Jump to content

850cc koneesta


Guest sik
 Share

Recommended Posts

Guest sik

Tuli viikonloppuna avattua Miniprojektin mukana tullut 850cc koneen yläkerta. Onkohan noissa koneissa ollut uutena tuplaventtiilijouset, vai onkohan tuohon vaihdettu jälkeenpäin?

 

Olisikohan tyhmää jättää koneen alakerta avaamatta, ja vaihtaa vaan öljyt? olisi tarkoitus saada tuosta väliaikainen kone kunnes toinen valmistuu. On kuitenkin seissyt kauan (ei tietoa kuinka). Onkohan tollasen koneen alakerrassa jotain vakiopaikkoja, jotka tarvitsee huoltoa/putsausta?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Ei ole vakiossa tuplajousia. Todennäköisesti vähän "viritelty". Onko kantta "kairailtu", isommat venttiilit ?

Jos kone on lattialla, niin kyllä öljypumppu ja kytkin kannattaa vähintään tarkistaa ja veivata vaikka startilla lattialla öljynpaineet ennen nokalle nostoa.

Link to comment
Share on other sites

Guest sik

En ole noita venttiilejä mitannut, mutta kyllä ne aika pieneltä näytti. Juuri tollasilta tuuman kokoluokkaa olevilta, mitä vakiona taitaa olla. Kansi oli sen verran karstainen, että en nähnyt, oliko sitä avarrettu. Täytyy putsata ja tutkia.

Onkohan nokka-akselin irrotus iso homma, ilmeisesti pitää lohkon päädystä irrottaa jotain tavaraa ja lähtee vetämällä, vai? Voisi katsoa onko se vakio. Onkos 850cc ja 1275 nokka-akselit yhteensopivia keskenään?

Niin ja kuinkahan tuo venttiilien tiiviys, näytti aika epätasaiselta kannessa se venttiililautasta vasten tuleva osa. Voikohan noita hioa jotenkin kotikonstein? Muistasin joskus kuulleeni, että voisi laittaa jotain hiomatahnaa lautasen ja kannnen väliin ja pyöritellä venttiileitä paikallansa. Onkohan tollasesta enemmän hyötyä vai haittaa?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

venttiilinnostajan holkit pois ja jakopäänkoppa auki.Purat jakopään ja nokka-akseli sitä kautta ulos.

Sellaiset nokka-akselit jossa on öljypumpun käyttöpää tapilla, niin käy .

Jos on pientä "epätasaisuutta" voi tahnan kanssa hioa, mutta jos on pahat niin koneistamossa ajettava seetipinnat.

Link to comment
Share on other sites

Guest sik

Hyvä, täytyy viikonloppuna purkaa lisää.

Onko niin, että vakio nokka-akseleissa ei ole mitään numeromerkintää? On toi 1275 kone purettuna, ja sen nokasta en ole löytänyt merkintää. Ilmeisesti numerosarjan pitäisi olla siinä kierteen päässä?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Virinokissa on yleensä numerot. Voi tietysti olla vakiosta hiottu akseli.

850 vakionokat ovat kapeammat kuin 1275:n vakion/viri.

Nokka-akselin varresta voi myös löytyä "renkaita" 1 ,2 tai 3, jotka kertoo mistä ovat kotoisin.

Mailerissa, Allegrossa ja Metron 1275:n nokassa on öljypumpun käyttö erilainen, joten ne ei suoraan käy.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...