Jump to content

1.3 SPi.. saisko siihen mutkaa?


Guest raven

Recommended Posts

Teknisesti kaikki on mahdollista mutta nykylainsäädännön kanssa toi vähäpäästöisyys voi aiheuttaa ongelmia. Huonolla tuurilla joku päästömittaus VTT tms. puljussa.

 

Ahtaminenhan ei vaadi mitään poikkeuslupia vaan menee muutoskatsastuksella kunhan tehot ei nouse yli 20 % mallisarjan tehokkaimpaan versioon verrattuna.

 

En äkkipäätä muista yhtään turboahdettua SPi ruiskua, Englannissa ovat laittaneet remmiahtimia mutta valtaosasta on heivattu ruisku mäkeen ja laitettu SU tilalle.

 

VMax taitaa myydä SPi peleihin tarkoitettua satsia jossa ruisku säilyisi, tarkistapa osoitteesta www.vmaxscart.co.uk.

Link to comment
Share on other sites

spi on luotettavassa ja varmatoimisessa käyttöautossa.

turbotetussa on voimaa enempi, ei niin käytännöllinen ja aina pientä laitettavaa.

eli valitse auto käyttötarkoituksen mukaan. ja mikään ei korvaa turboa tehojen suhteen.

Link to comment
Share on other sites

En henk. koht. ihan allekirjoita tota että turbotetussa olisi aina pientä laitettavaa. Omani olen tehnyt kerralla semmoiseksi kun olen halunnut ja säätöjen hakemisen jälkeen olen lähinnä ajanut. Koneeseen ei ole tarvinnut kajota käytännössä ollenkaan. Vuosien mittaan huollot on kohdistuneet lähinnä normikohteisiin kuten jarrukengät/palat jne. Voimaa on enemmän ja ainakin oma auto on ollut just niin käytännöllinen kuin Mini voi olla. Tuskinpa kukaan kerholaisista, jotka ovat ahdetulla minillä paljon ajaneet on asiasta eri mieltä :-)

 

Tohon Spi/kaasarikysymykseen semmoinen kommentti että ennen kuin teet mitään niin selvitä lainsäädäntö. Kuvittelisin että vähäpäästöisen ruiskun korvaaminen kaasarilla ei lakiteknisesti ole ihan läpihuutojuttu. Puhtaasti teknisesti Spin ahtaminen onnistunee helpoiten kaasarilla. Jos ruiskun säilyttää niin aivoboksi menee ainakin uuteen uskoon koska orggis ei osaa ohjata mosaa ahtopaineilla. Veikkaan myös että suuttimen tuotto voi jäädä pieneksi jos niitä paineita lähtee oikesti nostamaan. Sen lisäksi SPi:n bensanpaineet on suht matalat, luokkaa 1 bar joten sekin voi tulla rajana vastaan.

Link to comment
Share on other sites

näinpä, voi olla ettei sitä turboa koskaan pellin alle ilmesty, ainakaan tuohon Spi miniin.

 

kallein noista ed. mainituista operaatioista on varmaan kannen avartaminen, mutta pitää sitä tässä joskus alkaa selvittelemään. ei oo nyt niin tän päivän juttu, mutta joskus tulevaisuudessa. Pitää nyt vaan ajella vakiokuntoisena, kun oon tuota miniä harkinnut n. 15 vuotta ja n. 1kk sitten sen lopulta hankin.. että ei ollu ihan hetken mielijohde ;)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...