Jump to content

Mini kovassa käytössä?


Guest lumies
 Share

Recommended Posts

Guest lumies

Moi

 

Olen ajatellut ostaa itselleni Mini Cooper 1.3 -92, ajettu 61tkm. Auto tulisi päivittäiseen ajoon ja kilometrejä tulisi vuodessa yli 20tkm. Tarkoitus olisi myös ajaa talvisin, joten miten Mini soveltuu tällaiseen ajoon?

Link to comment
Share on other sites

Guest austin70

hei,

Itsellä oli pari talvea sitten olosuhteiden pakosta -70 mini ympärivuotisessa ajossa, hauskaa oli ja välillä vilposta, koskaan ei ollut kylmempää minin sisällä kuin ulkona, vaikka pakkasta oli parhaimmillaan -20C.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Kyllä niitä Minejä 60 ja 70 luvulla Suomessakin ihan jokapäiväiseen käyttöön myytiin ja pärjättiin kovemmissa olosuhteissa mitä nyt. 90 luvun Minit ei perusominaisuuksiltaan paljonkaan poikkea niistä vanhoista. Sehän on kuin "aikamatka" menneisiin aikoihin. Kysymyshän on siitä mitä autolta odottaa. Jatkuvaa pientä säätämistä ja räpläämistä

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest jiikoo

Säätäminen ja räplääminen on tietysti harrastuneisuudesta kiinni. Jos ei ole pakko koristella autoa jatkuvasti joillain uusilla varusteilla, niin lähinnä riittää, kun laittaa öljyä koneeseen, rasvaa nippoihin ja bensaa tankkiin. Toki oon ajanut omallani vasta 74tkm selvästi alle 4 vuodessa, joten ei voi sanoa vielä miten tällainen peli kestää kun ajetaan samaa tahtia 10 vuotta ja 200tkm täyteen. Tähän mennessä auto on ollut ihan kuin mikä tahansa muu auto. Siis kulumiseltaan/särkymisherkkyydeltään.

 

Tuolla:

http://www.kolumbus.fi/marko.heiskanen/mini/

 

on päiväkirja, josta voi tutkia kaiken autoon liittyvät ongelmat, kulungit ja tapahtumat. Tutkimus jatkuu... Koputetaan toki puupäätä jatkuvasti - tämä leviää käsiin varmasti hetkellä millä tahansa...

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

No hyvinhän tuo on mennyt, mutta ei kuitenkaan ihan pelkällä bensan ja öljyn lisäyksellä. Ja aika harva Minin omistaja teettää noin säännöllisesti huollot ym. korjaukset ulkopuolisella ja sehän johtaa juuri siihen "jatkuvaan pieneen omatoimiseen räpläämiseen".

Link to comment
Share on other sites

Guest jiikoo

Suurin osa kuluista on käyttöautolle ylimääräistä. Ruosteita ei ole pakko korjata etukäteen, nesteitä ei vaihdella jne. Vertaus kuitenkin edelleen mihin tahansa normaaliautoon, jolla ostettaessa ajettu 8tkm - kuinka moni korjailee itse. Toki en korjaillut itse 700tkm ajettua Granadaakaan, koska en osaa. Minien omistajat toki - kaikki paitsi minä - osaavat itse tehdä tuon "jatkuvan räpläämisen", joka kuuluu kaikkiin - jopa uusiin - autoihin. Kun sais tuollaisen aktiivisen ja osaavan harrastajan hovikorjaajaksi omalle autolle läheltä Espoota, niin ei tartteis öljynvaihtoa varten ajaa yli 400 km päähän Kuopijjoon. Taitaa vaan olla niin, että ilmaiseksi omaa autoa kasaavien tuntitaksat ois kovempia kuin korjaamoissa, koska ketään ei kiinnosta. Jatkan siis Espoo-Kuopio sahaamista huoltoihin... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Mistähän muuten tänäpäivänä löytää perinteisen Minin jolla on ajettu 8 tkm ???!

Olet törmännyt jo aikanaan melkoiseen harvinaisuuteen. Kyllä lähes kaikki myytävänä olevat Minit on jo aika pitkälle "omatoimisesti räpellelty" ja usein myös sen mukaisia. Seppiä on niin monenlaisia.

Link to comment
Share on other sites

Guest jiikoo

Moita vähän ajettuja löytyy edelleen samasta maasta, josta omani haetutin. 5tkm ajettu vm. 2000 maksaa Saksassa 19900e, toki alle 9tkm ajettu vm. 1994 on halvempi - vaivaiset 8950e. Kovaan käyttöön sopivia pelejä suoraan kaupasta. Mutta hieman on jo liikaa hintaa, jos Suomeen haluaisi moisen tuoda. Eli enään en moista voisi ostaa. Toki en onneksi tarvitsekaan, kun on jo oma. Tuolla 20000 eurolla saa jos vaikka minkälaisia leluja Saksanmaalla (esim. samanverran ajettu, mutta 3 vuotta uudempi Opel Speedster).

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Noilla hinnoilla ei Minin ostajia Suomesta löydy. Ja tuon 94:sen ilmoitettuihin ajokilometreihin saa kyllä suhtautua melkoisella varauksella,korin kuntohan sen heti tietty paljastaisi. Sen ikäiset alkavat normaalikäytön jälkeen olla jo aika pehmeitä koriltaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest jiikoo

Ja varsinkin, jos tuo 94-mallinen on ollut 13 vuotta ulkotiloissa ajamattomana, niin mikähän on kilometrien merkitys. Auto saattaisi olla vetreämmässä käyttökunnossa, jos sitä ois säännöllisesti käytetty. Tommonen 2000 valmistettukin on jo 7 vuotta vanha, joten aika vanhojahan nuo uusimmatkin alkavat jo olla.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Totta. Pitkä seisonta huonoissa olosuhteissa on pahempi kuin huolellinen ,hyvä käyttö.

Niinkuin itsekin olet huomannut, niin Minin tuntevat ammattikorjaajat ovat käyneet aika vähiin. Veikkaanpa että esim. kytkin ja vaihteistoremontti jää suurimmalta osalta nykykorjaamoja tekemättä.

Link to comment
Share on other sites

Guest jiikoo

autoscoutista löytyi 289tkm ajettu vm. 1986 Mayfair ja 301tkm ajettu vm. 1992 Mayfair. Ehkä nuo kertovat jotain siitä, sopiiko Mini kovaan käyttöön.

Link to comment
Share on other sites

Guest jiikoo

Tuhon edelliseen vielä pakko lisätä nippelitietona, että bensaa kuluu nykyhinnoilla 300tkm matkalla noin 30te edestä. Eli, maksoipa se auto sitten 10 tai 20 te, niin sillä ei ole kovinkaan kummoista merkitystä kokonaiskuluihin, joista bensan&öljyn osuus on noin puolet (tai hieman yli). Ajamiseen on siis kulunut vajaat 60te siihen auto ja varusteet päälle. Kilometrit on ihan normaalin pikkuauton kilsojen hintaisia.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...