Guest witick Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 1000 koneen hv määrä kiinnostais?
Guest mini1980 Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Tehtaan ilmoittama n.40hv vakiona.
Guest samulis Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Mun tonnisesta vm. 89 koneesta kävin penkittämässä 51 heppaa tossa viime viikolla. Positiivinen yllätys. Vetopyöräteho oli 17,5 KW
Guest mini1980 Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 SamuliS mitä olet tehnyt koneelle vaiko onko vakio 1000 ?
Guest levyjarrut Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Millaisella kaavalla saadaan 51 heppaa moottoriin, jos vetopyöräteho on 17,5 kw ?
Guest 970s Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Aika huimat häviöt on jos pyöriltä tulee 24 hp ja koneessa on 51 heppaa. Brittien pubikaavallakaan ei saada kuin 30 % hävikkejä, tuossa yli puolet jäisi matkalle. Missä mitattu ???
Guest samulis Posted November 14, 2005 Report Posted November 14, 2005 Mini1980 Kone on mun jäljiltä vakio. Tosin en tiedä mitä edelliset omistajat on autolle tehneet. Ulospäin ei näy, eikä kuulu mitään ihmeellistä. Ainut mainittava muutos on putkisto, varmaan n. 2" ränniä koko putki, yhdellä vaimentajalla taka-akselin takana. Eli josko se tois sen muutaman hevosvoiman lisää. Kone on käyty penkittämässä AMK/stadia penkissä Hki:ssä. Luvut oon ottanu siittä. 17.5kw on vetopyöräteho ja 51hp on "laskennallisesti korjattu" lukema... Voin katella paperin tarkemmin jahka kerkeän.
Guest jiikoo Posted November 14, 2005 Report Posted November 14, 2005 Huippunopeus noilla vetopyörätehoilla lienee alle 100km/h, eikä muutenkaan auto paljoa liikahda minnekään. Kuinkahan paljon tehoja oli pyörillä ennen viritystä. Mulla on ilmoitettu teho 63hp 1275 kuutioisesta koneesta. Ja pyörille tulee varmasti lähes 60hp, koska auto ottaa mittarinopeutta 17km/h eli todellista 148-150. Jollain 30hp pyörätehoilla ei kulkisi yli 120. Ja onhan mulla aika paljon kuristetumpi putkisto, kun siellä on katti keskellä viemässä tehoja ja nostamassa kulutusta. Ihmettelen suuresti voimansiirrossa tapahtuvien hävikkien määrää. Onko auton kulutus normaalissa matka-ajossa (80-100km/h) tai rennossa arkiajossa taajamissa yli 10 litraa satasella? Pitäisi olla, koska tuo pyöräteho tarvittaisiin melkein aina, kun auto on liikkeessä.
Guest jiikoo Posted November 14, 2005 Report Posted November 14, 2005 Siis autoni ottaa mittariin 12 hp isommalla koneteholla 170, eikä 17... ;-D
Guest jiikoo Posted November 14, 2005 Report Posted November 14, 2005 No, hainpa tässä tietoa ja yllätys on suuri, koska tuo 24hp on luultavasti ihan todellinen lukema. Onko vastaavat häviöt muissakin autoissa? Linkki faktoihin: http://www.ime.org.uk/ime/p/power.html
Guest jiikoo Posted November 14, 2005 Report Posted November 14, 2005 Tuon linkin perusteella näyttäisi siltä, että alle 34 hp ei riitä Minissä saamaan autoa liikkeelle. Jos tehoa olisi 35hp, niin pyöriltä saataisiin noin 1 hevoinen...
Guest levyjarrut Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 17.5 kw:n vetopyöräteho voi olla aika lähellä oikeaa aivan vakiolla,hieman kulahtaneella 1000:lla Minillä, jossa säädötkin on vähä pielessä. Eli Samulin kone on ihan vakio. Millään kaavalla ei moottorissa voi olla 50 heppaa, ehkä 35 ? Ääni voi olla kova sillä putkella.
Guest jiikoo Posted November 15, 2005 Report Posted November 15, 2005 Joo. Eikös se oo yleensä niin, että häviöt yleensä muuttuvat lämmöksi. Jos Joku 27hp muuttuisi lämmöksi, niin eikös siinä sulaisi osa jos toinenkin aika nopsaan? Loppuun totean, että en tiedä mitkä on normaalit häviöt. Mutta en oikein jaksa uskoa tuohon voiman katoamiseen. Toki, jos alkuteho lasketaan kulutetun polttoaineen lämpöarvon perusteella, niin sitten voidaan olla jo ihan realistisella tasolla. Voi tuolla antamassani linkissä olla kahdessa taulukossa kaikki ihan eri koneita, joten ei ehkä voikaan katsoa häviöiden määrää. Ehkä jollain on joku parempi listaus.
Guest levyjarrut Posted November 16, 2005 Report Posted November 16, 2005 Pojat laskee turhan "insinöörimäisesti" näitä juttuja. Pitää ajatella vähän maalaisjärjellä, niin pysyy suhteet järjellisissä rajoissa !
Guest markolassila Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Moro vaan. Kaks kertaa ST-motorsilla dynossa ja ekalla erotus 13 kW ja tokalla 20 kW. Siis rengas ja moottoriteholla. :)
Guest 970s Posted December 9, 2005 Report Posted December 9, 2005 Oliko sama auto samalla tekniikalla ja rengaspaketilla vai mistä ero johtui ?
Guest hzu Posted January 17, 2006 Report Posted January 17, 2006 myös vauhti vaikuttaa esim. kesällä penkitettiin M3 :sta koneteho 348hv 379 Nm välille jäi n.40 kw !!! nopeus 270 km/h (penkin huippuraja) tämä oli aito jarrupenkki sit nopeudella 200 km/h välille jää vain n. 10 kw omassa minissä oli häviö välille jotain 25-30 hv koneteho 100hv/110 nm 6500 rpm ja nopeus 170 km/h pelkkä kiihdytyspenkki.
Recommended Posts