Jump to content

Morris vai Austin


Guest arsk
 Share

Recommended Posts

Luulin tietävän miten Austinin erottaa Morriksesta, mutta enpä tiennytkään. Myös Morriksissa lienee sitten pyöreäkaarisia alhaalta sivuille leviäviä säleikköjä. Tosin ainakin vanhemmissa Austineissa on ite säleet hieman erinäkösiä, aaltokuvioista ja ohutsäleistä...kai(?)

 

Miten ulkoo päin Austinin parhaiten erottaa Morriksesta?

 

Josko niitä sitten erotella paljon tarviikaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Maskin muoto on molemmissa sama. Kehyslistat ym.samat.

Austinissa aaltomaiset vaakasäleet, jotka alumiinia. Morriksen maski kromattuun peltiin prässätty säleikön aukot. Näin siis siis mk 1 kasipuoli mineissä.

Merkkejä ja maskia lukuunottamatta täysin yhteneviä autoja. Varaosatkin samoilla numeroilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest räpsä

Olen tässä haaveillut minin hankinnasta aikani. Nyt tarvisi tietää, että käytkö austin, morris ja leyland mineistä osat miten yhteen.

Meneekö tuo minien merkien muutokset järjestyksessä Austin, morris ja leyland viimeisenä? Näin ainakin kuulin, että leyland olisi tuoreimpia noista kolmesta.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Austin ja Morris olivat rinnakkain tuotannossa 59 - 70 luvun alkuun. Samoista osista kasattu, vain eri tehtaissa. Leyland Mini tuli sitten ja viimeiset oli Rover Minejä. Koriin tuli pieniä muutoksia matkan varrella ( 68 isompi takalasi, isommat takavalot, kulmikas maski. 70 luvun alussa ovet vaihtui ym pienempiä muutoksia. Saksasta on jotkut tuottaneet 90 luvun Minien omia takavyösarjoja, eiköhan ne ainakin sovi helposti. Ei tartte katsastaa erikseen.

Link to comment
Share on other sites

Muistakaa nyt sitten että noita on kohennettu vuosien varrella kunkin omistajan toimesta. Coopereita on Suomessa melkein joka nurkalla ja ne ovat loppumetreillä karvalakkikasipätkiä. Vaikea on ulkonäön perusteella arpoa kumpi malli on kyseessä.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Mini esiteltiin -59 ja oli aikanaan vallankumouksellinen poikittaismoottoreineen, hammastanko-ohjauksineen jne. BMC konserni valmisti autoa sekä Austin että Morris merkillä. Austinin maahantuja oli alkuun Veho, Morrista toi muistaakseni Haka-Auto. Lisäksi samoista osista valmistettiin Wolsley ja Riley merkillä, näissä oli keula erilainen ja Rileyssä oli jonkinlainen takakontti. Syy miksi samaa autoa valmistettiin monella merkillä ei ole minulle selvinnyt. "Aidot" Cooperit tehtiin tehtaan osista Cooperin tehtailla BMC:n tuella kilpailukäyttöön, silloiset luokitusmäärät olivat muistaakseni 2500 kpl, jotta auto hyväksyttiin ralliin. Coopereita valmistettiin, jos en paljon puhu palturia 30000 kpl. samalla systeemillä millä Lotus teki Ford Cortinaa. Muuten Minejä tehtiin eri versioissa 5 milj. kpl. Karvalakki Coopereita tehtiin kilpatallien ja yksityisten toimesta, mutta ne tosiaan eivät ole aitoja. Osat teki BMC alihankkijoilla ja niissä oleva MOWOG merkki on hämärän peitossa mitä lie tarkoittaa.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...