Jump to content

Pitkät kateissa


Guest jupe
 Share

Recommended Posts

Guest jupe

Moro! Onko kellään äkkiseltään visiota valopulmaan: kaikki valot toimii muuten normaalisti, mutta pitkät kytkettäessä ajovalot sammuu eikä siis syty pitkät, niinkuin ajattelisi (parkit palaa). Pari viikkoa sitten testatessa kaikki vielä toimi, mutta ei tänään kun hain auton talvitallilta... Viiksi oli ilmeisesti ollut pitkät päällä-asennossa tallilla seisonnan ajan (vaikutusta?). Onko syytä purkaa viiksi vai perehtyä valokatkaisimeen? Vinkkejä ennen kuin puran kaiken... Kyseessä Mini mallia -70.

Link to comment
Share on other sites

Guest 970s

Eiköhän ongelma löydy viiksestä. Ota rattiakselilta peitekuoret velke jotta pääset viikseen käsiksi. Todennäköisesti viiksen juuressa oleva kontaktinastat ovat hapettuneet, putsaa ne niin pitäis taas pelittää.

Link to comment
Share on other sites

Guest jupe

Ok - kiitos nopeasta neuvosta - säästyy taas aikaa olennaiseen. Hapettumaa ajattelinkin (eihän mikään voi itsestään hajota...). Kuulin vaan ennakkoon ajatuksia valokatkaisimen vaikutuksesta kokonaisuuteen. Täytyy putsata viiksen kontaktipinnat ja hölvätä ne crc:llä.

Link to comment
Share on other sites

Guest jupe

Tutkin viiksen sielunelämää yleismittarin avustuksella ja pääsin tolkulle, että alempi nastapari (olisko ollut sini-punajohdot) vaihtelee lyhyitä valoja ja yläpuoliset (taisi olla lila-musta johtopari) pitkiä. Muistaako joku, miten tuo pitkien valojen nasta/kielekesysteemin tulisi toimia? Tod.näk. se kieleke on jotenkin kuoleutunut, kun "lamellit" harottaa epäilyttävästi. Yritin vienosti säätää niitä ruotuun, mutta sain vain pitkien valojen vilautustoiminnon toimiaan. Kieleke näyttäisi liikkuvan vilautustoimillolla eteenpäin ja pitkät kytkettäessä toiseen suuntaan taakse (loogista..). Kieleke ei vaan näyttänyt alkujaan olla lähelläkään tuota epäilemääni pistettä, jolloin pitkät olisi koko ajan päällä. Eikä valot pala vaikka säädin kielekkeen kiinni tuohon toiseen nastaan. Hommaa ei myöskään edistänyt se, että hioin ja putsasin kaikki kontaktit. Yön pimeinä tunteina suunnittelin jo hyppylankasysteemiä... Meneeköhän siihen pysyvien pitkien nastaan eri johto kuin vilautusvalojen? Jostain pienestähän tämä nyt on kiinni, niin ei viitsisi uutta viikseä hankkia... (eikä noita pitkiävaloja tarvita kuin katsastusmiehen iloksi ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest hertsi

Syttyykö tuo pitkien merkkivalo?

Itsellä oli tuo sama ongelma viime keväänä ja ratksesi niinkin yksinkertaisella tavalla kuin sulakkeen uusimisella.

Link to comment
Share on other sites

Jos niitä sähköjä ei kauheasti ole ronkittu niin valokatkaisijalta tulee viikseen paksu sininen johto. Vikkseltä lähtee sekä sini/valkoinen että sini/punainen johto. Toinen lyhyille ja toinen pitkille. En muista kumpi on kumpi eikä just satu kytkentäkaavioita käsille. Sä voit testata hyppyjohdolla johtosarjan pistokkeesta missä vika luuraa. Eli sininen ja sini/punainen yhteen kun valokatkaisija on päällä. Pitäisi tulla valkeus. Sama temppu sinisen ja sini/valkoisen kanssa. Jos valot pelaa niin viiksessä on vika. Jos kumpikaan ei pelaa niin varmista vielä että a) valot on päällä ja b) sinisessä piuhassa on 12 V. Jos ei ole niin kantsii tutkia valokatkaisijaa.

 

Nyt menee sitten muistinvaraiseksi mutta kaukovalovilkuille pitäisi tulla erillinen johto. Semmoinen mielikuva on että niiden pitäisi toimia vaikka valot on veks. Olen tainnut arkistoida kaikki vanhat viikset ettei edes pääse niistä tsekkaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Sini/punainen lähivalot

Sini/valkoinen kaukovalot

Violetti 12V kaukovalovilkulle

 

Lila/musta pitäisi olla äänimerkin katkaisijan maadotus. Töötille menee virta suoraan sulakerasialta, sieltä katkaisijalle ja siitä maihin.

 

Noin ainakin Clubmanissa.

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Sähköt näyttäisi toimivan ihan loogisesti. Pitken merkkivalo syttyy myös samaa tahtia ajovalojen kanssa. Kokeilin viiksen "ohittamista" hyppylangalla ja toimiihan se. Sain myös varaosaviiksen ja sillä toimii myös, mutta tästä varaosaviiksestä on lyhyiden valojen puoli sökö (=yritetty korjata kolvilla ja sulatettu muovi veltoksi)...

 

Ongelma on mitä ilmeisemmin pitkien valojen nastassa, jota on ilmeisestikin tinailtu jo joskus aiemmin. Lisäksi se kieleke on aika haperossa kunnossa. Pitkien vilkku toimii ok just siitä violetista piuhasta ja lähivalot katkeaa viiksen ollessa pitkät päällä -asennossa.

 

Ajattelin mahdollisesti yhteyttää varaosaviiksestä pitkien nastan nykyiseen viikseen, jos onnistun. On vaan aika pientä piipertämistä purkaa tuota systeemiä.

 

Mitenhän saisin auton katsastettua ilman pitkiä...selityksiä otetaan vastaan...

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Jos ei ole mitään muita vikoja, niin todennäköisesti korjauskehoituksella siitä selviää.

Seuraava katsastus ei enää mene, jää merkintä tiedostoihin.

Link to comment
Share on other sites

Katsastus meni korjauskehoituksella, kun en ehtinyt syventyä projektiin ennen koitosta. Joo, kyllä se täytyy kait viiksi ostaa sen verran hankalalta tuo fiksaaminen vaikuttaa. Aika hintava vaan tuo uusi... Ei kellään olisi ylimääräistä viikseä varastossa?

Link to comment
Share on other sites

Tallaisen viiksen kestoikä näyttää olevan suhteellisen lyhyt. Varsinkin jos on H4 ajovalot saati sitten lisävaloja - kahdennusvaloja.

Siis käytetyt saattavat olla jo tiensä päässä, ellei sitten ole jo vaihdettu kerran ja varaosana vain vähän käytetty. Vinkkinä muuten, että Austin Allegron vastaava käy aika hyvin. Mutta missä ovat kaikki Allegrot?

Link to comment
Share on other sites

Katsoin vielä aloitusviestiä ja huomasin, että vuosimalli oli 70. Sitten Allegron viiksi ei käy. Mailerin viiksestä saa tehtyä tuohon vuosimallii, mutta vaatii jo jonkinverran johtohommia.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...