Jump to content

jarruapua


Guest olivia

Recommended Posts

Nyt on noviisit hämillään:

Valmistauduimme katsastukseen säätämällä takajarruja, sillä käsijarru ei pitänyt lähes ollenkaan. Säätäminen ei oikein ottanut onnistuakseen, jolloin päätimme avata rummut. Tilanne on se, että käsijarrun vetäminen ei aiheuta paljonkaan eloa, toinen kenkä saattaa vähän heilahtaa. Jarrupolkimenkin painaminen päätyi siihen, että oikean takajarrun sylinterin toinen puolikas jäi auki. No, rummut piti saada takaisin paikoilleen, jolloin sylinteriä joutui "vähän" painamaan kasaan. Jarrunestettähän sieltä alkoi valumaan. Jarrunestesäiliön pinta olikin laskenut.

Mitäs nyt tehdään? Olisiko ilmauksesta hyötyä? Kiitos etukäteen avusta!

Link to comment
Share on other sites

Teillä taitaa olla ne säätöruuvit jumittuneet(kilven takana oleva neliskulmainen pää, voi olla myös nuljaantunut pyöreäksi).

Käsijarrun vaijeria kiristetään käsijarrukahvan vieressä olevista muttereista.

Todennäköisesti sylinterin kumit ovat jotenkin vaurioituneet, kun painoitte männän sisään, uusi sylinteri tai kumit. Ilmaus ei tässä nyt ensimmäisenä auta. Säätöruuvit kilvessä on ensimmäisenä saatava liikkumaan niin, että saa pyörän lukkoon niitä ruuvaamalla.

Link to comment
Share on other sites

Säätöruuvit on kunnossa ja käsijarrun vaijeri on kiristetty tappiin.

Sylinterien toiminta taas näyttää todella heikolta: toinen puoli nuosee hieman käsijarrua vedettäessä, eikä tilanne näytä sen paremmalta jarrupoljinta painaessa (ja oikean takajarrun sylinteri jäi kaiken lisäksi auki).

Taustaksi vielä sen verran, että viime kesänä huomasin jarrunestesäiliön olevan lähes tyhjä.

Eikö tämä viittaisi vuotoon? Onko teillä hyviä kikkoja miten sen saa paikallistettua?

Link to comment
Share on other sites

Sylinterin toiminnalla ei ole mitään merkitystä käsijarrun toimintaan ! Jos säädöt, kengät,käsijarrunlinkut ja käsijarruvaijerit ovat OK, niin kyllä käsijarru toimii vaikka sylinterit ei liikkuisi ollenkaan!

Märkää kohtaa vaan etsimään järjestelmästä. Onko rummun sisus kuiva ?

Link to comment
Share on other sites

No niinpä tietenkin, eihän se käsijarru sylintereihin puutu (hyvä minä).

No, sylinterit ei joka tapauksessa pelaa kunnolla. Toisen rummun sisus näytti jotenkin "tahmaisemmalta" kuin toisen... Mietin vaan, että näkyykö märät kohdat kovinkaan hyvin jos auto on seissyt koko talven? Entä mitkä mahtaa olla yleisimmät ongelmakohdat, joissa vuotoja on?

Kiitos kallisarvoisesta avusta!

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne sylinterit yleensä vuotaa ensimmäisenä.

Letkut voi tietty tarkistaa joka nurkasta ja takasylinterille menevät putket jarrukilven takaa.

Uudet kengät ja sylinterit!.

Pelaako etujarrut ?

Käsijarrussakin on jotain hämärää jos on loppuun kiristetty eikä pelitä ? Vaijerit ? Takajarrut koottu väärin ?

Link to comment
Share on other sites

Jahas. Tuontiautoja. Tai sitten ei.Suomessa ei ollut tuolloin 1275 GT:tä myynnissä. Voi olla eräänlainen kokoomateos. Jos asennettu hydrolasticin takatukivarret, käsijarruvaijerit pitää olla hieman lyhyemmät. Nyt myös etupään levyjarrut vaatii oikein säädetyn paineenrajoitinventtiilin tai OIKEASTAAN tuon vuosimallin autossa kuuluu olla kaksipiirijarrut ilman paineenrajoitinventtiiliä jolloin takasylinterien männän halkaisija lienee alle 15 mm. Isomilla sylintereillä takajarruista tulee liian tehokkaat. Tätä ominaisuutta on nyt saatettu poistaa tässä tapauksessa esimerkiksi lyhentämällä jarrukenkiä,joka lienee hulluinta mitä tiedän. Ilmeisesti auto ei ole ollut sinulla vielä kauan.

Link to comment
Share on other sites

Tää ny voi olla vähän triviaalin tyhmä kysymys, mutta...

 

Eihän etujarrujen jarrusylinterien pölysuojakumien alla saa missään olosuhteissa olla jarrunestettä? Siis missään voitelumielessäkään?

 

Mulla kaikissa neljässä oli, mutta nestettä ei kummiskaan ole mihinkään hävinnyt... siis viimekesänä. Tirskahti pihalle vasta kun puristi kumisuojusta.

Link to comment
Share on other sites

On normaalia, että suojakumien alla voi olla hieman nestettä. Polkimen hidas alaspainuminen on jo merkki suuremmasta vuodosta, mutta voi olla myös pääsylinterin vika. Tällöin nestevuotoa ei edes voi havaita. Joskus jalkatilaan tipuu muutama tippa, mutta systeemi on jo pahasti viallinen.

Link to comment
Share on other sites

Epäilyttikin vähän kun kaikki (yht.8 kpl) sylinterinpään kumit oli samassa kunnossa.

 

Siis sylinterin vaihtamisen sijasta kannattaa vaihtaakin vaan ne mäntien paineenpuoleisessa päässä olevat tiivisteet?

 

Jos sellaset jostain löytää.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa ja kannattaa, motonetin luettelossa tiivistesarja maksaa luokkaa puolet uuden sylkyn hinnasta ja kallein etusylinteri tais olla 11 euroa.

 

Oma ohjenuora on noiden jarruosien kanssa ollut se että vaihtoon jos vähänkin on epävarmuutta kunnosta. Hinnat kun ei päätä huimaa. Tuppaa olemaan hiukka pelleilyä vaihtaa kumeja vanhaan sylinteriin joka on kuitenkin jo pikkuisen kulunut. Mutta kukin tyylillään.

Link to comment
Share on other sites

matematiikka ei koskaan oo ollu mun vahvoja puoliani, neljä niitä kumeja edessä tietysti yhteensä on.

Voi olla että kun säätönupit mullakin on juntturassa niin tarvii uusia vähän enemmän muutakin... saas kattoo.

Link to comment
Share on other sites

Nyt hämmennyin sen verran, että pitää oikein tutkia mikä "kokoomateos" mulla on viimeiset puolitoista vuotta ollut... Aiemminkin on jo ihmetyttänyt, kun sain jostain käsityksen, että 1275GT:ssä on Clubmanin keula. Eipä ole minun autossani. (?)

Kaikki jarrukengät tuli vaihdettua reilu vuosi sitten kaverin avustuksella, eikä katsastuksessa ollut pienintäkään ongelmaa.

Asia vaatii selvittelyä...

Link to comment
Share on other sites

Ja ilmeisesti sulla on vielä "laiton" "1275 GT", Jos se on rumpujarruilla ympäriinsä ?!

1275:lla koneella pitää olla aina levyjarrut edessä oli GT tai ei.

Rekisteriotteen tiedoilla pääsee kyllä jäljille auton alkuperästä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jarruremontti ei valitettavasti ole edennyt, mutta kävin raaputtelemassa esiin moottorin numeroa, joka alkaa 12H6 tai 12H8. www.miniresource.com -sivuston mukaan kyseessä olisi siis Innocenti Cooper tai De Tomaso 120L.

Rekisteriotteen erikoisehdoissa lukee: "moottorinvaihtoon ANH:n päätös". Muutoskatsastus on tehty vuonna 1995. Merkki on Mini ja malli 2DSEDAN 1000-XL2S1N. Ja kaikki jarrut on tosiaan rumpuja.

Että näin... Pitää yrittää räplätä niitä jarruja heti kun aikataulut helpottaa...

Link to comment
Share on other sites

Sulla on ihan tavallinen 1000:n Mini, johon on vaihdettu ihan tavallinen 1300:n kone.

Veikkaan että joku on vaihtanut levyjarrut pois tavallisiin rumpujarruihin ennen myyntiä, sillä ilman levyjarruja moottorinvaihtoa ei kyllä ole hyväksytty.

Jälkikatsastuksissa sitä ei ehkä ole huomattu, Vielä !

Link to comment
Share on other sites

Kannattaisi harkita vakavasti levyjarrujen hommaamista. Katsastus on pieni murhe verrattuna siihen että rummut on valitettavan alimitoitetut 1300 koneelle. Tiedän että moni on tommoisella yhdistelmällä ajanut ja jopa kehuu sitä, mutta vähänkin enemmän vauhtia ja muutama jarrutus peräkkäin ja jarruja ei enää ole.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...