Jump to content

Recommended Posts

Guest soppa
Posted

Ongelma on tämä, akku tuntuu joka käynnistyksessä aina vaan huonommalta joten laturissa on jotain ongelmaa. Pitäisikö laturin liittimistä tulla myös se jotain >14 volttia vai jotain 12 volttia? Akun päässä jännite kasvaa noin 13,6 volttiin kun nostaa kierroksia, mutta sitten kun mittaa laturin päästä uudelleen kierrosten nostamisen jälkeen niin laturin päästä löytyy vain 2 volttia...?? Mikä tässä nyt on vikana, olisiko latausreleet vai mikä? Missä edes on latausreleet ja mitä uudet maksaa?

Guest mitrix
Posted

vaihto vai tasavirta? polttaako latauksen merkkivaloa? itsellä jännitteensäädin oli hajalla.. no tulipa laturikin uusittua vikaa hakiessa.. =)

Guest soppa
Posted

mistä erotan kumpi on kysessä?? tyhmä kysymys... Ei polta muutakuin käynnistyksen yhteydessä.

Guest mitrix
Posted

tasavirtalaturiin tulee kaksi johtoa ja vaihtovirtalaturiin 3.

Guest levyjarrut
Posted

Todennäköisesti sinulla on tasavirtalaturi ja veikkaanpa että lataus toimii ihan niinkuin pitääkin, jännite akun päässä kierroksilla ihan OK. Tasavirtalaturi ei pienellä tyhjäkäynnillä juuri lataa. Arvaukseni on että vika löytyy akusta.

Guest soppa
Posted

Laturiin tulee kaksi johtoa mutta siinä on kolme liitäntä paikkaa?! Jokainen jonka kanssa olen jutellut, veikkaa vuorotellen molempia..

Akussa ei voi olla vikaa, ei ole kuin 1kk vanha.

Guest levyjarrut
Posted

Sulla on tasavirtalaturi!!

Auto kumminkin lähtee aina käyntiin?

Jos akun navoilta tulee kierroksilla 13,6 V, niin silloin lataus toimii !

1 kk:n vanhassa akussakin voi olla vikaa ! Vikaa voi myös olla esim startissa. Onko kaikki kaapelit kunnolla kiinni ja kunnossa ? Liitokset puhtaat käynnistyssolenoidilla?

Guest mitrix
Posted

tasavirtalaturissa on kaksi johtoa, vaihtovirtalaturissa on 3 liitäntäpaikkaa..

Guest soppa
Posted

Juu on siis kaksi lähtevää johtoa mutta kolme liitäntä paikkaa. Laturi on noin 15cm pitkä ja melkein yhtä paksu, siinä on päässä sellainen "muovinen kotelo" Katoin tuossa korjausoppaasta ja siinä puhuttiin dynamosta eli varmaan tasavirtalaturi ja sitten alternator eli varmaan vaihtovirtalaturi...? Mulla ainakin niiden kuvien mukaan on tää alternator. Pitäis vaan saada nyt varmuus, että mitä osia siihen vaihtais vai vaihtaisko kokonaan uuden. Eli vielä siitä viasta, siis laturi tiputtaa jännitteen sinne n.2 volttiin mitattuna suoraan lauturista sen jälkeen kun on kierrättänyt konetta yli 3000rpm:n ja se ei nouse siitä vaikka päästää tyhjäkäynnille... Eikös laturin yleensäkin pitäis ladata aina hiukan..?

Guest mgbgt67
Posted

Kyllä se on varmuudella vaihtovirtalaturi: tyyppiä Lucas ACR 1x.

Liittiminä kaksi leveää ja yksi kapea (normaali) amp-liitin.

Kapeaan liittimeen tulee jännite latausvalon kautta.

Leveissä liittimissä (toinen varmaan tyhjä) pitää olla sama jännite

kuin akullakin joten mittaamasi 2V tuntuu mahdottomalta ts. akun pitää

olla tyhjä jos tällaisen arvon saa. Lucas laturit ei ole parhaita

mahdollisia joten laturivika on täysin mahdollinen. Korjaus tuskin

kannattaa, koska vaihtolaturi on melko edullinen. Tarkasta vielä

oletko mitannut oikeista navoista. Kyllä uusi akkukin voi olla

viallinen.

Guest levyjarrut
Posted

Kun laturin tiedot lopulta selvisi, niin laitatko joskus infoa, miten tarina päättyi. Löytyikö vika?

Guest soppa
Posted

Juu laitan heti tietoa mutta nyt on niin monta asiaa menossa tuon Mini kanssa, että ei millään aika riitä kaikkeen! Uusi ainakin maksaa 59€, joten jos diodisilta ja jännitteensäädin on rikki, menee vaihtoon koko laturi.

×
×
  • Create New...