Guest arsk Posted July 11, 2006 Report Posted July 11, 2006 Luulin tietävän miten Austinin erottaa Morriksesta, mutta enpä tiennytkään. Myös Morriksissa lienee sitten pyöreäkaarisia alhaalta sivuille leviäviä säleikköjä. Tosin ainakin vanhemmissa Austineissa on ite säleet hieman erinäkösiä, aaltokuvioista ja ohutsäleistä...kai(?) Miten ulkoo päin Austinin parhaiten erottaa Morriksesta? Josko niitä sitten erotella paljon tarviikaan.
Guest levyjarrut Posted July 11, 2006 Report Posted July 11, 2006 Maskin muoto on molemmissa sama. Kehyslistat ym.samat. Austinissa aaltomaiset vaakasäleet, jotka alumiinia. Morriksen maski kromattuun peltiin prässätty säleikön aukot. Näin siis siis mk 1 kasipuoli mineissä. Merkkejä ja maskia lukuunottamatta täysin yhteneviä autoja. Varaosatkin samoilla numeroilla.
Guest räpsä Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Olen tässä haaveillut minin hankinnasta aikani. Nyt tarvisi tietää, että käytkö austin, morris ja leyland mineistä osat miten yhteen. Meneekö tuo minien merkien muutokset järjestyksessä Austin, morris ja leyland viimeisenä? Näin ainakin kuulin, että leyland olisi tuoreimpia noista kolmesta.
Guest räpsä Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Niin ja unohtuipa kysyä onko -80 mallisessa leyland minissä turvavöitä takana?
Guest mini1980 Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Ei oo turvavöitä takana. Omaan laitoin jälkikateen (3-piste rullavyöt).
Guest räpsä Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 onko kova homma laittaa takavyöt? Joutuuko sen katsastaan erikseen jos siihen vyöt laittaa jälkikäteen?
Guest levyjarrut Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 Austin ja Morris olivat rinnakkain tuotannossa 59 - 70 luvun alkuun. Samoista osista kasattu, vain eri tehtaissa. Leyland Mini tuli sitten ja viimeiset oli Rover Minejä. Koriin tuli pieniä muutoksia matkan varrella ( 68 isompi takalasi, isommat takavalot, kulmikas maski. 70 luvun alussa ovet vaihtui ym pienempiä muutoksia. Saksasta on jotkut tuottaneet 90 luvun Minien omia takavyösarjoja, eiköhan ne ainakin sovi helposti. Ei tartte katsastaa erikseen.
Guest 970s Posted November 21, 2007 Report Posted November 21, 2007 Muistakaa nyt sitten että noita on kohennettu vuosien varrella kunkin omistajan toimesta. Coopereita on Suomessa melkein joka nurkalla ja ne ovat loppumetreillä karvalakkikasipätkiä. Vaikea on ulkonäön perusteella arpoa kumpi malli on kyseessä.
Guest rampe_58 Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Mini esiteltiin -59 ja oli aikanaan vallankumouksellinen poikittaismoottoreineen, hammastanko-ohjauksineen jne. BMC konserni valmisti autoa sekä Austin että Morris merkillä. Austinin maahantuja oli alkuun Veho, Morrista toi muistaakseni Haka-Auto. Lisäksi samoista osista valmistettiin Wolsley ja Riley merkillä, näissä oli keula erilainen ja Rileyssä oli jonkinlainen takakontti. Syy miksi samaa autoa valmistettiin monella merkillä ei ole minulle selvinnyt. "Aidot" Cooperit tehtiin tehtaan osista Cooperin tehtailla BMC:n tuella kilpailukäyttöön, silloiset luokitusmäärät olivat muistaakseni 2500 kpl, jotta auto hyväksyttiin ralliin. Coopereita valmistettiin, jos en paljon puhu palturia 30000 kpl. samalla systeemillä millä Lotus teki Ford Cortinaa. Muuten Minejä tehtiin eri versioissa 5 milj. kpl. Karvalakki Coopereita tehtiin kilpatallien ja yksityisten toimesta, mutta ne tosiaan eivät ole aitoja. Osat teki BMC alihankkijoilla ja niissä oleva MOWOG merkki on hämärän peitossa mitä lie tarkoittaa.
Guest 970s Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 MOWOG pitäsi olla MOrris WOlseley Garage yhden sitkeän käsityksen mukaan.
Guest levyjarrut Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Morrista toi Voimavaunu. Se oli myös vahvasti mukana autourheilussa 60 ja vielä 70 luvullakin. Cooper S:en kulta-aikana.
Recommended Posts