Jump to content

Ristimitta


Guest kaunotar

Recommended Posts

Tästä aiheesta oli jo aikaisemmin keskustelua, mutta en viitsinyt laittaa sitä samaan kohtaan, ettei mene asiat sekaisin. Eli, sain tänään pyörät paikoliieen ja kuskin puolen takaregas on vinossa, hätäsesti mitattuna noin sentin luokkaa, voi olla enemmänkin. ristimittoja en ole vielä mittaillut. En keksi mitään järkevää selitystä miksi toi heitto voi olla. En ole hitsaillut mitään sieltä mihen sen kelkan etupää tulee kiinni. Takaluukkun pohjaa jouduin hitsailemaan, mutta siellä luukussa kun on ne pokatut pellit, missä on ne kelkan takapään kiinnitys reijät, säilyivät alkuperäsillä paikoilla. Nuo reijät oli tän uuden kelkan kanssa pielessä kuskin puoli noin puolen reikää ja apukuskin puoli oli noin puolitoista reikää pielessä. Voiko tuo takakelkka olla fiasko. No tuon ongelmanhan saa poistettua niillä takatukivarren säätö osalla. Vai onko jollain muuta mielessä. Ja miten on muilla uusi takakelkka sopinut paikoilleen.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä vika on niissä takatukivarren kiinnityspaloissa, niitten reikien paikat heittää ainakin näissä tarvikelkka malleissa miten sattuu. Kyllä takapyörien asennon saa korjattua säätöpalikoilla kohdalleen.Aika paljon sulla oli kelkan kiinnitykset pielessä takapäässä, uusitko kiinnityspalikoitten kumit? Nekin voi uutuuttaan aiheuttaa epäsopivuutta. Kaikki pyöränkulmat vaan kunnon säätölaitteilla kuntoon, niin OK.

Link to comment
Share on other sites

Juu kiitoksia vaan vastauksesta. Tossa mittailin hiukan ristimittoja ja tuli seuraavia tuloksia. Ristimitta takakelkan takimmasta kiinnikkeestä etukelkan etummaiseen kiinnikkeeseen. 2835 ja toinen oli 2835, mutta kun mittasin saman puolen kiinnikkeet etummaisesta takimmaiseen niin kuskin puoli oli 2715 ja appari puoli oli 2723. Mittavirhettä voi olla puoleen ja toiseen. Mittapisteet hain niin, että luodilla kiinnitys pultin kannasta piste lattiaan ja maalitusilla tuli toi piste tehtyä ja siinäkin tulee helposti milli kaks suuntaansa. Sitten mittasin takapyörät keskenäänn niin ne auraavat 10mm. Sitä en vielä saanut mitattua, että onko se vaan toinen pyörä mikä on vinossa. Silmällä kun katsoo niin näyttää, että kuskin puolen takarengas on se sentin aurauksella. Takakelkka ja etukelkka oli muuten keskilinjaan nähden puolen sentin sisällä.

Link to comment
Share on other sites

Vaikuttaa ihan hyvältä korilta. Ne ulkokulmat vaan tahtoo olla vähän painuneita jos vaikka koria on kolhittu. Apurunkojen poikittaispalkkien keskinäinen asema on tärkeä. Takapyörien tukivarret ovat jonkinverran säädettävissä. Takapyörissä pitäisi olla lievä auraus. Takatukivarsien kulmakiinnityspalan reikiä voi joutua muokkaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Osaatko sanoa kuinka paljon taka pyörät kuuluvat aurata.

Ja onko mistään kotoisin jos laittaa sinne takatukivarren ja kelkan väliin mella levyjä. Kun sitä auraavaa pyörää siinä suoralla kulmalla mittailin niin millin levy siellä kulmapalan välissä siirtää renkaan kulmaa jo useampia millejä.

Link to comment
Share on other sites

N. 3 mm aurausta on sopiva. Itse olen käyttänyt tätä "levy" konstia, ja on pyörät pysyneet paikoillaan. Rallipelissä säädettiin niin, että irroitin takatukivarsien kiinnityspalasta akselin reijän ympäriltä sen vahvikepalan ja vinguttelin reijän isoksi. Sitten tein uuden vahvemman vahvikepalan ja jämptin reijän, ruuvasin osat kiinni niin,että tukivarsi pääsi nihkeästi liikkumaan. Säädettiin penkissä kulmat kohdalleen ja samalla hitsasin vahvikepalan kiinni. Sen jälkeen mutteri kireälle.

Saiko tästä mitään selvää ?

Link to comment
Share on other sites

Juu sain selvän mitä tarkoitit. Taidan toimia samalla tavalla. Mutta joskus myöhemmin. Sitten kun on pyörien kulmien säätö ajankohtaisempi asia, joskus ens kesänä????, kenties.

Nyt mennään seuraavaan työvaiheeseen.

Kiitos taas vastauksesta. Palaillaan taas, Varmaan hyvinkin pian.

Link to comment
Share on other sites

Taka-apurunkoa ja jousitusta kun säätää, niin se takatukivarren sisempi akselipiste on ikäänkuin kiinekohta. Näiden pisteiden linja on kiinteä ja pitäisi olla pyörien (pituus) keskilinjan kanssa kohtisuorassa. Ulompi kiinnityskohta vaikutta niin, että etu/taka suunnassa muuttuu auraus ja ylös alas suunnassa sivukallistuma. Symmetrisyys on kuitenkin yhtä tärkeä. Ajatellaan vaikka että vasen takapyörä on pituussuuntaan +-0 ja auraus on vaikka 2mm., niin pyörät ovat aikalailla poskellaan, vaikka auraus näyttäisi olevan paikallaan. Nelipistesuuntaus on hyvä tehdä.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...