Jump to content

Jakopään öljyvuoto


Guest make74
 Share

Recommended Posts

Guest make74

Mikähän olisi parastapa tiivistää lohkon ja jakopään pohjalevyn väli ? meinaa vuotaa öljyä todennäköisesti sieltä suunnasta. On tullu koetettua vaikka mitä, mut eiku meinaa tulla öljyt läpi.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Taitaa olla aika yleinen vaiva.

Vaikka kuinka huolellisesti yrittää asentaa huulitiivisteen, niin aina vähän tihkuu ?!

Joskus vikaa voi myös olla pohjalevyssä. Pienikin kierous aiheuttaa vuotoa.

Kuuntelen myös hyviä vinkkejä mielenkiinnolla.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Öljyksi kannattaa Minissä valita kesäkäyttöön aina 20W-50. Pysyy paineetkin paremmin kuumana, eikä mene ihan liruksi. Vanhat ohjeetkin suosittaa niin.

Ite käytän Nesteen 20W-50 ja hyvin toimii.

Link to comment
Share on other sites

Guest make74

Koneremppa tuli tehtyä viimetalvena ja on tullu ajeltua 10w-40 öljyillä nyt noin 1600 km. Paineet on noin 3 kg. lämpimänä tyhjäkäynnillä.Pitänee

vaihtaa noi 20w-50 oilit, jospa ne pysyis paremmin sisällä. Muut tiivisteet pitää, mutta tuo nokka-akselin kohdalla oleva tiivistyspinta meinaa fuskata juuri lämpimillä öljyillä.

Link to comment
Share on other sites

Ootko varmasti kasatessa laittanut samat pultit samoihin paikkoihin sillä jos koppaa laittaessa pultti pääsee pohjaamaan lohkoon niin johan vuotaa öljyä. Ite oon tehnyt näin ja uudelleen kasauksen jälkeen rupes pitään. Niissä pulteissa on pituuseroja jonkun verran.

Link to comment
Share on other sites

Guest make74

Mulla fuskaa lohkon ja jakopään pohjalevyn välinen tiivistyspinta. Sehän on kiinni vain nokka-akselin päätylevyn pulteilla,kampiakselin alapuolella olevilla kahdella pultilla, vesipumpun alapuolella olevilla kahdella isommalla pulteilla ja muutamalla pultilla, jotka tulevat jakokopan läpi lohkoon kiinni(jotka on saman mittaisia)

Link to comment
Share on other sites

Joo, ymmärsin asian mutta se yläreuna voi vääntyä auki jos kopan pultit on liian pitkät ja ottaa lohkoon kiinni. Tätä meinasin ja muuta korjaus keinoa ei taida olla kun ottaa auki ja putsata ja laittaa uusi tiiviste liiman kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Guest make74

Kyllä pitäis olla pultit oikeassa järjestyksessä, mutta pitää vielä tsekata kunhan pääsee auton kimppuun. Kiitoksia tiedoista...mikähän olisi pätevää tiivisteliimaa, itse olen käyttänyt jotain loctiten oranssia mössöä.

Link to comment
Share on other sites

Guest olivia

Aloittelija on nyt pulassa: eilinen muutaman kilometrin ajo päätyi tienposkeen, kun pakoputkesta tuli sinistä savua ja konepellin alta paksua valkoista savua. Öljyä oli kaikkialla konehuoneessa. Starttaaminen paljasti komean öljysuihkun, joka tuli aikalailla suoraan ilmanputsarin alta. Ovatko tiivisteet kyseessä vai olisiko viime viikonloppuinen ylätukivarren takaisin asetteleminen voinut ravistella jotain pois paikoiltaan?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Öljysuihku konehuoneessa ja valkoinen savu ,voisi selittyä öljynpainemittarille menevän letkun irtoamisella tai hajoamisella.

Oletko varma ettei sinistä savua pakoputkesta tullut jo aiemminkin?

Link to comment
Share on other sites

Suoraan ylöspäin suuntautuva öljysuihku tulee ilmanputsarin paikkeilta koneen takaa. Siellähän ei käsittääkseni pitäisi olla minkäänlaisia öljyletkuja. Kuulin pelottavan arvion: mäntä mennyt, huohotus, öljyt pihalle... Jos näin on, voisitteko neuvoa jonkin korjaamon, jossa saisivat koneen kuntoon? Ja paljonkohan moinen operaatio mahtaa maksaa?

Link to comment
Share on other sites

Jos "öljysuihkulla" tarkoitetaan voimakasta huohotusta niin ei sieltä välttämättä ole mennyt kuin kansipahvi jolloin korjaus ei välttämättä paljoa maksa. Jos mäntä palasina niin kone+laatikon pois purkaminen ja täydellinen läpikäynti. Voit arvata mitä tulee hinnaksi jos pelkkä työ on luokkaa 60e--->/tunti + tietty osat ja koneistukset. Tämä siis jos itse ei pysty tekemään mitään. Luulisin että 10h on lähellä työn osalta jos edes riittää, siihen sitten osat n.200e jos edes riittää ja koneistukset toinen n.200e eli tolla pysty laskee jo n.1000e..Toi 1ke ei edes riitä lähelle nykyisissä täydellisissä moottorikorjauksissa jos työt joutuu teettämään..

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Oli vika mikä tahansa, niin ei se nyt kovin vaikea pitäisi olla paikallistaa, jos vaan joku joka asioita ymmärtää kurkistaa pellin alle.

Jos moottorissa on todella käynyt ns. täystuho, niin ei sitä ulkopuolisella paljon kannata purkauttaa.Voi olla ettei sitä edes pysty korjaamaan. Tuntiveloitus korjaamoilla n. 50 e tai enemmän ! Etsi toimiva kone, niitähän myydään näilläkin palstoilla aika sopivasti.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...