Jump to content

A koneen virranjakajista


Guest minimaalinen

Recommended Posts

Onko kaikissa 45D jakajissa sama ennakkokäyrä? Eli jos ostan jonkunlaisen 45D jakajan, niin voinko olla varma että se on samanlainen kuin vanha 45D jakaja?

 

Mikä jakaja 998cc 1977 koneessa on ja mitä eroa on 45D:llä ja 45D4:llä?

 

Land roverissa näkyy käytettävän samaa jakajaa. Ainakin periaatteessa voisi vaihtaa akselin vanhasta. Saisi timmit laakerit ja pohjalevyn. Akselihan on tuskin kulunut. Ainakaan paljoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No eihän tuota jakajaa saa enää mistään järkevään hintaan, vai onko vinkkejä?

 

Mites nuo Aldonin yellow ja red toimisivat vakiokoneessa? Olen ajatellut ottaa sitä joskus myöhemmin ~60 hp ja viimeistään silloin jakajaa pitää tarkastella tarkemmin.

 

Jos saman jakajan saisi toimimaan vakiokoneessa ainakin yhtä hyvin kuin loppuunkuluneen ja sitä voisi hyödyntää vielä lopullisessa koneessa niin ei tuntuisi niin tyhmältä sijoittaa jakajaan jo tässä vaiheessa.

 

Jos oikein hyvin itselleen perustelee, niin kohtahan tuntuu jo järkevältä ostaa 123ignitionin jakaja. Siinähän on käyriä vaikka pois heitettäväksi tai kaverille lainaan. Sehän olisi halvempi kuin 2 jakajaa... Toimintavarmuus ja hinta vaan hirvittää. Nykyään osaa jo varoa kaikkea missä on prosessori :D.

 

Löytyykö kokemuksia yellowsta tai 123:sta? Mistähän voisi saada yellown ennakkokäyrän?

Link to comment
Share on other sites

Aldonin jakajia on sekä alipaineesäätimellä että pelkästään keskipakosäätimellä. Vakiokoneeseen eivät välttämättä passaa eivätkä jokaiseen virikoneeseenkaan. Mulla oli aikoinaan 1380 koneessa Aldonin keskipako-keltainen ja se sopi kohtuullisen hyvin mun koneeseen. Sen verran testailin kokeeksi että viemällä ajoitusta huolella aikaiselle olis vetänyt paljon nätimmin alakierroksilla kuin sopivalla ajoituksella. Kierroksilla sitten alkoi rapista ikävästi. Eli sen kokeilun perusteella mun oma kone olis tykännyt alipainesäädöstä. Sama jakaja on edelleen koneessa kiinni, tosin muuta ei ole jäljellä kuin runko, akseli ja painot. Jouset on rukattu nykyiseen ahdinkäyttöön.

 

Jos jakajasta ei ole mitään varsinaisesti rikki mutta on kulunut niin voihan siihen sorvauttaa uudet helat akselille. Jousia vaihtamalla saa käyrää rukattua mieleisekseen, samoin painojen limppuja on eri ennakkomäärillä. Limppuihin on stanssattu astelukema (esim. 10 astetta, jolloin jakajan mekaniikka antaa 20 astetta kampuralla), tyypillisimmän arvot taitaa olla välillä 10-15 astetta.

 

Lumenitionilla on valmis muutossarja Lucasin jakajaan ja ne ovat olleet aika toimintavarmoja.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...