Jump to content

Runko vai silmät kierossa?


Recommended Posts

Guest idefix
Posted

Ennen kuin leikkaan peräkontin pohjalevyn irti, pulttasin uuden takakelkan paikoilleen varmistaakseni kiinnikkeiden oikean paikan ja että kelkka on tasan suorassa. Takakelkan etukiinnikkeet on suorassa linjassa pystypohjapellissä, ja takakiinnikkeidenkin reiät osuvat kohdilleen, mutta...

 

Kelkka on suorassa jos sitä siis katsoo takalattian pystypeltiä (johon siis kelkkan kiinnikelenkit pultataan) vasten, eli siis ajosuuntaan nähden kelkan pitäisi olla suosassa. Mutta sitten sivusuunnassa takakiinnikkeiden kohdalla, on 10 mm heitto. Tämä näkyy siitä että takalokasuojan kaariin on toisella puolella senttiä isompi väli. Eli tästä voisi päätellä että kori on 5 mm kierossa takapellistä taaksepäin.

 

Takakontin pohja on alkuperäinen (joskin reikäinen) ja en kyllä näe mitään näkyvää syytä sille että miksi mitta heittää.

 

Tosin etukelkaa ei ole vielä kiinni, joten en ole vielä mitannut ristiin mitään...

 

5 mm on aika paljon, ja jos tätä ei korjata niin autosta tulee mahdoton ajettava. Onko muilla vastaavaa pientä heittoa, vai alanko vääntämään runkoa 5mm oikeaan ennenkuin hitsaan uuden takalattian kiinni.

 

Lähinnä haluaisin kysellä mielipiteitä sillä te olette varmasti rakentaneet takalevyjä ja kelkan kiinnikkeitä kokonaan uusiksi. Kun peräkontin pohja on leikattu irti, ei liene suurikaan työ vääntää koria 5mm ennenkuin laittaa uuden pohjalevyn kiinni. Niissä tukiraudoissakin mitkä tulevat peräkontin sisäpuolelle on isot reiät verrattuna kelkan kiinnikkeiden pulttiin, joten pelkästään niidenkin paikallaan ollessa, on vähintään 3 mm heitot mahdollisia..

 

Sehän nyt on selvä että renkaat ja kelkat täytyvät olla täysin suorassa toisiinsa nähden, se että onko kori siinä päällä pari milliä sivussa, tuskin näkyy tai tuntuu.

 

kommentteja kaivataan

Guest rampe_58
Posted

Äkkiä ilman piirustusta on vähän vaikea selittää,mutta workshop manuaalista löytyi taka-apurungon tarkistusmitat.

Korin keskilinjasta, takakiinnitysreikien väli (N) 489 +/- 08 mm yht. 978 +/- 0,25mm. Takakiinnityksen ETU reijän ja etukiinnityksen pohjan (l. takalattian pystypalkki) väli (K) 599 +/- 0,8 mm. Etukiinnikkeiden väli keskilinjasta (N+L) 489+152 +/- 0,25 mm. Kokonaisleveys on 2x em tulos. Sitten mittaat kiinnikkeiden ristimitan, jos on suurinpiirtein sama on kaikki kunnossa. Apurunkoa pystyy säätämään kumien ja akseleiden keskinäistä asemaa muuttamalla. Pyöräkulmia pystyy säätämään jossain määrin kelkan kulmapalaa siirtämällä (tukivarren ulompi kiinnityskohta). Katso ettei korissa ei näy muodonmuutoksia. Merkkaa samat pisteet keskilinjasta ja mittaa ristmitta esim etulattiasta takarungon takakiinnitykseen tms.

Guest rampe_58
Posted

Em. manuaalissa neuvottiin näin. Jos kori on telineellä siirrä luotilangalla tms. pisteiden paikat lattiaan, jolloin ristimittojen ja keskilinjan mittaus on helpompi ja luotettavampi. Oma huomautus on, että korin pitää olla noin lähes vaakasuorassa sekä pituus, että leveyssuunnassa. Ei se nyt ihan sadasosien päälle ole, mutta riittävän suuri ristimitta on aika tarkka, jos vaikka keskilinja on yli 2000 mm ja sivulinja vaikka 600 mm., niin 3mm:n heitto ei ristimitassa ole vielä paljon mitään.

  • 4 weeks later...
Guest idefix
Posted

Sain etukelkan paikalleen, ja pystyin tekemään ristimitat. Näyttäisi että ristimitta heittää n 3-4 mm, joten kun vaihdan vielä takakelkan vänkärin puolen etukiinnikeraudan uuteen, pystyn kompensoimaan sitä noin 2mm jolloin ristimitta pitäisi parantua lähes tasaan. Tällöin myös takakiinnikkeet siirtyy 2mm oikeaan suuntaa jolloin kokonaiskorjaus on kiinnikkeiden sijainnissa siis 4mm eli korjaus on oikean suuntainen mutta tuskin täydellinen. Tärkeää kuitenkin on että ristimitta täsmää. Lopun voi tehdä Rampen mainitsemalla tukivarren ja kiinnitystappien hienosäädöllä.

 

Eli takakontin pohja vaihtuu tänään uuteen...

Guest rampe_58
Posted

Hyvä juttu.

Auto kulkuun vaikuttaa eniten se ,että etu- ja takapyörälinjat ovat oikein. Manuaalissa oli selkeästi johtoajatuksena se, että etu- ja taka-apurungon kiinnityskohdat ovat symmetriset AUTON KESKILINJAN suhteen. Kori itsessään voi olla muutaman millin vinossa kunhan apurungot keskenään ovat oikein. Keskilinjan määritys on tärkein perusviiva minkä suhteen mittaukset tehdään.

  • 6 months later...
Guest rampe_58
Posted

Kaivoin tämän vanhan jutun esiin, lieneekö enää edes ajankohtainen. Asennettiin toissaviikolla tyhjään maalattuun hylsyyn taka- ja eturunko (moottoreineen). Sitten todettiin etuhiekkapellin kiinnikkeen ja etu apurungon kiinnikkeessä 3 mm:n heitto. Tänään aloitettiin mittaukset. Ristimitta (takakelkan kiintopiste/ etu alatukivarren pää)Aika hyvä ero +/- 2mm. Akseliväli (rullamitalla mitattu) +/0. Tutkittiin alustaa ja todettiin, että apurunkojen tärkein ristimitta on takapalkin taka-apurungon kiinnityskohta (takapenkin alla oleva poikittaispalkki) ja etupalkin (tuulilasin alla oleva eturungon, joustintuen yläkiinnityskohta. Tämä kriittinen mitta määrää runkojen aseman toisiinsa nähden ja rukojen ulkokulmien asemalla ole sanottavaa merkitystä. Tällä risti- ja linjamittauksella korin kieroutta ei voi määritellä.

Guest rampe_58
Posted

Lisätään vielä edelliseen. Ristimitan heitto johtuu aina korin muodonmuutoksesta, tarkoittaen sitä, että lattia on toiselta puolelta painunut kasaan. Tämän pitäisi näkyä muodonmuutoksena ETULATTIASSA. Johtuu (usieimmiten) toispuoleisesta törmäyksestä, jolloin eturunko työntyy taaksepäin ja kääntää lokasuojaa alaspäin. Tämäkin em. tapaus on kolaroitu ja kieritetty. Pelliseppä oikaisi korin tosi hyvin. Toispuoleisella törmäyksellä on myös se vaikutus, että tuulilasiaukko muuttaa muotoaan.

  • 4 weeks later...
Posted

Ajankohtainen on vielä...vähän hitaasti on peltiä vaihtunut...

 

Kiitti, Joo olen mittaillut aika paljon nyt kun peltiä on maahan tippunut ja uutta peltiä on krittisiin kantaviin kohtiin hitsattu takaisin. Uusimpien mittausten mukaan heittoa ei enää ole. Käytännössä koko peräköntin pohja on uusittu (putkikehikko on hitsattu pitämään peräkontin muotoa ennallaan) ja kun se on kasassa, vaihdan lattiat kokonaan (ylitukeva kehikko pitää sisätiloja kohdallaan). Mitään muodonmuutosta ei alkuperäisissä lattiapelleissä ole, ja minusta näyttääkin että ainoastaan perä on ollut vähän vinksallaan entisen hitsaajan jäljiltä. Uskon että auto kulkee suoraan kun se joskus pääsee sitä koittamaan.

×
×
  • Create New...