Jump to content

tehohäviö


Guest mini1380
 Share

Recommended Posts

Guest mini1380

Sitä meinasinkin että ero on varmaan lähinnä teoreettinen jos kaikki muut laatikko/ensiöveto on jo suoraa. Meinasin vaan jos joku olis joskus tommosen esim. rullilla testannut? Eiks laakereihin kohdistuva rasitus ole kumminkin pienempi, kesto parempi?

Link to comment
Share on other sites

tehohäviöistä en mene sanomaan, mutta vinohampainen laatikko on hiljaisempi (eli desibeli-vihaajia varten) Oma mielipide on: MIKÄÄN EI VOITA SUORAHAMPAISEN SOUNDIA!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Vastaan omalta osaltani, vaikka en pohjia myöten ole asiaan perehtynyt. Tuossa jo tulikin esille laakerikuormitus, koska se on se varsinainen syy, miksi kovilla tehoilla rallissa ja radalla suosittiin suorahampaista laatikkoa. Viistohampainen hammaspyörä aiheuttaa päittäiskuormitusta akseliin, joka pitää ottaa vastaan päittäislaakerilla. Vaihteisto suunnitellaan alunperin jotain teholuokkaa varten (Minissä n. 40 hv:n teholle), kun tehoa nostetaan nousee väkisin myös päittäiskuorma, kunnes tulee vastaan päittäislaakerin kestävyys.Totta kai muutkin laakeripaineet nousevat. Tämä suorahampaisen soundi tulee siitä, että hammas irtoaa vastahampaastaan kerralla ja seuraava ottaa voiman vastaan.

Viistohanpaisessa voima poistuu ikäänkuin hampaan päästä ja siinä on hammaskosketusta koko sillä alueella, jolla hampaat ovat lomittain (jatkuva kosketus). Viistohampaisen tehohäviö johtuu osittain tästä. Äänettömäpi käynti johtuu taas nimenomaan tästä.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Jatkan vielä. Citroenilla joskus kauan sitten keksittiin nuolihammaspyörä, jossa yhdistettiin viistohammaspyörän äänettömyys ja suorahampaisen ominaisuus, jossa päittäisvoimia ei tule. Tästä Citroen otti mainoslauseen "äänetön vaihteisto" ja laittoi väkäset keulaan nuolihammaspyörien merkiksi. Citikka kulkee viistohammaspyörien välityksellä nykyään, mutta V-merkit keulaan jäivät. Nuolihammaspyörä olisi hyvä, mutta erittäin hankala ja kallis valmistaa. Nykyvaihteistoissa on muovipyöriä ja automatiikkaa niin paljon, että ei edes erikoispajat uskalla ryhtyä moisia korjaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Vastaan omalta osaltani, vaikka en pohjia myöten ole asiaan perehtynyt. Tuossa jo tulikin esille laakerikuormitus, koska se on se varsinainen syy, miksi kovilla tehoilla rallissa ja radalla suosittiin suorahampaista laatikkoa. Viistohampainen hammaspyörä aiheuttaa päittäiskuormitusta akseliin, joka pitää ottaa vastaan päittäislaakerilla. Vaihteisto suunnitellaan alunperin jotain teholuokkaa varten (Minissä n. 40 hv:n teholle), kun tehoa nostetaan nousee väkisin myös päittäiskuorma, kunnes tulee vastaan päittäislaakerin kestävyys.Totta kai muutkin laakeripaineet nousevat. Tämä suorahampaisen soundi tulee siitä, että hammas irtoaa vastahampaastaan kerralla ja seuraava ottaa voiman vastaan.

Viistohanpaisessa voima poistuu ikäänkuin hampaan päästä ja siinä on hammaskosketusta koko sillä alueella, jolla hampaat ovat lomittain (jatkuva kosketus). Viistohampaisen tehohäviö johtuu osittain tästä. Äänettömäpi käynti johtuu taas nimenomaan tästä.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Suorahampaisen laatikon edut kilpakäytössä ovat suurimman osan tiedossa ja OK, mutta alkuperäinen kysymyshän koski suorahampaista PERÄVÄLITYSTÄ.

Koko Minin aktiivi kilpailuaika oli käytössä vain vinohampaiset perävälitykset, kaikissa lukkoperissä ja välityksissä, enkä muista niissä suurempia ongelmia olleen. Nämä suorahampaiset lukolliset perät ovat myöhempiä tulokkaita Miniin. Ehkä 80 luvulla ? Varmaan niistä joku hyöty saadaan, mutta en itse olisi valmis maksamaan sellaisesta yhtään ylimääräistä.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Kyllä olet oikeassa levyj. Ei mineistä perät hajonneet vaan, jos jotain hajosi, niin ensin hajosi se pieni ensiövedon välipyörä tai laatikosta jotain. Minin laatikkoa ja perää on vahvistettu tehtaan toimestakin useaan otteeseen. -65 1. ja peruutusvaihde synkronoitiin ja samassa yhteydessä suurennettiin sisäänmenoakselin laakeria, joka sai tyypin MJ 2. Aineita parannettiin, sivuakselin neulalaakeria pidennetiin, perän isot kuulalaakerit muutettiin HEAVY DUTY typpisiksi vakiossakin. Kaikkea tuollaista pentä hiontaa. Olen kyllä samaa mieltä levyjarrun kanssa, että perän tehohäviöt ovat aivan olematomat suora- tai viistohampaisen välillä.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Vinohampaisiapa ei tahdo enää uutena saada,eikä käytettyjä välityksiä tunnu löytyvän. Onko kokemusta kestääkö vakio välitykset jos ne koneistaa lukkoon sopiviksi vai tuleeko karkaisunpoistumis ongelmia. Jos joltain löytyis 4.1-4.3:1 lukkoperän välityksiä niin olisin kiinnostunut?

Link to comment
Share on other sites

Ymmärtääkseli orggisvälityksiä on koneistettu lukkoperään sopivaksi niin että on ensin hehkutettu ratas pehmeäksi, koneistettu ja sitten karkaistu uudelleen. Toinen vaihtoehto on jos pajalta löytyy teräpalat (boorinitridi) karkaistulle kamalle. Ollisen Mara saattaisi tietää asiasta tarkemmin, olisko jollain TRE:n suunnalta yhteystietoja ?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Ollisen Maran henk.koht. puh.no. ei nyt löydy mistään, mutta Kolari Maalaus OY p. 03 2652215 numerosta saa häneen yhteyden. Hän varmasti tietää näistä jutuista, ehkä on myytävänäkin jotain.

Vinohampaiset ovat varmastikin kalliimpia valmistaa, siksi niitä ei tehdä !?

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

On ainakin tiedossa yks tollanen muutettu perävälitys joka oli alkanut murtumaan pulttien kohilta. Olikohan tekovika vai olisko noi alunperin lukolle tarkoitetut rattaat vahvempia/parempaa matskua?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Reilu vuosi sitten kaupittelin tollasta alkuperäistä lukkovälitystä 100:lla eurolla, eikä meinannu kellekään kelvata. Meni sitten kumminkin Historicki radalle.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...