Jump to content

Lämmöt nousee kovasti!! Mitä tehdä?


Guest soppa
 Share

Recommended Posts

Guest soppa

Eli nyt kun ulkoilma huitelee tuolla +30 asteessa, niin Minin lämmöt n.100 asteen pintaan. Vaihdoin eilen termarin 82 asteiseen, mutta eipäs ollut kauheaa vaikutusta! Syylärikin on putsattu ja vaihdettu uudet nesteet. Kysymys, eli kestääkö kone tuollaisia lämpöjä ja onko muilla sama ongelma? Ei ole sähköflekti vaan hihnavetoinen. Pitääkö vaan uutta syyläriä alkaa katteleen vai toivoa, että ilmat kylmenis?

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Minä en koskaan laita kesä Miniin 74 asteista kuumempaa termostaattia! Kyllä Minin lämmöt näillä keleillä silti kaupunkiajossa kipuaa lähelle 100, vaikka olis kaikki uutta. Kunhan ei keitä, eikä heitä vesiä ulos, kyllä se kestää.

Link to comment
Share on other sites

Guest villek

jos kuitenkin keittää niin sitten tehokkaampaa syyläriä,sähköflektiä jne..pelkkä sähköflektikin auttaa jo jonkin verran varsinkin ruuhkassa seistäessä..

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Jos kysymyksessä on ihan vakio 1000 tai 850, en kyllä ihan ensimmäisenä alkaisi tuhlaamaan rahoja öljynjäähdyttimeen. Kyllä lämpöjen pitäisi pysyä ihan kohtalaisesti kurissa omilla palikoilla. Virikoneet on sitten eri juttu. 74 termostaatti on aika halpa kokeilu.

Link to comment
Share on other sites

Guest morris66

laita sähköflekti koneen flektin kaveriksi konehuoneen ulkopuolelle lokarin sisään.

On erittäin hyviä kokemuksia ja lämmöt pysyy kurissa.

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Jos haluaa rakennella ja puuhastella Mininsä kanssa, voi sinne konehuoneeseen viritellä kaikenlaista, mutta jos asentelu ja rakenteluhommat ei ole mielipuuhaa eikä oikein hanskassa, ja haluaa ajella vakio Minillänsä, niin kannattaa muistaa että niillä on pärjätty ihan hyvin vakiopalikoilla vuosikymmenet kaikenlaisissa olosuhteissa arkikäytössä !!Oli niitä helteitä 60 ja 70 luvullakin !

Link to comment
Share on other sites

Guest jamppa

Minillä pärjää hyvin kuumillakin keleilläseuraavasti: Tarkistaa jäähdyttimen kunnon, pesu sisältä ja päältä, ovat ripojen välit usein vanhan öljyn ja pölyn vuoksi tukossa.Kannnattaa ottaa irti. On myös ollut että kennon vesikanavat ovat olleet tukossa sisältä. Koko vesijärjestelmän pesu, vedellä ajellessa ruostetta moottorin sisällä alkaa kehittymään. Katsoo että vesipumpun päässä oleva siipi on ehjä. Hihna sopivan tiukalla että vesipumppu pyörii. Tarkistaa vesipumpun kunnon, vanhoissa pumpuissa on tullut monenlaisia vastaan. Nämä perusjuttuja. Levyjarrun mainitsema viileä termari on myös kohtuu hintainen apu.

 

Sitten lempiaiheeseeni: Se on sitten öljynjäähdytin Lauhdutin muuttaa höyrystyneen olomuodon takaisin nesteeksi tiivistämällä luovuttaen samalla lämpöä.Katso jääkaapin taakse siellä on yleensä lauhdutin En ole koskaan nähnyt niin huonoa moottoria että lauhdutinta olisi tarvittu. Öljynjäähdytin kyllä Minissä myös auttaa varsinkin jos sitä on riivattu. 13 rivinen on ollut hyvä vaihtoehto hinta/laatu suhteeltaan. Letkuissakin on ollut eroavaisuuksia varsinkin liittimien kestossa. On olemassa sellaisiakin tasalämmöntuottajia moottoriin jossa öljy kiertää vesikanavan ympärillä ja ovat osoittautuneet erittäin tehokkaiksi mutta myös kalliiksi ja eikä näin löydä monenkaan siviiliautoon kun niitä ei näy monissa kilpa-autoissakaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest villek

http://www.autoracing.fi/tuotteet/Laminova.php

 

tossa esimerkki jampan selittämästä öljynjäähdyttimestä..jos tollaisesta haluaa halvemman version niin niitä kyllä löytyy vakio sarjatuotanto autoistakin mm:escort rs turbo ja sierra cosworth..

 

itsellä on käytössä tuollainen ekkerin öljynjäähdytin joka tulee yksinkertaisesti öljynsuodattimen alle ja siihen vesikierto.se on myös erittäin pienikokoinen..

 

sähköflekti kannattaa asentaa jäähdyttimen lokasuojan puolelle ja ainakin itselläni on toiminut aikaisemmissakin vekottimissa hyvin.

 

http://i56.photobucket.com/albums/g175/ ... flekti.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest levyjarrut

Ehjä, oikean kireinen jäähdyttäjän korkki kuuluu myös perusasioihin. Ei sylje vettä ennen aikojaan hukkaputkesta ulos !

Link to comment
Share on other sites

Tietty kannattaa tarkistaa, että neste on todella noissa lämmöissä? Sähköisille mittareille jännitettä alentavan "mötikän" rikkoontuminen aiheuttaa virhenäyttöjä..Jos laitteessa on alkuperäinen sähköinen lämpömittari, niin tarkistaisin kyllä ekana tuon nesteen todellisen lämmön

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Minin ylikuumenemisongelmat ovat perua 50- luvulta.Moottori "hyvä sen aikainen moottori" oli tarkoitettu pitkittäisasennukseen ja omalla vaihteistolla. Minin lämmöt saa alas vain seuraavilla konsteilla.

Moottorin pitää olla kunnossa. Kanavien (lohkossa ja kannessa) pitää olla puhtaat. Syylärin pitää olla puhdas sisältä ja päältä. Vesipumppu pitää olla kunnossa. Normaalioloissa nämä riittävät. Kilpatavaraa kun laittaa, niin kyllä se katukäytössä kestää.

Link to comment
Share on other sites

Guest villek

no eiköhän kaikki tosta tajua mitä rampe tarkoitti..varsinkin vanhempi virittäjä kaarti tuntuu suosivan tota öljynlauhdutin sanaa.kaikki kyllä tajuaa mitä sillä tarkoitetaan eikä sekoita sitä jääkaappiin..

Link to comment
Share on other sites

Guest mtlmr

Moi. Vauhtiajoissa törmättiin seuraavaan: varaosakaupasta haettu korkki ei pitänyt painetta sisällä syystä: jousi ei ylettynyt paina maan kumitiivistettä syyläriä vasten vaan jäi noin3-4 mm vajaaks. Laitettiin extra kumilätkä alle ja heti ok. Kannattaa tarkistaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini1380

Saatavana myös water wetter nimistä kilpa jäähd.nestettä.Kokemuksia löytyy niin kilpa kuin katukäytöstä laskee lämpöjä 10-15 astetta.Purkki riittää 10-15l ja maksaa alta 20e.Osa minitonneista käytää ja on ollu tyytyväisiä tuloksiin.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...