Jump to content

Apua tarvitaan


Guest mkenita

Recommended Posts

Ongelman nimi on Mini Cooper 1.3i vm.92 KAT. Ajettu 74000km. Auton polttoaineen kulutus on suurehko ja aina välillä haisee palamaton bensa kun pysähtyy esim. liikennevaloihin.

Olen vaihtanut autoon ilmansuodattimen, virranjakajan kannen/pyörijän, tulpat+ johdot. Venttiilit säädetty ja uudet öljyt. Auto hyytyi kesken ajon n. 2vkoa sitten eikä enää lähtenyt käyntiin. Ensin ajattelin vian olevan bensa pumpussa mutta uudella pumpulla ongelma ei ollut mennyt mihinkään. Auto joutui mittaukseen ja ECU rikki. Uusi ECU tietokone Englannista. Alkoi pyörimään mutta todella rikkaalla. Lämpömittari sekoilee ohjaamon puolella ja luulen että tietokone luulee koneen olevan kylmä...Siis "ryyppy" päällä.. Vaihtoivat samalla lämpöanturin mikä tulee imusarjan alapuolelle ja päästöt meni kohdilleen. Siis katsastukseen. Lämpömittari ei edelleenkään nouse puoliväliin saakka niinkuin normaalisti ja sen kaikki johdot ym. oli OK.

 

Kierrokset on kuitenkin välillä n.1200rpm tietämissä ja bensa käryää, joten päästöt on varmana pielessä. Osaisiko kukaan arvata mikä siinä vielä mättää ja mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla? Alkaa olla kallista käydä pakokaasutestissä päivittäin.. Korjaamon mekaanikkokin on takki auki ja ei osaa sanoa mistä ongelma johtuu.

Link to comment
Share on other sites

Onko tuo imusarjaan tuleva lämpöanturi imuilman anturi vai lämpötilan anturi ? Jos lämpömittari ei pelaa normaalisti niin kannattaa ekaksi selvittää missä on veden lämpötilan anturi ja vaihtaa se. Yleensä ruiskut haistelee moottorin lämpötilaa nimenomaan veden lämpötila-anturista.

Link to comment
Share on other sites

Imusarjan alapuolella oleva anturi on jäähdytysnesteen lämpötilan anturi ja sen sanoivat vaihtaneensa korjaamolla tietokoneen vaihdon yhteydessä. Sinne ei näe juuri ollenkaan ja korjauskäsikirja kehottaa irroittamaan koko imusarjan jos anturin haluaa irroittaa. Imuilman anturi sijaitsee ilmansuodattimen kotelossa ja sitä ei ole vaihdettu.

 

Tämä kaikki on tapahtunut täällä Alankomaissa jossa työskentelen väliaikaisesti ja korjaamon henkilökunta puhuu englantia yhtä hyvin kuin minä hollantia...Eli aika hankalaa välillä.

Link to comment
Share on other sites

Katsoin SPi:n kytkentäkaaviota ja lämpömittari saa ECU:n kautta tiedon moottorin lämpötilasta imusarjan anturilta. Lämpömittarin oikuttelu viittaisi tuohon anturiin.

 

Imusarjan alla on myös imusarjan lämmitys jota ohjaa rele. Sen releen toiminnan voisi tarkistaa että lämmitys pelittää. En usko että vaikuttaa asiaan mutta rele on aika simppeli peli, se joko toimii tai ei.

 

Muita syitä rikkaaseen seokseen voi olla myös lambda-anturi ja liian korkea b-paine.

Link to comment
Share on other sites

Korjaamon laskussa ei ollut lämpötila- anturin hintaa merkittynä lainkaan vaikka sanoivatkin sen vaihtaneensa. Onko kenelläkään kokemusta pystyykö anturin vaihtamaan irroittamatta imusarjaa? Korjaamokäsikirja kehoittaa irroittamaan imusarjan. Tilaa on todella vähän ja imusarjan irroituksen jälkeen luulisi myös tarvitsevan uusia tiivisteitä..? Täytyy vaihtaa se anturi itse vaikka toiseen kertaan, niin saapahan varmuuden yhden osan toimintaan.

 

Kiitokset jo tulleista vastauksista.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nyt lämpötila-anturi toimii ja pakokaasupäästöt oli kunnossa. Sähköasentaja kytki valojen ja vilkkujen kytkennät uudelleen ym. liitoksia. Nyt polttoaineen kulutus on ollut matka-ajossa (110km/h-3500rpm)7.3-7.5 litraa! Aiemmin se oli n.9.3l/100km. Suoranaisesti vika ei selvinnyt, mutta nyt auto pelittää, käy ja kukkuu. Kulutus lienee Minille normaali? Kiitokset kaikille vinkeistä ym.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...