Jump to content

hevosvoimat


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Guest samulis
Posted

Mun tonnisesta vm. 89 koneesta kävin penkittämässä 51 heppaa tossa viime viikolla. Positiivinen yllätys. Vetopyöräteho oli 17,5 KW

Guest mini1980
Posted

SamuliS mitä olet tehnyt koneelle vaiko onko vakio 1000 ?

Guest levyjarrut
Posted

Millaisella kaavalla saadaan 51 heppaa moottoriin, jos vetopyöräteho on 17,5 kw ?

Posted

Aika huimat häviöt on jos pyöriltä tulee 24 hp ja koneessa on 51 heppaa. Brittien pubikaavallakaan ei saada kuin 30 % hävikkejä, tuossa yli puolet jäisi matkalle. Missä mitattu ???

  • 2 weeks later...
Guest samulis
Posted

Mini1980

Kone on mun jäljiltä vakio. Tosin en tiedä mitä edelliset omistajat on autolle tehneet. Ulospäin ei näy, eikä kuulu mitään ihmeellistä. Ainut mainittava muutos on putkisto, varmaan n. 2" ränniä koko putki, yhdellä vaimentajalla taka-akselin takana. Eli josko se tois sen muutaman hevosvoiman lisää.

 

Kone on käyty penkittämässä AMK/stadia penkissä Hki:ssä. Luvut oon ottanu siittä. 17.5kw on vetopyöräteho ja 51hp on "laskennallisesti korjattu" lukema... Voin katella paperin tarkemmin jahka kerkeän.

Posted

Huippunopeus noilla vetopyörätehoilla lienee alle 100km/h, eikä muutenkaan auto paljoa liikahda minnekään. Kuinkahan paljon tehoja oli pyörillä ennen viritystä. Mulla on ilmoitettu teho 63hp 1275 kuutioisesta koneesta. Ja pyörille tulee varmasti lähes 60hp, koska auto ottaa mittarinopeutta 17km/h eli todellista 148-150. Jollain 30hp pyörätehoilla ei kulkisi yli 120. Ja onhan mulla aika paljon kuristetumpi putkisto, kun siellä on katti keskellä viemässä tehoja ja nostamassa kulutusta. Ihmettelen suuresti voimansiirrossa tapahtuvien hävikkien määrää. Onko auton kulutus normaalissa matka-ajossa (80-100km/h) tai rennossa arkiajossa taajamissa yli 10 litraa satasella? Pitäisi olla, koska tuo pyöräteho tarvittaisiin melkein aina, kun auto on liikkeessä.

Posted

Siis autoni ottaa mittariin 12 hp isommalla koneteholla 170, eikä 17... ;-D

Posted

Tuon linkin perusteella näyttäisi siltä, että alle 34 hp ei riitä Minissä saamaan autoa liikkeelle. Jos tehoa olisi 35hp, niin pyöriltä saataisiin noin 1 hevoinen...

Guest levyjarrut
Posted

17.5 kw:n vetopyöräteho voi olla aika lähellä oikeaa aivan vakiolla,hieman kulahtaneella 1000:lla Minillä, jossa säädötkin on vähä pielessä. Eli Samulin kone on ihan vakio. Millään kaavalla ei moottorissa voi olla 50 heppaa, ehkä 35 ? Ääni voi olla kova sillä putkella.

Posted

Joo. Eikös se oo yleensä niin, että häviöt yleensä muuttuvat lämmöksi. Jos Joku 27hp muuttuisi lämmöksi, niin eikös siinä sulaisi osa jos toinenkin aika nopsaan?

 

Loppuun totean, että en tiedä mitkä on normaalit häviöt. Mutta en oikein jaksa uskoa tuohon voiman katoamiseen. Toki, jos alkuteho lasketaan kulutetun polttoaineen lämpöarvon perusteella, niin sitten voidaan olla jo ihan realistisella tasolla.

 

Voi tuolla antamassani linkissä olla kahdessa taulukossa kaikki ihan eri koneita, joten ei ehkä voikaan katsoa häviöiden määrää. Ehkä jollain on joku parempi listaus.

Guest levyjarrut
Posted

Pojat laskee turhan "insinöörimäisesti" näitä juttuja. Pitää ajatella vähän maalaisjärjellä, niin pysyy suhteet järjellisissä rajoissa !

  • 3 weeks later...
Guest markolassila
Posted

Moro vaan. Kaks kertaa ST-motorsilla dynossa ja ekalla erotus 13 kW ja tokalla 20 kW. Siis rengas ja moottoriteholla. :)

Posted

Oliko sama auto samalla tekniikalla ja rengaspaketilla vai mistä ero johtui ?

  • 1 month later...
Posted

myös vauhti vaikuttaa esim.

kesällä penkitettiin M3 :sta

koneteho 348hv 379 Nm

välille jäi n.40 kw !!!

nopeus 270 km/h (penkin huippuraja)

tämä oli aito jarrupenkki

 

sit nopeudella 200 km/h

välille jää vain n. 10 kw

 

omassa minissä oli häviö välille jotain 25-30 hv

koneteho 100hv/110 nm 6500 rpm ja nopeus 170 km/h

 

pelkkä kiihdytyspenkki.

×
×
  • Create New...