Jump to content

1275:en suoritusarvoista ja mittarivirheestä


Guest soppa
 Share

Recommended Posts

Guest soppa

Elikkäs olisin kiinnostunut tietään millaisia suoritusarvoja tuolla 1275:lla koneella on? Saisi hiukan vertailua, onko kone iskussa vai vähän siellä päin... Tietysti kaikki pienet "viritykset" vaikuttaa mutta kaikillahan on vakio ;)

 

Miten nopeusmittarin saisi näyttämään suurinpiirtein oikein? Mulla heittää melkein + 20km/h todelliseen nopeuteen. 10" renkaat on joten olisiko mittarinvaijeri kulunut vai missä olisi vikaa?

Link to comment
Share on other sites

Ennen vanhaan mittarit oli trimmattu tietylle välitykselle mutta sittemmin on saanut erilaisia hammaspareja vaihdelaatikon päähän. Vaijerin kuluminen ei tietääkseni vaikuta asiaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest soppa

Olisiko sillä sitten vaikutusta, että alunperin on ollut 1000 kone ja nyt ed. mainittu. Olisiko mahdollista, että olisi 1000:en välitykset?? Pystyykö mitenkään korjata asiaa?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Mittarikorjaamolla, esim Tampereella Palanto, pystytään mittari kalibroimaan. Hommasta on aikaa yli 15 vuotta, en tiedä kuinka kiinnostuneita ovat nykyisin vastaaviin töihin. Rahallahan kaikki onnistuu.

Link to comment
Share on other sites

Pelkkä konenvaihto ei vaikuta asiaan jos laatikko on edelleen tonnisesta. Onko sulla tarkempaa faktaa siitä, mistä 1275 kone ja laatikko on, mikä peränvälitys laatikossa on ? Tonnisissa on suurimmassa osassa 3,44 välitys. Näyttääkö liikaa vai liian vähän ?

Link to comment
Share on other sites

Guest soppa

Ei ole tarkempaa tietoa, moottorin koodi alkaa 12h ja kaasari on HS4, laatikosta ei ole mitään tietoa... Mistä näen tai tiedän mikä perävälitys tossa on?! Mittari näyttää siis n.20km/h yli todellisen, mitattu vielä GPS:llä joten aika tarkka pitäis olla.

Link to comment
Share on other sites

Se onnistuu esim. siten että laitat nelosvaihteen päälle.

Merkitset eturenkaaseen liidulla kohdan kello kuuteen.

 

Sitten siihen urheilusuoritukseen. Vaihde päällä ja kone sammutettuna tuuppaat autoa niin että moottori pyörähtää yhden kierroksen. Yksi tapa on yrittää tihrustaa vauhtipyörän ajoitusmerkkiä, toinen on merkitä kampuran hihnapyörään liitumerkki.

 

Jos pyörä pyörähtää 4 kertaa kun mosa pyörähtää kerran on välityssuhde 4:1.

 

Vähän epämäärisempi konsti on katsoa koneen kierrokset satasen vauhdissa. Rengaskoon perusteella voi sitten laskeskella mikä välitys olisi lähimpänä totuutta.

Link to comment
Share on other sites

Guest soppa

Vielä noista suoritusarvoista, jos joku voisi kertoa jotain omastansa. Välitykseen liittyen vielä, mulla on noin 85km/h vauhdissa kierroksia n.3500!! voisiko tästä päätellä jotain? Tietysti mittari ei varmaan täysin tarkka ole mutta hiukan huolestuttaa jos ajelee 100km/h niin kierroksia on aikalailla....

Link to comment
Share on other sites

Guest jiikoo

Mulla kierroksia manuaalin mukaan 3333, kun nopeus 111km/h. Mittari näyttää noilla kierroksilla hieman yli 120 (arviolta 122-123), joten manuaali pitää paikkansa. Tuo on yleensä maksiminopeus, mitä viitsii ajella. Kiertäähän kone iloisesti yli 6000, joten ei tuo sinällään vielä paljoa olisi.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Tuossa taannoin meidän paikallinen lievästi museohenkinen kelloseppä kalibroi Minin mittarin. Se tehtiin niin, että irroitettiin mittarivaijeri, kiinnitettiin osoitin vaijerin päähän ja työnnettiin autoa niin, että osoitin pyörähti 10 kertaa. Mitattiin etenemä ja pyörien kierrokset, siitä laskemalla mittarin kierrokset/min. mittaria testatiin kellosepän sorvissa. Säätö tehtiin 60- ja 100km/h:n väliin. Kierroksia en muista, mutta kohtalainen tuli.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...