Jump to content

Kulutusosien kesto?


Recommended Posts

Posted

Autosta on kulahtanut vaihtokuntoon edestä raidetangon pää ja takaa alatukivarren laakerointi. Auto tuntui uuden täsmälliseltä tuonne 20tkm asti, jonka jälkeen pikkuhiljaa on pientä väljyyttä tullut lisääntyen. Tällähetkellä melkein tavallisen auton uutta tasoa, mutta Miniksi siis epätäsmällinen ;-D

 

Vm. 1998 sport packillinen Mini kyseessä. Autolla ajettu alle 42tkm. Onko normaali kesto noille osille vanhoissa Mineissä vai kuluuko nämä nopsempaan noiden leveiden renkaiden ja vanteiden takia? Pitää ostaa noita osia varastoon jo valmiiksi, jos näitä menee tällä tahdilla.

 

Kun en muistakaan kulutusosista tiedä sen enempää, niin vois olla kiva tietää, niin vois jo tilata osat valmiiksi, niin ei tule pitkiä ajokatkoja osien hajotessa.

 

Kiitos.

Posted

Tuo alatukivarren laakerointi on tarkoittaa siis alatukivarressa olevia puslia.

 

Noitakin on rasvattu öljynvaihtovälein eli 6-7000 km välein. Pitäisi siis kestää, jos on tarkoitettu kestämään. Hankala vaihtohomma 41tkm välein ei kuulosta kivalta.

Guest levyjarrut
Posted

Tarkotat varmaan takatukivarren neulalaakeria ja pronssihelaa ? Kyllä niihin noilla kilometreillä jo vähän välystä tulee. Vanha ohje muuten neuvoo rasvaamaan 5 tkm:n tai 3kk välein. Märissä oloissa ajellessa vielä useamminkin. Eikös 40 tkm:n sisälly jo muutaman vuoden ajelut, vai ajatko paljon ja ympäri vuoden? Raidetangon päät varmaan rasittuu normaalia enemmän leveillä renkailla, 41 tkm niillekin ihan kohtuuhyvä kesto.

Posted

Juuri tuota takatukivarren neulalaakeria ja puslaa eli helaa tarkoitan. On vain korjaamon tietokannoissa tuntematon nimike osille (siellä oli maininta taka-alatukivarresta, vaikka sellaista ei siis ole edes olemassa ;-).

 

Nyt on mulla 2 talvea ja 2 kesää takana (auto ollut mulla 22kk), joiden aikana olen ajanut yli 33000km. Auto oli ennen ostamistani ajamattomana 2½ vuotta ja sitä ennen ajettu siis vasta sisäänajo. Onhan tuo auto nyt jo käytetyn näköinen verrattuna ostohetkeen. Pikkuisen enemmän kuitenkin odotin kestoa kulutusosille. No, rasvaillaan jatkossa sitten tiuhempaan. Nythän oon vaihtanut öljyt suunnilleen kesäksi ja talveksi eli kahdesti-kolmesti vuoteen, joten aikaa rasvauksien väliin on tullut. Talvirenkailla olen ajanut vähän yli 12000.

 

Tilasin varalle toisenkin korjaussarjan. Onneksi osat on Miniin halpoja. Kunhan vain löytyy korjaaja, joka suostuu järkevällä hinnalla huoltamaan&korjaamaan, niin edulliset&hauskat kilometrit jatkuu...

Posted

Renkaat on muuten vuodelta 1997 ja tuntuu, etteivät kulu ollenkaan. Vieläkin suunnilleen samanverran kuluneet kuin olivat 33tkm sitten (josita 21tkm siis olen itse ajanut noilla kesärenkailla). Kyseessä sentään uutena aika pehmeät Dunlop SP SPORT 2000 175/50-R13 -renkaat. Sateella aika liukkaat, pitäisi vaihtaa pois jo turvallisuussyistäkin, mutta ei raaski, kun vielä on ~2-3 milliä sakkorajalle...

Guest rampe_58
Posted

Kuinka sattuikaan owners manualista erikoistyökalu 18G 588 esille. Takatukivarren laakerointia ei voi tehdä ilman ko. erkoistyökalua (paikkakunnan harrastajilta varmasti löytyy). Se laakerointi on sellainen, että kalvain ottaa suunnan neulalaakerista ja pronssiholkki kalvetaan oikeaan mittaansa em. työkalun avulla. Millään vingulla tai poranterällä sitä ei saa avartaa. Taka-akselistossa on pienet liikeradat ja suuret voimat. Rasvaa runsaasti 3000 km:n välein (siellä on 2 rasvanippaa/puoli toinen akselin päässä ja toinen tukivarren kyljessä). Tästä aiheesta on näillä palstoilla keskusteltu.

Guest levyjarrut
Posted

Mistä vuosimallista lähtien takatukivarren kylkeen tuli rasvanippa? Tosin mulla ei ole 75 uudempaa koskaan ollutkaan . Siihen asti tukivarren sisällä oli akselin ympärillä holkki, joka ohjasi rasvat akselille, tukivarren kyljessä olevasta nipasta ei rasvaa olisi edes mennyt laakerille.

Posted

Jaa-a. Pitääpä sanoa korjaajalle, että vilkaisee autossa olevaa Haynesin kirjaa. Auto on Kuopiossa korjattavana ja itse olen Espoossa, joten hankala on hommaa delegoida. Oisko Kuopion lähellä ketään harrastajaa ja yhteystietoja, jos tarvittavaa työkalua (kalvain) ei korjaamosta sattumalta löydy. Ei siihen sovellu erittäin hyvinvarustellun korjaamon muu kalusto. Taitaa tuolta löytyä vehkeet cnc:stä lähtien.

 

No, jos tuollaisen työkalun tarvitsee ja tuo osa kuluu noinkin nopsaan, niin pitää tilata jokatapauksessa itsellekin tuo työkalu. Pianhan tuota taas tarvitaan. Meneehän tuo vastaava osa kai aika pian toiseltakin puolelta. Ja sitten edestä. Ja 2 vuoden päästä uudelleen takaa...

 

Rasvanipat on ainakin vm. 1998 autossa. Manuaalista näkee, minä vuonna tuo tuli mukaan. Haynesin manuaalini on vuosimalleille 1969-2001. Manuaali on aina autossa mukana, koska ei koskaan tiedä sattuuko auton hajotessa sellainen korjaamo kohdalle, jossa kirjan sisältämän tieto olisi käsillä. ;-D Ehkäpä joskus vois itsekin olla syytä ruveta kirjaa tavailemaan.

Guest levyjarrut
Posted

Manuaalin teksteistä en tiedä, mutta sen tiedän ettei minun Mineissä -64-75 ole missään ollut rasvanippaa tukivarren kyljessä. On tullut tukivarsia melko usein laiteltua, puhalleltua ja maalattua. Varmaan joku fiksu parannus oikean Minin viimeisillä vuosilla. Ei ole ollut tarvetta syventyä uudempiin.

Guest rampe_58
Posted

Olette oikeassa ei vakiona olekaan. Jos sellaiset löytyy, niin ne ovat "kylän korjaajien" laittamia.(omassa-64:ssa on). Tarkoitus oli tunkea koko tukivarsi täyteen vaseliinia kestävyyden parantamiseksi ilmeisesti. Selitykseksi sain, että siitä käsijarrun nivelestä menee vettä tukivarren sisälle ja siitä laakereihin jne.. ja tätä kyläsepät ovat yrittäneet estää.

Posted

Jaa, tarkenna vielä sen verran, että en tiedä varmaksi, missä ne rasvanipat on (tukivarressa eli ei) takana ja edessä. Tiedän vain, että noita nippoja on molemmissa päissä. Takana 2 ja edessä 4. Muistanko tuotakaan oikein päin? No, auto ja manuaali 400 km päässä, joten en rupea asiantuntijoiden kanssa ainakaan väittelemään, kun en oo vielä auton kanssa omia käsiäni liannut...

Guest rampe_58
Posted

Edessä on molemmilla puolilla kaksi rasvanippaa (kummassakin pallonivelessä yksi). Takana tukivarren akselin päässä (kumisen suojatulpan alla takapyörän edessä) ja lisävarusteena tukivarren rungossa akselin puolessavälissä kulmamallinen nippa, jolla tukivarsi saadaan täyteen vaseliinia.

×
×
  • Create New...