Jump to content

Lasien asennus


Guest kaunotar
 Share

Recommended Posts

Guest kaunotar

Kun ootte asentanut laseja paikoilleen ja tietty ootte käyttänyt narua siinä apuna.

Kumman kautta ootte sen narun pois vetäneet sisä vai ulkopuolelta.

Tuskin siinä muuten mitään eroa on mut jos tiiviste kärsii siinä viimeisissä senteissä, niin olisko sisäpuoli silloin parempi????.

Link to comment
Share on other sites

Guest kaunotar

No tuli nuo lasit kaivettuu tuolta vintiltä alas ja todettuu et tiiviste on sen mallinen et sisäkauttahan se naru kuuluu pois ottaa, mut ootteko laittanu jotain tiivisteen väliin. Vanhassa ikkunassa ja tiivisteessä oli jotain mustaa tahnaa. Sikafleksii tai mitä nyt liekään.

Link to comment
Share on other sites

Kun nyt aiheeseen päästiin niin kertokaas miten lasien irroittamisesta ja takaisinlaitosta selviää helpoiten, en ole koskaan niitä irroittanut. Tarkoitan siis tuulilasia ja takalasia. Tai no, samallahan joku vois selventää helpoimman tavan irroittaa sivuikkunat mallia veivi..

Miten toi narulla takaisin laittaminen käytännössä tapahtuu, jos multa säästyis muutama tunti pään raapimista.

Link to comment
Share on other sites

Guest kaunotar

Tuuli ja takalasissa on sellainen kiristys panta siinä tiivisteen keskellä. Hae se pannan päät ja revi pois. Sitten sisäpuolelta painat varovasti jostakin kulmasta tasasesti, niin tiiviste irtoaa kyllä aika helposti. Vältä ruuvarin käyttöä ja jos on pakko niin laita jotain pehmustetta väliin. Noista veivilaseista en mene sanomaan mitään kun ittellä on liuku ikkunat. Taka sivulaseissa ei tollasta kiristys pantaa näkojään olekkaan. Itsellä lahti pois helposti kun taas painoi tasaisesti jostakin kulmasta.

Link to comment
Share on other sites

Guest kaunotar

Juu ja se naru juttu jäi kertomatta. Siis laitat tiivisteen paikoilleen siihen ikkunaan ja sitten laitat sopivan vahvuisen narun sinne huulloksen väliin mikä tulee siihen koria vasten (tiivisteessä) ja sen jälkeen kohdistat ikkunan paikoilleen siten, että alareuna kannattee laittaa ensin. Muista että ne narun päät on ja siellä alapuolella. Sitten olis hyvä olla joku kaveri painamassa sitä ikkunaa varovasti vasten autoa, kun sinä vedät sieltä sisäpuolelta sitä narua pois, niin että se tiivisteen huuli muljahtaa sinne sisäpuolelle. En tiä oliko hyvin selitetty mut laita posti osoitteesi niin lähetän muutaman kuvan asennuksesta. Kunhan saan selville et onko sinne ikkunan ja tiivisteen väliin laitettava viä jotain sikafleksii. Asennus tapahtuu ehkä lauantaina tai sunnuntaina.

Link to comment
Share on other sites

Guest kaunotar

Vielä tohon ekaan ja toiseen kohtaan, että takasivulaisen tiivisteet on ainakin sellaiset malliltaan et pitää ottaa sisäkautta naru pois. Mut miten on tuuli ja takalasi.

Link to comment
Share on other sites

Tuulilasi ja takalasi naru sisäkautta pois. Monesti kannattaa käyttää jotain liukastetta helpottamaan tiivisteen muljahtamista paikalleen. Viimeksi laitoin Clubmanin takalasin naraun kanssa ja homma oli melkoista painimista, takanurkkien uudet verhouspaneelit oli aika paksut eikä tiiviste meinannut pullahtaa mitenkään paikoilleen (paneelin nurkat menee tiivisteen alle). Tuulilasin laitoin siten että uusi tiiviste eka koriin kiinni ja lasi sitten tiivisteeseen. Meni paljon helpommin. Vanhat tiivisteet tahtoo olla kovaa korppua ja jos ovat vähänkin halkeilleet niin kannattaisi uusia.

 

Ovien veivi-ikkunalasit lähtee irti ruuvaamalla veivimekanismi irti ovesta (4 ristipääruuvia) ja ujuttamalla mekanismi pois ovesta ja lasin alaosassa olevasta liukukiskosta. Sen jälkeen lasi nostetaan yläkautta pois.

Link to comment
Share on other sites

Guest kaunotar

Jahas, mut laitoitko jotain esim sikafelxii tai muuta sinne ikkunan ja tiivisteen väliin, voi olla et entinen omistaja on ottanut noi lasit joskus pois ja laittanut vanhat tiivisteet ja sen johdosta siellä on jotai mustaa tiiviste massaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest samuli.koivusalo

miniin en ole vielä ikinä tuuli enkä takalasia laittanut,mutta muihin autoihin kyllä enkä ole ikinä sikalexiä käyttänyt,ehjä tiiviste pitää kyllä ilman sitäkin ja se sian käyttö on muutenkin tosi sotkuista hommaa....En suosittele....

Link to comment
Share on other sites

Kiristyslistan näpäsin pois paikaltaan kun viimeksi laseja ihmettelin, yritin varovaisesti työntää takalasia kulmasta irti mutta nihkeesti tuntui lähtevän enkä yksin uskaltanut kauheasti murjoa. Mutta ilmeisesti mitään oikotietä ei ole vaan se on vaan pakotettava pois paikaltaan..

Narun merkitys selvisi tällä, kiitos siitä.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Minä en ainakaan ole koskaan touhunnut narujen kanssa. Tiiviste ensin koriin ja lasin alareuna valmiiksi uraansa ja painetaan kevyesti lasia ja pyörereunaisella työkalulla avitetaan lasi tiivisteen väliin. Näin laittoi ammattimieskin lasin paikalleen yksin parissa minuutissa. Vähän jotain liukua voi laittaa tiivisteeseen. Mitään sikaflexi ym. mömmöjä ei kannata laitella mihinkään väleihin, jos ei halua sotkea itseään,lasia,tiivistettä ja autoa. Lasin ja tiivisteen välistä ei ole itsellä koskaan vuotanut. Jos korin ja tiivisteen välistä vuotaa, niin kiilanauha irti ja kierretään tiivistemassaa terävällä kärjellä korin ja tiivisteen väliin. Kiilanauha paikalleen ja pyyhitään yli turvonnut massa pois. Eikä vuoda !

Link to comment
Share on other sites

kävin vilkasemasta minisparesista uutta tuulilasin tiivistettä ja kuvauksessa oli melko yksiselitteisesti sanottu "DO NOT USE THE STRING METHOD BECAUSE IT STRETCHES AND TEARS THE RUBBER"

Link to comment
Share on other sites

Guest kaunotar

Jep. Laitoin äsken takasivulasin paikoilleen. V####u mikä punnertaminen. Mut meni kuiteski tunnin puskin otsa märkänä. Taka ja taka sivulasin välissä on toi pystytolppa ja siinä se pahvi. Tuli tehtyy uudet kun oli vanhat niin pahat. No nyt ne on hiukan paksummat ku alkuperäset. KYLLÄ AHISTAA. Tosiaan jotain liukkaria olis hyvä käyttää.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...