Jump to content

talvisäilytys


Guest witick
 Share

Recommended Posts

Guest levyjarrut

Kaikenlainen suolapitoinen kauas autonkorista !!

Esimerkkinä jos vie auton vanhaan latoon, jossa on suolattuja heiniä ja kosteutta, johan ruostuu.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Kaikki se mikä sitoo kosteutta paitsi MERISUOLA on hyväksi. Mikä tahansa ilmava kuiva tila jossa on muutakin, esim. polttopuita tai suolattomia heiniä (lämpötilaerojen tasaamiseen) käy lostavasti ajoneuvon sälyttämiseen. Peittämiseen suosittelisin kaksikerros-peittoa. Pohjalle kosteutta ja lämpöä tasaava puuvilla tai pellava esim. lakana, sen päälle eristykerros niin ettei linnun jätökset ja muu tippuva kosteus pääse perille (vahakangas). Sisälle autoon tai MP:n ympärille rasioita, joissa on silicageeliä. Takaikkunalle yksi etujalkatilaan yksi ja talvella pitää käydä jarrua painamassa pari kertaa. Hiiriä ja muita elukoita vastaan onkin sitten vaikeampi tapella ne, kun jyrsivät pehmusteita ihan huvikseen.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Vanhaan hyvään aikaan kirkkokiesit säilytettiin tallin vintillä ja elävistä piti huolen vintillä asuva kissa. Niissä oli nahkapäälliset ja olkea pehmusteena, silti kärryt kestivät vuosikymmeniä.

Link to comment
Share on other sites

Asuntoautojen ja veneitten omistajat käyttävät merisuolaa kosteuden kerääjänä(totta vai tarua)mutta ei ilmeisesti toimi henkilöautoissa,jos toimii yleensä ollenkaan?

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Lämpötilaeroista sen verran, että tuossa pari vuotta sitten tein yhden 1000 ccm:n koneremontin kotona tallissa, vaatimaton puolilämmin tila,lämmitetään vain tarvittaessa. Sain koneen kokoon ja trukkilavan päällä sitä koekäyttelin ja purin koneen sitten maalausta varten ja jätin siihen. Tallista lämmöt pois eihän siellä mitään lämpöä tarvita. Ensin tuli kovat pakkaset varmaan -25 ja päälle suoja. Menin katsomaan moottoria, niin se oli varmaan tuuman paksuisessa huurteessa. Ilmat lämpesivät ja kone oli kylmä, niin kosteus tiivistyi pintaan. Tämän takia pitäisi lämpötilojen vaihtelut saada mahdollisimman hitaiksi, ettei kosteus tiivistyisi. Tämä oma rojekti oli yli 2o vuotta puuvajassa ilman peittoa ja aivan hylyn hallussa eikä se ollut ruostunut luuri ollenkaan lisää. sisustuskin oli säilynyt homehtumatta.

Link to comment
Share on other sites

Guest morris66

kosteuden kerääjänä talvisäilytyksessä esim.veneissä käytetään mm. kosteuden keräys "palloja" joissa ilmasta kosteutta imevänä ainesosana on CaCl2 eli calsiumkloridi.

Calsiumkloridi on synteettistä eli teollisesti valmistettu suolaa jota käytetään mm. sorateiden pölyntorjunnassa.

Eli suolalla voidaan "imeä" kosteutta ilmasta tehokkaasti, mutta ei mineraali tai merisuolalla!

Link to comment
Share on other sites

Asia varmistettu tänään laborantilta ja calsiumkloridin veden sitomis kyky on eriomainen.

Meri suolan sitomiskyky on heikko.Tulipahan tämäkin asia nyt selväksi,foorumi toimii

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest rampe_58

Calsiumcloridi on samaa ainetta, kuin on niissä pienissä pusseissa, joita on mm. elektroniikkalaitteiden pakkauksissa. Sellaista raetta, jota saa ämpärikaupalla ostettua. Silicageeliksi olen sitä kuullut nimitettävän. Lienenkö väärässä??? Sitä raemaista ainetta on kuitenkin saatavissa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kokeilkaa piruuttaan kissanhiekkaa astiassa. Plus tietty kumimatot veks ja ikkunat noin 5mm auki. Kannattaa laittaa auto pukeille tai käyttää eri renkaita talvisäilytyksen aikana, ni ei tuu tasaisia kohtia renkaisiin (vaikka asia korjaantuu jo ekan ajon aikana kun renkaat lämpenee)

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...