Jump to content

Moottorin kasauksesta


Recommended Posts

Posted

Morjens ! Pitäis alkaa konetta kasata, tässä pari kysymystä viisaille.

Mihinkäs asentoon kannattaa männänrenkaitten päitten väli asettaa?? varmaankin about 180 astetta toisistaan, mutta mihinkä kohtaan esim. öljyrenkaan väli (vai onko mitään merkitystä)

Sitten tartteisin kampiakselin, kiertokankien ja kannen kiristystiukkuudet.

 

Ps. mikä merkitys on nokka-akselin "päätylevyn" reiällä ? mihin kohtaa se tulee, en muistanut purkaessa katsoa :)

Kone on 70-luvun tonninen.

  • 2 weeks later...
Guest rampe_58
Posted

Korjaamokäsikirjassakaan ei ollut kuvaa, mutta muistaakseni päädyn tukilevy on sen mallinen, että se menee paikalleen vain kahdessa asennossa. Se ei ole symmetrinen, mutta se pitää olla oikea puoli nokka-akselia päin. Siinä on toisella puolella jonkinlainen laakeripinta, joka ottaa vastaan virranjakajan nokkaakseliin aiheuttaman päittäiskuorman. Reijästä menee öljyä laakeripintojen väliin liukulaakeri,kun on. Asennettaessa vanha levy senhän näkee siitä, kumpi puoli on kulunut. Ja taas täytyy sanoa "muistaakseni" reikä on alaspäin.

Guest rampe_58
Posted

Tiukkuuksia. Kiertokanki alapää 4,8-5,3 yläpää(jos on pultti)3,0-3,5.Sylinterin kansi 5,5 "ja vähän päälle" Runkolaakerit 8,3-9.Nokka-akselin päittäsvälys 0,08-0,18 mm mitataan siitä reijästä huom! Kampiakselin päittäisvälys "sivuttaisvälys" 0,05 0,08 tukilaakeri keskimäisen runkolaakerin sivulla ja asenna ne oikein päin eli laakeripinta kampiakselia vastaan.. Jos sivupintaa ei ole koneistettu kannattaa päittäisvälys mitata ennen akselin lopullista asennusta. Omassa 850:ssä käytin sellaista laakerointia, että asensin vanhan vähemmän kuluneen toiseksi- ja uuden parin toiseksi, jolloin välys oli sopiva. ja vielä niin, että uudet moottorin etupään puolelle ottaa vastaan kytkimen paineen poljinta painettaessa ja kytkimen puolelle vanha.

Guest rampe_58
Posted

Kampiakselin sivulaakeri on aika tiukka sovitus, mutta tuo ym 0,05- 0,08 (vajaa 10) on oltava. Kun kampiakseli on oikeassa kireydessä sen pitää öljyttynä pyöriä käsin kiertämällä. Liian tiukkoja sovituksia ei kannata tehdä kuluu tai leikkaa kiinni turhaan. Öljyrenkaan pään asennolla ei ole sanottavaa merkitystä. Kampiakselin päittäislaakeri on aika kovilla ainkin isoissa coopereissa, joissa käytetään jäykintä kytkinjousta. Esimerkiksi kytkinpoljin pohjassa käynnistäminen on myrkkyä laakerille.

Posted

Kiitoksia paljon hyvistä tiedoista. Näillä pääsee etiäpäin.

P.S. Ensi viikollaa otetaan koneesta savut !

Guest rampe_58
Posted

Niin ja sitten ensiövedon välihammaspyörän laakeroinnin tarkistus. Tarvitaan ohjeen mukaan 2kpl kaavelitiivistettä ja erikoityökalu, mutta sen voi tehdä niin, että asennetaan päittäislaakerit, välipyörä laakereineen ja kaaveli vaihdelaatikkoon uutta tiivistettä käyttäen ja pultit momenttiin 2,5 kpm. Mitataan välirattaan päittäisvälys, joka on 0,10-0,18, jos on jotain muuta valitaan paksummat tai ohuemmat tukilevyt.Paksuuksia on 4 eri sorttia 3,35mm-3,53mm asti. Sitten vaan vanha tiiviste pois ja moottori vaihteiston päälle ja rattaat paikoilleen tukilevyineen, uusi tiiviste ja kaaveli.Päittäisvälys nimittäin saattaa muuttua, kun tiivisteen paksuus muuttuu.

Guest rampe_58
Posted

Vielä yksi miina mikä välirattaan asennuksessa saatta tulla. Rattaan tukilevyjä (päittäislaakereita) on kahta sorttia toisissa on viiste ainoastaan reijän toisella sivulla. ja silloin on huomioitava,että VIISTE TULEE RATASTA VASTEN.Rattaan kiekon ja akselitapin juuri on pyöreä niin viiste päästää levyn rattaan sivua vasten. Jos viiste on molemmissa reunoissa ei moista ongelmaa ole. Jos nimittäin käy niin huono tuuri, että molemmat levyt ovat väärin päin, niin ratas on jumissa ja koko kaaveli saattaa tuhoutua. Kannattaa ennen kytkimen kokoamista varmistaa että kytkinhammaspyörä pyörii käsin kiertämällä

×
×
  • Create New...