Guest mitrix Posted November 28, 2005 Report Posted November 28, 2005 Mitkä osat Metrosta käyvät Miniin, meneekö metron jarrut esim miniin heittämällä? Mites kelkat eroaa? Kone?
Guest mgbgt67 Posted November 28, 2005 Report Posted November 28, 2005 Moottori + vaihdelaatikko sopii muutosten jälkeen. Esim. moottorin kiinnityskorvat vaihtoon, kytkimen käyttö:onko vaijerilla vai nesteellä? Kanteen on puhkaistava reikä vesihanalle. Jakopään kopassa oleva huohotin poistettava jne. Ei ne jarrutkaan ihan heittämällä sovi: jos olemassa oleva mini on levyjarrulla varustettu homma on melko helppo, mutta jos haluaa rumpujarruautoon laittaa metron jarrut napoineen pitää vaihtaa myös esim alatukivarret ja ohjausvarret. Kelkoissa ei ole mitään yhteistä. Tässä vähän alkua joku muu jatkakoon!! Aiheesta löytyy varmaan aiempiakin keskusteluja.
Guest m1n1 Posted December 1, 2005 Report Posted December 1, 2005 No niin. Lisätään. Moottorin kiinnityskorvia ei tarvitse vaihtaa. Minin kiinntykset sopii metron koneeseen/laatikkoon.. vuosimallista -74 alkaen ihan suoraan. Jakopään huohotinkin sopii jos hieman laittaa palikkaa siipien alle. Aika tarkka paikka kuitenkin. Metron jarrut vaatii todella askartelua. Reaktiotangot, pitkät ohuet, pitää olla säädetävät ja alatukivarret tosiaan pidemmät, mielellään nekin säädettävät. Niin ja sitten saat ostaa isommat levypyörät. Metron omat näyttää hassulta Minissä. Tosiaan, uudemmat metrot oli kytkinvaijerilla - Suomen mallit nestetoimisella kytkimellä - sylinterissä millikierteet ja vaatii siten muunnoskappaleen tai jotain. Metron työsylinteriä käytettävä jos jättää Metron kytkinkopan ja käyttövivun.
Guest mgbgt67 Posted December 1, 2005 Report Posted December 1, 2005 Ei se metron kone omilla kiinnityskorvillaaan sinne miniin sovi, joten eiköhän vaihto ehdotus ole täysin oikein???
Guest m1n1 Posted December 3, 2005 Report Posted December 3, 2005 Nyt insinööri saivartelee..Mitään kiinnityskorvia ei tarvitse vaihtaa. Uusiin eikä itsetehtyihin tai jostain lainattuihin. Minin omat eli jo aikaisemmin paikoillaan olleet käyvät edelleen. Edellyttäen, että ovat kunnossa. Sama pätee Austin Allegron 1275 koneeseen. Se sopii samoin - kiinnityskorvakkeet ja kumityynyt jää myös auton raatoon kiinni. Eli ei siitäkään luomuksesta ole Miniprojekteissa sen enempää hyötyä.
Guest mgbgt67 Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Täsmennetään siis vielä kerran kun saivarteleen on alettu: Metron ja Allegron koneista pitää siis irroittaa niihin kuuluvat kiinnityskorvat ja kumityynyt, mikäli ne eivät ole jääneet kiinni luovuttajan koriin. Yleensä jakopään puoleinen alumiinikorva tulee koneen mukana ylös eikä jää koriin kiinni. Minun purku tyylillä kaikki muutkin kiinnitystarvikkeet. Tämän jälkeen käytetään minin koneen asennukseen kuuluvia korvia ja kumityynyjä. Ei kuitenkaan 850 ccm peltikorvaa, koska 1300 ccm hihnapyörä vaatii tilaa. Mites termostaattikotelo ja siihen liittyjä veden kierto, m1n1? Eiköhän se nimimerkin taustakin pikkuhiljaa selviä.
Guest kaunotar Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Siis hetkinen. Laitoin just metron jarrut omaan miniini (-69) eikä niissä mitään askartelemista ollu. Renkaat näyttäis olevan pysty linjassa ainoa että auraukset on pielessä. Miksi pitäis vaihtaa alatukivarret ja ohjausvarret, nivelten kartion takiako???. Mun minissä ne on ainaskin just samanlaiset. Kertokaa nyt joku. Siis onhan tämäkin jo vanha juttu mut nostetaan nyt ylös kun on itsellä ajankohtainen.
Guest kaunotar Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Ja takas ylös. Voisko joku selventää.
Guest 970s Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Muistaakseni ekoissa Metroissa oli molemmat kartiot samankokoiset kuin Minissä. Jossain vaiheessa tuotantoa toista kartiota suurennettiin (veikkaisin alapalloa) eikä se enää sovikaan Minin tukivarsille. Metrossa noiden pallonivelten keskinäinen etäisyys on suurempi kuin Minissä ja tämä aiheuttaa hieman hassut pyöränkulmat. Sitä voi korjata laittamalla pidemmät alatukivarret. Ohjausvarret ja hammastanko ovat yleensä parit. Metron ohjausvarsilla ja Minin hammastangolla ohjausgeometria on erilainen kuin Minin ohjausvarsilla. Muistaakseni Vikun mustassa kasi-Minissä on tuo yhdistelmä ja toimii ainakin siinä autossa.
Guest kaunotar Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Jahas, se metro josta noi mun jarrut on, oli muistaakseni -82. Nyt renkaat näyttää olevan linjassa, mutta moottori ei ole vielä paikoillaan, pitää kattoo mitä tapahtuu kun tulee painoa keulalle. Noista ohjausvarsista vielä, Jos joutuu vaihtaa noi ohjausvarret, niin pitääkö ne olla levyjarru vai käykö rumpujarrujen ohjausvarret. On ne rummut tallella, mut kun on tuolla takapihalla kaiken ryjän seassa. En edes muista miten ne ohjaus varret noissa rummuissa on. Voi olla et ei oo edes samanlaiset kiinnitykset??.
Guest kaunotar Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 No löyty ne vanhat rummut, ainakin ne on saman näköset ne ohjaus varret.
Guest 970s Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Ohjausvarret käy rumpujarrullisista. Vanhoissa Mk1 Cooper S malleissa oli aavistuksen paksummat ohjausvarret kuin rumpujarrullisissa, en ihan varmasti muista oliko Mk2 ja uudemmissa sama juttu.
Guest soppa Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Mistä päin Satakuntaa "kaunotar" on? Heh. tää alkaa kuulostaa senssilinjalta :) No ei vaan, itse olen Raumalta ja kiinnostaisi tietää tästä lähistöltä muita Minin omistavia.. vinkit puolin ja toisin ei koskaan ole pahitteeksi.
Guest kaunotar Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Ulvilasta. Toi nimimerkki menee kyllä vaihtoon ja se tulee tietty tosta tekeillä olevasta ministä se nimi, ei minusta. Vaikka komee mies olenkin.
Guest kaunotar Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Vielä lisäys äskeiseen. Vaimo on aina halunnut "miniä". Lupasin sille sellaisen rakentaa. Huvittavinta tässä on se, että se luulee edelleen että rakennan sitä sille. No kunhan sitä kerran kaks saa ajaa, niin eiköhän siinä jo totuus tuu esiin. Luulee vissiin et vetää vertoja 2000 luvun autoille ajettavuudeltaan.
Recommended Posts