloitus saa jälleen kerran lykkäyksen tulevaisuuteen, tässä linkkiä ko. yksilöstä, jos joku muu on kiinostunut:

 

http://tinyurl.com/2tlk27

 

muutamalla laskurilla tehty laskutoimitus näyttäisi että tuo tulisi veroineen noin kymppitonnilla suomeen. (siitäkin huolimatta että hinnasta näyttää karsiintuneen jo 200 euroa lisää pois.)

 

palataan asiaan joskus tulevaisuudessa kun sauma on parempi.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...