Jump to content

Ylätukivarren iskarin pultin reikä

Recommended Posts

Guest kaunotar
Posted

Minini on mk2 69 vuosimalli

ja neste jousilla. Nyt on tarkoitus muuttaa jousitus kumijousiin ja laittaa iskarit. Mutta kun tuo ylätukivarren pultin reikä mihen se iskarin pitäisi tulla kiinni on noin 8mm, tuumissa mitä lie. Ja kun siinä iskarissa on noin 10mm reikä, miten ootte tehneet.

Ootteko karkeesti poranneet isomman reijän vai jotain pulttivirityksiä 8/10mm.

Guest kaunotar
Posted

Tohon aikasempaan viälä lisäys, et voihan sen reijän tavallaan siirtää pellin paloilla siihen ylätukivarren yläpuolelle, mut kun siinä kohtaa on se rajoitin kumi. Ja tässä tapauksessa iskari kulkisi suoraa linjaa ylös siitä ylätukivarren päältä, kun taas noissa projektikuvista katselee niin se iskari kulkee siinä ylätukivarren sivusta sinne ylä kiinnikkeeseen

Posted

Pultin koko hydron ylätukivarressa on 5/16" ja kumijousisessa 3/8". Itse porasin aikoinaan sen reiän isommaksi ja käytin alkuperäistä kiinnityspulttia. Hae työkaluliikkeestä 9,6 mm poranterä ja poraa reiät isommaksi.

Guest rampe_58
Posted

970s puhuu asiaa. Toinen vaihtoehto on käyttää kumijousisen ylätukivartta. "Pellinpalat" haiskahtavat viritykseltä en suosittele. Se akselitappi on Engelsmannille epätyypillinen ja terästä, vähän parempaa ainetta siis. Kierteet tapissa UNF fiini kierre.

Guest mgbgt67
Posted

Kannattaa harkita rampen mainitsemaa kumijousisen ylätukivartta koska "jousitussuhde" on erilainen. Hydro ylätukivarrella jousituksesta tulee melkolailla kova.

Guest kaunotar
Posted

Jaahas, mut nyt kiinnostais tietää et miten kova siitä tulee kun ei ole vielä kokemuksia kummastakaan jousituksesta siis hydro:stä tai kuivasta eikä varsinkaan hydron ylätukivartisesta kuivasta jousituksesta. Ja sitte viälä et mitä eroo niissä on keskenään ja miten niitä mahtaa löytyä käytettynä.

Posted

Mulla on itsellä ollut hydro jousitus, jonka muutin vuosia sitten kumijousille. Eli hydron pussit veks ja kumijouset tilalle. Kelkat, tukivarret yms heepelit ovat hydrosta. En osaa arvioida onko se sitten kovempi, ainakin se on kovempi kuin alkuperäisillä k**ipusseilla. Makuasia, mua ei ole häirinnyt. Orggiskelkat ovat edelleen kunnossa joten en ole viitsinyt etsiä kuivia kelkkoja tilalle.

Hydron ja kumijousituksen ylätukivarret ovat muuten päälle päin samanlaiset mutta kuulatappi on eri paikassa. Se aiheuttaa sen että vipusuhde on erilainen.

Guest rampe_58
Posted

Niin se on ja sen kuulatapin paikka vaikuttaa jousituksen jäykkyyteen ja jonkinverran myös korkeuteen. Vipusuhteen voi helposti laskea. Tämä etupään tukivarsi on yksivipuinen ts. voima ja vastavoima ovat samassa varressa trumpettia sopivasti luhentämällä saadaan jousitusta laskettua ja sopivia säätölevyjä asentamalla kuulatapin ja trumprtin väliin maavara nousee. Takapään tukivarsi on kaksivipuinen ts. akselipisteeseen nähden voima ja vastavoima ovat eri varressa. Laskentakaavat löytyvät peruskoulun yläasteen fysiikan kirjasta.

Guest kaunotar
Posted

Juu niin vähän meinasinkin mut ei kai mun mitää säätölevujä tarvi asennella kun mulla on ne hi-lo sydeemit. Voipi olla teille kokeneille yksinkertaisia juttuja mut siitä kun omani purin on kohta kolme vuotta aikaa ja nyt pitäs kasailla eikä millään muista et mitä oli missäkin välissä.

Kiitoksia taas kovasti.

Guest levyjarrut
Posted

Koska sulla on hi-lot, niin kasaat vaan normaalisti ja säädä mieleisellesi korkeudelle. Mitään väliprikkoja tai laskemisia ei tarvita.

Kumijousissa on keskenäänkin eroa kovuuksissa, eli se ei ole kovin olellinen asia.

• Create New...