Jump to content

Mittarivieheestä.


Guest mini1380

Recommended Posts

Minulla oli joskus Mini GT Mailerin mittaristolla ja kävin mittarikorjaamolla (Palannolla Tre:lla). Siellä mittari kalibroitiin ja näytti ihan just. Kalibrointi tehdään yhdessä auton ja mittarin kanssa. Mittari oltava irrotettavissa ja vaijerin pää näkyvissä.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon museoitavaan tehtiin viime vuonna siten, että otettiin mittarivaijeri irti ja asennettiin sen päähän osoitin. Renkaat normaalipaineisiin ja tasaisella alustalla työnnettiin autoa (vaihde vapaalla) 25 metriä (mitä pitempi matka sen tarkempi tulos) laskettiin tarkkaan vaijerin kierrokset matkan suhteen ja saatin joku tulos, joka muutettiin vaijerikierrosta/min-80km/h. Tulosta en muista, mutta paikallinen kalloseppä sitä pikku sorvissaan pyöritti ja kalibroi sen siinä.

Link to comment
Share on other sites

Laskuesimerkki edelliseen 80 km/h=22,22 m/s Mitataan kierrokset em.matkalla, saadaan joku vaijerikerrosluku, em luku x 60 = vaijerin r/min 80km/h. Mitattaessa 44,44 m:n matkalla tulos on 30 x vaijerikierrosluku ja mittari kalibroidaan 80:lle. Ja ei kun mittari kainaloon ja kellosepälle

Link to comment
Share on other sites

Ajoin Minillä mittarikorjaamolle. Nopeusmittari oli asennettu niin, että sen sai helposti irti ja vaijerin pää hyvin näkyvissä.

Mittarikorjaamon mies laittoi jonkun "laskimen" mittarivaijerin päähän ja autoa siirrettiin tietty matka.

Sitten mittari käteen ja sisälle pajalle, jossa mittaria pyöritettiin ja säädettiin näyttämä, joka säädön jälkeen oli just eikä melkein!

Näin se muistaakseni meni. Hommasta aikaa ainakin 15 v.

Matkamittari ei tällä säädöllä korjaannu, siihen olisi tarvittu jotain mekaanista osaa.

Palannon mittarikorjaamo Tampere

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...